arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۶۱۷۰۳
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۰ - ۱۴ بهمن ۱۴۰۲

یادداشت‌های علم، یکشنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۴۸: از دستور شاه درمورد ملک فیصل و زن رئیس جمهوری فیلیپین تا اعلامیه وزارت خارجه در مورد اختلاف با عراق

یادداشت‌های اسدالله علم: صبح شرفیاب شدم. برنامه سفر شیراز و خراسان را تصویب فرمودند. امر فرمودند «از ملک فیصل باید دعوتی بکنیم که پاییز به ایران بیاید. زن [مارکوس] رییس جمهور فیلیپین می‌خواهد به ایران بیاید. ترتیب کار را بده. ترتیب شرفیابی وزرای خارجه سنتو را هم بده» - جلسات سنتو در ۲۵ اردیبهشت در تهران تشکیل خواهد شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سرویس تاریخ «انتخاب»: اسدالله علم (۱ مرداد ۱۲۹۸ بیرجند – ۲۵ فروردین ۱۳۵۷ نیویورک)، یکی از مهم‌ترین چهره‌های سیاسی دوران محمدرضا شاه، وزیر دربار از ۱۳۴۵ تا ۱۳۵۶ و نخست‌وزیر ایران از سال ۱۳۴۱ تا ۱۳۴۲ بود. 
 
«انتخاب» هر شب یادداشت های روزنوشت علم را منتشر می کند. 
 
یکشنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۴۸: صبح شرفیاب شدم. برنامه سفر شیراز و خراسان را تصویب فرمودند. امر فرمودند «از ملک فیصل باید دعوتی بکنیم که پاییز به ایران بیاید. زن [ماركوس] رییس جمهور فیلیپین می خواهد به ایران بیاید. ترتیب کار را بده. ترتیب شرفیابی وزرای خارجه سنتو را هم بده» - جلسات سنتو در ۲۵ اردیبهشت در تهران تشکیل خواهد شد.(۱)

 
 وزارت خارجه در باب اروندرود و اختلافات ما با عراق اعلامیه ای داده است که به نظرم خیلی عاقلانه است. البته امر ارباب است وگرنه آنها که نمی فهمند! 
 
... امشب علیا حضرت شهبانو وارد شدند. ایشان در پاریس خانه ایران را گشودند. دوگل دارد در رفراندوم فرانسه شکست می خورد. از تعداد رأیی که تا این ساعت یک صبح ـ خوانده شده، بیشتر از ۴۹ درصد به دست نیاورده است - ده میلیون رأی خوانده شده است. ببینیم فردا عكس العمل او چه خواهد بود.
 
پی نوشت:
۱- «سنتو»، کوتاه شده (Central Treaty Organization)، اتحادیه نظامی-سیاسی میان ایران، ترکیه پاکستان و انگلستان بود. آمریکا در این سازمان به عنوان ناظر شرکت داشت. سنتو جانشین پیمان بغداد بود که در ۱۹۵۵ برپا و در ۱۹۵۸ به دنبال کودتای عراق فرو پاشید.
نظرات بینندگان