arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۷۳۷۱۱
تاریخ انتشار: ۲۹ : ۰۰ - ۱۵ فروردين ۱۴۰۳

خاطرات هاشمی رفسنجانی، ۱۴ فروردین ۱۳۸۰: روسای مجالس عربی در اجلاس کوبا برای ایران ناز کردند

خاطرات هاشمی رفسنجانی: در كنفرانس بين‌المجالس در هاوانا، [پایتخت کوبا]، اكثر سخنرانان خشونت اسرایيل را محكوم مى‌كنند و نماينده اسرایيل، تعادل خود را از دست داده و داد و فرياد كرده است. عده‌اى از رؤساى مجالس عرب، به هيأت ما در هاوانا گفته‌اند كه اگر ايران مايل است که آنها در كنفرانس فلسطين در ايران شركت كنند، بايد تضمين‌كندكه مسایلي عليه آنها مطرح نمى‌شود. نگران‌اند كه گروه‌هاى انقلابى اسلامى، تُندروى‌كنند؛ از موضع بالا ناز مى‌آورند.آقاى [مهدی] كروبى، [رییس مجلس]، قول كنترل داده است.  
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سرویس تاریخ «انتخاب»: اکبر هاشمی رفسنجانی با دو دوره ریاست جمهوری ایران، سابقه ریاست مجلس و ریاست مجمع تشخیص مصلحت و بسیاری مناصب مهم دیگر، از مهمترین شخصیت‌های تاریخ معاصر ایران به شمار می‌رود.
 
«انتخاب» هر شب خاطرات روزنوشت هاشمی را منتشر می‌کند.
 
۱۴ فروردین ۱۳۸۰: به دفترم رفتم. بيشتر به مطالعه و كار با اينترنت گذشت و قدرى به بحث‌هاى مربوط به هواپيماى تجسسى آمريكا که در جزيره هاي‌نان چين، فرود آورده شده است. به اخبار [شبکه‌های تلویزیونی] ماهواره‌اى گوش دادم؛ مسأله مهمى است،گرچه چين و آمريكا مواظب‌اند از كنترل خارج نشود. بى‌شباهت به مسأله هواپيماى بلندپرواز جاسوسى «يو2» [در سال 1960] كه در اتحاد شوروى، با موشك‌هاى دوربرد شوروى سقوط كرد و باعث بى‌اعتبارى آمريكا و حيثيت براي شوروى شد، نيست.چين مدعى است كه به فضاى كشور تجاوز شده و بدون اجازه در جزيره چينى فرود آمده و مسئول سقوط هواپيماى چينى است كه خلبانش مفقود است و آمريكا قبل از هر چيز بايد عذرخواهى كند و فقط اجازه داده كه مأموران آمريكا با سرنشينان هواپيماى خود كه دو موتور و دماغه‌اش آسيب‌ديده، ملاقات كنند.  
 
آمريكا مى‌گويد، هواپيما بر فراز آب‌هاى بين‌المللى پرواز مى‌كرده و دو جنگنده چينى با آن درگير شده‌اند و آسيب رسانده‌ و آن را مجبور به فرود اجباري كرده‌اند. اخطار كرده كه اگر چين به اسناد و محتويات و تجهيزات فوق سرى هواپيما دست بزنند، روابط تيره خواهد شد و خواستار برگرداندن سريع هواپيما و سرنشينان شده‌اند و مدعى‌اند كه بعضى از محتويات هواپيما، بيرون برده شده است.  
 
بعضى از نمايندگان پارلمان آمريكا، خواستار فشار بيشتر بر چين شده‌اند و با توجه به انتقاداتى‌كه شخص [جرج] بوش، [رییس‌جمهور آمریکا]، از ضعف برخورد [بیل] كلينتون، [رییس‌جمهور سابق آمریکا]، با چين داشته، اكنون در معذوريت قرارگرفته است. بعضى‌ها، ضربه حيثيتى  و فاش‌شدن ابزار و شيوه‌هاى جاسوسى آمريكا را هم تشبيه به قضيه خسارت‌هاى ناشى از جاسوسي [رابرت] هانسن آمريكايى براى شوروى مى‌كنند كه چند هفته پيش كشف شد و بحران اخراج ده‌ها ديپلمات دو طرف را در پى داشت.   
 
بحران فلسطين حادتر شده؛ اسرایيل روند توسعه خشونت را در پيش گرفته و روزانه با تانك  و توپ و بالگرد، به نقاط حساس فلسطينى‌ها حمله مى‌كند و محاصره را شديدتر كرده و موضع سرسخت‌ترى پيش‌گرفته و انتفاضه هم شدت يافته است. ضعف حکومت خودگردان [فلسطین] و دولت‌های عرب، روشن‌تر شده، ولى موضع مردم فلسطين خوب است؛ ديروز به يك شهرك اسرایيلى، حمله توپخانه‌اى كرده‌اند و قول تلافى خشونت‌هاى اسرایيل را مى‌دهند.  
 
در كنفرانس بين‌المجالس در هاوانا، [پایتخت کوبا]، اكثر سخنرانان خشونت اسرایيل را محكوم مى‌كنند و نماينده اسرایيل، تعادل خود را از دست داده و داد و فرياد كرده است. عده‌اى از رؤساى مجالس عرب، به هيأت ما در هاوانا گفته‌اند كه اگر ايران مايل است که آنها در كنفرانس فلسطين در ايران شركت كنند، بايد تضمين‌كندكه مسایلي عليه آنها مطرح نمى‌شود. نگران‌اند كه گروه‌هاى انقلابى اسلامى، تُندروى‌كنند؛ از موضع بالا ناز مى‌آورند.آقاى [مهدی] كروبى، [رییس مجلس]، قول كنترل داده است.  
 
شب، براى عزادارى محرم، در مراسم رهبرى در حسينيه امام خمينى شركت كردم. آقاى سيداحمد خاتمى سخنرانى‌كرد؛ بد نبود. مداح‌ها، اشعارى خواندند. ديروقت به خانه رسيدم. عفت براى مراسم عزادارى كه در [روستای] على‌آباد سادات دارند، به رفسنجان رفته است. آقاجلال، شام حاضركرد و شب هم ماند كه من تنها نباشم.
نظرات بینندگان