arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۶۱۰۹۱
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۲۲ - ۱۰ بهمن ۱۴۰۲

نکات و ترفندهایی در مورد نحوه خواندن برچسب شامپو

خواندن برچسب شامپو ممکن است سخت باشد، این حال، صرف زمان برای مطالعه فرمول محصول ارزشمند است.  به هر حال، این محلولی است که روی پوست سر و مو‌های خود میزنید  کمی وقت بگذارید
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
خواندن برچسب شامپو ممکن است سخت باشد، این حال، صرف زمان برای مطالعه فرمول محصول ارزشمند است..
 
به گزارش «انتخاب»؛  به هر حال، این محلولی است که روی پوست سر و موهای خود میزنید  کمی وقت بگذارید و با نکات زیر آشنا شوید:
 
1 بدانید چه  خواهید دید
 
اف دی ایاز تولیدکنندگان می خواهد که مواد تشکیل دهنده خود را  روی بطری های شامپو فهرست کنند.   برچسب محتویات تشکیل دهندهرا به ترتیب وزن، از بزرگ‌ترین تا کوچک‌ترین مقدار، فهرست می‌کند .   به عنوان مثال، آکوا یا  آبطور کلی در لیست اول است، به این معنی که مقدار زیادی از محصول حاوی آب است . 
 
سپس، یک عامل پاک کننده مانند سولفات پیدا خواهید کرد.   این لیست می تواند شامل مرطوب کننده ها یا افزودنی های خاص باشد .  مواد نگهدارنده و عطرها در انتهای لیست قرار دارند و از نظر مقدار کمترین مقدار را دارند .  بررسی پنج ماده اولیه مهم است زیرا بیشتر محصول را تشکیل می دهند.  
 
2 از مواد مضر اجتناب کنید
 
اکثر محصولات شامپو حاوی مواد شیمیایی مصنوعی هستند که باعث نگرانی در مورد اثرات طولانی مدت آنها بر سلامتی می شود .  در اینجا برخی از موادی که باید اجتناب کنید میاید.  
 
سولفات ها : سولفات ها پاک کننده های اولیه هستند   به عنوان مثال، سدیم لوریل سولفات ،سدیم لورت سولفات ،آمونیوم لورت سولفات و آمونیوم لوریل سولفات  از الکل های چرب به دست می آیند و پوست سر و مو را کاملا تمیز می کنند.   با این حال، اثرات پاک‌کنندگی عمیق آنها می‌تواند موها را کدر،وز،زبر و درهم کند . 
 
پارابن ها: پارابن ها نگهدارنده های شیمیایی در شامپوها هستند که از رشد باکتری ها جلوگیری کرده و ماندگاری را حفظ می کنند .  بعضی مطالعات  نشان می دهد که پارابن ها ممکن است تعادل هورمونی را مختل کنند.   نمونه هایی از پارابن ها در برچسب ها عبارتند از متیل پارابن، بوتیل پارابن و اتیل پارابن.   
 
فتالات ها : فتالات ها ترکیبات شیمیایی هستند که برای ساخت پلاستیک بادوام و تثبیت عطرها ساخته شده اند .  مطالعات خطرات  سلامتی، به ویژه در مورد اختلالات تولید مثل را مورد بحث قرار داده اند.   علاوه بر این، شرکت‌ها می‌توانند فتالات‌ها را تحت عنوان " اسانس"روی برچسب‌ها پنهان کنند .  نمونه هایی از فتالات ها در برچسب های لوازم آرایشی دی متیل فتالات و دی اتیل فتالات هستند . 
 
3 تاریخ انقضا را مرور کنید
 
یکی دیگر از نوشته هایضروری روی  بطری های شامپو، تاریخ انقضا است.    اما طبق دستورالعمل اف دی ای ،تولیدکنندگان محصولات آرایشی یا مراقبت از پوست ملزم به تعیین مدت زمان ماندگاری یا تاریخ انقضا روی برچسب نیستند.  
 
برخی از بطری های شامپو دارای یک  تاریخ انقضا  پس از باز شدن هستند که نماد کوچکی دارد که شبیه ظرفی است که درب آن باز شده است .  این نماد همچنین دارای یک عدد و حرفام لاتین خواهد بود که تعداد  ماه های قابل مصرف  را نشان می دهد.   سازنده توصیه می کند که از شامپو در یک بازه زمانی  خاص مانند 12، یا 24 ماه استفاده کنید . 
 
اگر نمی توانید تاریخ انقضا را پیدا کنید، با سازنده تماس بگیرید یا محصول را برای بررسی علائم فساد بررسی کنید.   نشانه ها می تواند شامل بافت توده ای، تغییر رنگ یا تغییر در بو باشد.  
 
4 مواد ناشناخته را شناسایی کنید
 
نامگذاری بین المللی مواد آرایشی و بهداشتی سیستمی برای شناسایی مواد آرایشی بر روی برچسب محصولات است .  این سیستم در حال حاضر بیش از 16000 ماده را فهرست می کند.   لازم نیست انتظار داشته باشید که همه را بشناسید، اما منابع مفید، مانند می تواند بینش بیشتری در مورد تعریف و کارکرد  هر یک به شما بدهد.  
 
