arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۹۱۸۸۵
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۴ - ۲۴ خرداد ۱۴۰۳

معرفی سریال یاغی

جاوید جوانی است که در یکی از محله‌های جنوب‌شهر به‌همراه خواهر ناتنی‌اش زندگی می‌کند. او برای گذران زندگی، دست به کارهای مختلفی می‌زند. دزدی آهن‌آلات یکی از آن‌هاست و اصلی‌ترین و مهم‌ترین‌شان نیز کُشتی گرفتن است. او، و بسیاری از جوانان دیگر محل، در میدانکی خاکی و کوچک در دل محله با یک‌دیگر کشتی می‌گیرند...
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

نام سریال : یاغی

ژانر: درام ، اجتماعی

انتشار : 1401

نویسنده: پدرام پورامیری- حسین امیری دوماری- محمد کارت

کارگردان : محمد کارت

آهنگساز: بامداد افشار

تعداد قسمت ها : 20

 

بازیگران :  پارسا پیروزفر، علی شادمان، طناز طباطبایی، امیر جعفری، نیکی کریمی، فرهاد اصلانی، مهدی حسینی‌نیا، آبان عسکری، مه‌لقا باقری، عباس جمشیدی‌فر 

 

خلاصه سریال 

جاوید جوانی است که در یکی از محله‌های جنوب‌شهر به‌همراه خواهر ناتنی‌اش زندگی می‌کند. او برای گذران زندگی، دست به کارهای مختلفی می‌زند. دزدی آهن‌آلات یکی از آن‌هاست و اصلی‌ترین و مهم‌ترین‌شان نیز کُشتی گرفتن است. او، و بسیاری از جوانان دیگر محل، در میدانکی خاکی و کوچک در دل محله با یک‌دیگر کشتی می‌گیرند و براساسِ همین مسابقه‌ها و شرط‌بندی‌هایی که بر سر نتایج انجام می‌شود، پول‌هایی به جیب می‌زنند. در همین اثنا، جاوید دنبال گرفتن شناسنامه‌اش نیز است (مضمونی که کارت در مستند بختک نیز به آن پرداخته بود).

شناسنامه‌ای که از زمان کودکی، به‌دلایل مختلف، از او سلب شده است و او حالا به‌دنبال این بخشی از هویت خودش است که از او گفته شده بود و می‌خواهد بعد از کسبِ این مدرک، دست به زندگی‌ای دیگرگون بزند. زندگی تازه‌ای که احتمالن با یک ازدواج آغاز و بعد به‌ کنارکشیدنِ او از دنیای کشتی خاکی منجر شود و به مسیر تعمیرات موبایل بیفتد. اما همه‌چیز آن‌طور که جاوید پیش‌بینی کرده‌بود پیش نمی‌رود. قسمت اول سریال با تمرکز روی تلاش جاوید برای کسب شناسنامه آغاز می‌شود. شناسنامه‌ای که به‌نوعی جواز او برای ازدواج با دختری است که دوست می‌دارد (با بازی خوبِ الیکا ناصری در اولین تجربه‌ی بازیگری‌اش). اما موانعی دراین‌میان پیش می‌آید. موانعی که این مسیرِ از پیش تصمیم‌گرفته‌شده را دست‌‌خوش تغییراتی می‌کند...

 

درباره سریال

سریال یاغی دومین پروژه بلند محمد کارت پس از فیلم شنای پروانه می‌باشد. شنای پروانه را نیز می‌توان فیلمی موفق در سینمای ایران نامید که با استقبال خوبی روبرو شد و نظر مثبت تعداد زیادی از منتقدین را جلب کرد.

اما این بار خارج از فضای فیلم سینمایی محمد کارت دست به ساخت سریالی بیست قسمتی می‌زند. سریالی که از رمانی به نام سالتو اقتباس شده است و البته تغییرات بسیار زیادی نسبت به منبع اقتباس خود داشته است.

درست مانند فیلم شنای پروانه، در سریال یاغی نیز اسامی آشنایی در لیست بازیگران به چشم می‌خورد. اسامی مثل پارسا پیروزفر، طناز طباطبایی، علی شادمان، امیر جعفری، عباس جمشیدی‌فر، نیکی کریمی و… بنابراین سریال یاغی از هر نظر پروژه‌ای بزرگ و مهم در بخش نمایش خانگی به شمار می‌رفت که تبلیغات فراوانی را نیز در اختیار داشت تا به بیشترین میزان بیننده خود برسد.

تاثیر این سریال در شروع پخش خود به گونه‌ای بود که حتی باعث شد رمان سالتو که منبع اقتباس سریال یاغی بوده است، با استقبال بسیار زیادی روبرو شده و به فروش برسد. طبیعتا با میزان تقاضای بیشتر و عرضه کم، حتی قیمت رمان سالتو نیز افزایش داشت. گرچه که سریال یاغی تفاوت‌های زیادی با رمان سالتو داشته و مسیر خود را رفته است.

سریال یاغی در شروع خود توانست به سرعت مخاطبین را ترغیب به تماشای ادامه سریال کند. می‌توان گفت یاغی شروع بسیار خوبی داشت و تبدیل به پای ثابت سریال‌های مخاطبین شد.

 

سخن نهایی

سریال در ابتدا، ریتم بسیار خوبی دارد و بازی‌ها به اندازه و درست هستند‌. علاوه بر آن سریال مبلغ ورزش کشتی که شاید مهم‌ترین و موفق‌ترین ورزش ایران است، می‌باشد. سریال یاغی توانست عده زیادی را به سمت این ورزش بکشاند و این موضوع امر بسیار ارزشمندی است.

سریال، در ابتدا به خوبی قصه جاوید را برای مخاطب تعریف می‌کند. شخصیت او را سر و شکل می‌دهد و در کنار آن به شخصیت افرادی مثل اسی قلک نیز می‌پردازد. سپس ارتباط جاوید با اسی قلک، خواهرش، دوستانش و ابرا را به تصویر می‌کشد و در تمام ابعاد نوید سریالی با کیفیت را می‌دهد.

 

 

 

نظرات بینندگان