arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۸۷۹۱۶
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۶ - ۱۰ خرداد ۱۴۰۳

معرفی فیلم دسته دختران

داستان این فیلم درباره حضور فعال و مقاومت بی‌نظیر زنان در جریان جنگ تحمیلی است. برخلاف سایر آثار، این فیلم با دیدی کاملا متفاوت به اتفاقات جنگ تحمیلی پرداخته و توانسته‌ ارتباط مستقیمی بین تصاویر زنانه و مقاومت آنها در جبهه‌ها را به نمایش بگذارد. ای
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

نام فیلم: دسته دختران

ژانر: جنگی، دفاع مفدس

مدت زمان: 90 دقیقه

کارگردان: منیر قیدی

نویسنده: منیر قیدی

تهیه کننده: محمدرضا منصوری

تاریخ اکران: 15 بهمن 1400 (فیلم فجر)، 30 فروردین 1402، 1 تیر 1402(آنلاین)

 

بازیگران: نیکی کریمی، پانته‌آ پناهی‌ها، فرشته حسینی، هدی زین العابدین، حسین سلیمانی و…

 

درباره فیلم

داستان این فیلم درباره حضور فعال و مقاومت بی‌نظیر زنان در جریان جنگ تحمیلی است. برخلاف سایر آثار، این فیلم با دیدی کاملا متفاوت به اتفاقات جنگ تحمیلی پرداخته و توانسته‌ ارتباط مستقیمی بین تصاویر زنانه و مقاومت آنها در جبهه‌ها را به نمایش بگذارد. 

«دسته دختران»، فیلمی است که برای اولین بار روزهای پرتلاطم جنگ در خرمشهر را از زاویه مقاومت زنان به تصویر کشیده است.

 

حرف‌های سازندگان در جشنواره فجر ۱۴۰۰

منیر قیدی | کارگردان دسته دختران

هیچ شخصیتی به‌طور مستقیم از کتاب یا ماجرا یا حقیقتی شکل نگرفته بود اما شخصیت‌ها برآوردی از مطالعات من هستند. همه کاراکترها ساختگی‌اند و باید بگویم که من تنها فیلم‌هایی را می‌سازم که به موضوع آن اشراف و احاطه داشته باشم. ما فیلم‌های بسیاری داریم که در سینمای دفاع مقدس الگو می‌شوند اما سعی می‌کنم سینمای خود را داشته باشم و اگر قرار باشد الگویی داشته باشم، آن الگو بی‌شک فیلم «تنگه ابوقریب» نیست. ما درباره یک حقیقت فیلم ساختیم و متاسفانه همه ما می‌دانیم که خرمشهر سقوط می‌کند اما این فیلم نه درباره سقوط خرمشهر که درباره عشق و امید به آینده بود.

فرشته حسینی | بازیگر فیلم دسته دختران

من کاراکتر آرامی دارم و این شخصیت بسیار از من دور بود اما با تصاویری که از جنگ در کشورم می‌بینم، احساس همزادپنداری با نقش می‌کردم و از ته دل کار می‌کردم. من بین افغانستان و ایران تفاوتی به لحاظ حسی قائل نیستم و باید بگویم که من ایران را بسیار دوست دارم. فکر می‌کنم همه می‌توانند درک کنند که وقتی جایی بزرگ می‌شوی متعلق به همان‌جا خواهی بود.

ابراهیم امینی | نویسنده

ما در این اثر با فیلمی طرف هستیم که پر از فراز و نشیب است و سعی کردیم همه واقعیت را نشان دهیم. کاراکترها به این باور رسیدند که می‌توانند جان افراد را نجات دهند و شکست را به تصویر نمی‌کشد.

 

جوایز فیلم دسته دختران

این فیلم منیر قیدی ۷ نامزدی سیمرغ بلورین در جشنواره فیلم فجر داشت و تدوینگر و طراح صحنه و لباس دسته دختران برای فیلم‌های مشترک سیمرغ گرفتند:

حسن نجفی‌منش و امیر ولی‌خانی | سیمرغ بلورین بهترین جلوه‌های ویژه تصویری | دوره چهلم جشنواره فیلم فجر – ۱۴۰۰

فرشته حسینی | دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش مکمل زن | دوره چهلم جشنواره فیلم فجر – ۱۴۰۰

 

 

نظرات بینندگان