مواد تشکیل دهنده خوب برای جستجو:
 
مهم است که به یاد داشته باشید در حالی که برخی از مواد مضر هستند، برخی دیگر می توانند به بهبود سلامت مو و پوست سر شما کمک کنند   هنگام انتخاب شامپو، موارد زیر را در نظر بگیرید:
 
• شامپوی  بدون سولفات
 
شامپوهای بدون سولفات برای افرادی سودمند است که دچار تحریک پوست سر یا موهای کدر ناشی از شامپوهای سولفات آنیونی هستند.   جایگزینی برای پاک کننده های سولفاتی، شوینده های غیر یونی و آمفوتریک هستند.   آنها جزو ملایم ترین پاک کننده ها هستند.   به دنبال ترکیبات شامپو باشید که حاوی مواد شوینده زیر هستند:
 
کوکو گلوکوزید
لوریل گلوکوزید
 کوکامیدوپروپیل بتائین
سدیم لورامینو پروپیونات
 
• شامپوی  بدون پارابن
 
شامپوهای بدون پارابن حاوی مواد جایگزینی هستند که به عنوان نگهدارنده عمل می کنند.   مانند شامپوهای بدون سولفات، برای افرادی که با مواد شیمیایی در موهای خود دست و پنجه نرم می کنند و می خواهند در معرض خطرات بالقوه سلامتی قرار نگیرند، مفید است .  چند جایگزین عبارتند از:
 
بنزوات سدیم
اسید سیتریک
اسید بنزوئیک
اسید سوربیک
 
• مواد تشکیل دهنده طبیعی
 
شامپو با پایه طبیعی مواد  پاک کنندهرا بدون تغییر شیمیایی یا ترکیبات مصنوعی ارائه می دهد .  آنها بدون از بین بردن روغن های طبیعی مو و پوست سر را تمیز میکنند.   آنها شامل اسانس ها و عصاره های گیاهی برای تغذیه مو هستند و از شوینده های گیاهی به عنوان جزء پاک کننده استفاده می کنند  . مواد طبیعی برای جستجو عبارتند از:
 
روغن های صابونی شده مانند نارگیل، زیتون یا جوجوبا
عصاره رزماری
عصاره نعناع
آلوئه ورا
 
• مواد ضد حساسیت
 
افرادی که پوست سر حساس دارند ممکن است دچار سوزش، یا خارش شوند .  انواع پوست سر حساس باید شامپوها را نشان دهند که ضد حساسیت، عطر، بدون پارابن و سولفات هستند.   این شامپوها با خواص ضد التهابی و تسکین دهنده بدون تحریک پوست سر جایگزین مواد خشن می شوند.   مواد مفید عبارتند از:
 
ساپونین بلغور جو دوسر به عنوان شوینده
مرطوب کننده ها
روغن نارگیل
 
مواد غیر کومدوژنیک
 
شامپوهای حاوی مواد غیر کومدوژنیک از بروز آکنه جلوگیری می کنند.   کسانی که پوست مستعد آکنه دارند باید شامپوهایی را انتخاب کنند که به آرامی پوست سر را لایه برداری کرده و بدون انسداد منافذ پوست سر را تغذیه می کنند  . مواد مفید عبارتند از:
 
اسید سالیسیلیک
بنزوئیل پراکسید
روغن درخت چای
 
نحوه پیدا کردن شامپو برای نوع مو و پوست سر
 
جستجو برای شامپوی مناسب ممکن است به آزمون و خطا نیاز داشته باشد .  دانستن نوع مو و پوست سر می تواند به محدود کردن گزینه های شما کمک کند. 
 
مو و پوست سر خشک
 
خشکی مو برای افرادی که تحت درمان های شیمیایی قرار گرفته اند و از ابزارهای حالت دهنده استفاده می کنند رایج است.   اگر پوست سر فاقد رطوبت باشد، می تواند منجر به خارش یا پوسته پوسته شدن پوست سر شود  . دنبال محصولاتی که رطوبت، هیدراتاسیون و صاف کننده دارند بگردید   .شامپوهای دو در یک حاوی سیلیکون مانند دایمتیکون موها را براق و نرم می کند.   از مصرف سولفات اجتناب کنید.زیرا این ماده می تواند مو و پوست سر را بیشتر خشک کند   .به دنبال عوامل پاک کننده ملایم ،مرطوب کننده ها و روغن های طبیعی باشید . 
 
مو و پوست سر چرب
 
افرادی که سبوم اضافی تولید می کنند موهای چرب دارند.   شامپوهای مخصوص موهای چرب و پوست سر از مواد شوینده قوی مانند لوریل سولفات یا سولفوسوکسینات استفاده می کنند، زیرا آنها به خوبی برای از بین بردن سبوم عمل می کنند.   به دنبال مواد طبیعی مانند روغن درخت چای و سدار سیب باشید که برای از بین بردن چربی اضافی مفید هستند .
  
موی صاف
 
روی حجم دادن به موها تمرکز کنید تا موها را پر کنید .  مرطوب کننده های حاوی کراتین برای تقویت مو و صاف کردن الیاف مو مفید هستند.   با این حال، از نرم کننده های قوی خودداری کنید. زیرا این محصولات می توانند مو را سنگین کنند .  علاوه بر کراتین، به دنبال پروتئین و روغن های طبیعی باشید.  
 
فرفری، فرفری و موج دار
 
افرادی که موهای مجعد، پیچ‌دار یا موج‌دار دارند باید شامپوهای مرطوب‌کننده را انتخاب کنند.   به طور کلی، این نوع موها معمولاً دارای پوست سر چرب اما ساقه موهای خشک هستند   در چنین مواردی، از شامپوی پاک کننده عمیق حاوی مواد ضد وز، مانند نرم کننده ها، برای مدیریت نواحی خشک و عوامل پاک کننده  قوی  برای مبارزه با پوست سر چرب استفاده کنید.  
 
به طور خاص، انواع موهای پیچ‌دار ممکن است دچار خشکی پوست سر شوند.   استفاده از عناصر مرطوب کننده همراه با روغن های طبیعی مفید است .  به دنبال ترکیبات شامپو حاوی نرم کننده ها،مرطوب کننده ها و عوامل پاک کننده ملایم برای پوست سر خشک باشید.  
 
مواد لازم برای مدیریت شوره سر
 
شوره سر یک بیماری شایع پوست سر است که در آن پوسته های خشک پوست روی پوست سر ظاهر می شود   اگر متوجه شدید پوست سرتان احساس خارش می کند و پوسته های سفید می بینید، از شامپوی ضد شوره استفاده کنید .  این شامپوها دارای خواص ضد قارچی هستند که می توانند به تسکین این بیماری کمک کنند .  هنگام انتخاب شامپوی ضد شوره، به دنبال قطران زغال سنگ، اسید سالیسیلیک،کتوکونازول و روی پیریتیون باشید.   
 
مواد لازم برای کنترل ریزش مو
 
درمان ریزش مو بر شناسایی مشکل اساسی تمرکز دارد.   با این حال، برخی از ترکیبات شامپو می تواند به مدیریت این وضعیت کمک کند .  موادی که باید روی تقویت مو و کاهش شکستگی تمرکز داشته باشد.   سایر عناصر می توانند به تحریک رشد مو کمک کنند.   مواد مفید شامل ماینوکسیدیل، کلاژن،بیوتین ،نیاسین و ویتامین ب 3 است . 
 
با خواندن برچسب روی شامپوی  خود، می توانید از استفاده از مواد شیمیایی مضر اجتناب کنید و به جای آن مواد پاک کننده ملایم یا طبیعی را انتخاب کنید .  دانستن نوع مو و پوست سر برای محدود کردن گزینه های شما هنگام جستجوی یک شامپوی جدید مهم است.   با این دانش می توانید تصمیمی آگاهانه بگیرید و مو و پوست سر خود را سالم نگه دارید.  
 
سوالات متداول
 
مواد تشکیل دهنده روی برچسب شامپو چگونه درج شده است؟
 
برچسب های شامپو مواد تشکیل دهنده را از بزرگ ترین تا کوچک ترین مقدار بر حسب وزن فهرست می کنند   به عنوان مثال، آکوا (آب) در لیست اول قرار دارد و پس از آن مواد پاک کننده قرار دارند   مواد نگهدارنده و عطرها به طور کلی در انتهای لیست قرار دارند  
 
ماده اصلی شامپو چیست؟
 
برچسب شامپو حاوی مواد مختلفی است   مواد اصلی شامل مواد شوینده برای پاکسازی، نگهدارنده ها برای حفظ ماندگاری و افزودنی های ویژه برای تمایز هر شامپو می باشد  
 
سولفات ها در ترکیبات شامپو چگونه فهرست می شوند؟
 
سولفات ها معمولاً جزو اولین ترکیباتی هستند که روی برچسب شامپو ذکر شده است   بطری های شامپو اغلب سدیم لوریل سولفات و سدیم لورت سولفات را به عنوان سولفات های رایج ذکر می کنند  
 
نکات  کلیدی
 
خواندن برچسب شامپو می تواند به شما کمک کند محصولی را انتخاب کنید که نیازهای خاص شما را برآورده کند  
 
بررسی پنج ماده اولیه مهم است زیرا بیشتر محصول را تشکیل می دهند  
 
مواد مضری که در شامپو باید از آنها اجتناب کرد عبارتند از سولفات ها، پارابن ها و فتالات ها  
 
شناخت نوع مو و پوست سر می تواند به شما در انتخاب شامپو کمک کند  
نظرات بینندگان