arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۵۹۵۹۲
تاریخ انتشار: ۵۸ : ۲۳ - ۰۳ بهمن ۱۴۰۲

بیماری های تنفسی دوران کودکی؛ در فصل سرما و آنفولانزا چه باید کرد؟

هر زمستان سرماخوردگی، آنفولانزا و سایر بیماری های تنفسی را به همراه دارد که می تواند به سرعت گسترش یابد، به ویژه در بین کودکان. دکتر لورا سانتوس، مدیر بخش مراقبت های ویژه کودکان در بیمارستان کودکان هاسنفیلد نیویورک در مورد نکاتیاز جمله نحوه مراقبت از کودکان مبتلا به بیماری های تنفسی، علائمی که ممکن است نشان دهند بیماری جدی تر باشد و نکاتی برای کمک به بهبودی کودک شما در خانه مشاوره  می دهد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
هر زمستان سرماخوردگی، آنفولانزا و سایر بیماری های تنفسی را به همراه دارد که می تواند به سرعت گسترش یابد، به ویژه در بین کودکان.
 
به گزارش «انتخاب»؛ دکتر لورا سانتوس، مدیر بخش مراقبت های ویژه کودکان در بیمارستان کودکان هاسنفیلد نیویورک در مورد نکاتیاز جمله نحوه مراقبت از کودکان مبتلا به بیماری های تنفسی، علائمی که ممکن است نشان دهند بیماری جدی تر باشد و نکاتی برای کمک به بهبودی کودک شما در خانه مشاوره  می دهد.
 
بچه های من از تعطیلات علائم تنفسی مکرر داشتند. آیا برای زدن واکسن آنفولانزا خیلی دیر شده است؟
 
هنوز برای واکسیناسیون دیر نیست: فعالیت آنفولانزا (آنفولانزا) می تواند تا اواخر ماه مه (اردیبهشت) رخ دهد و اغلب در فوریه (بهمن) به اوج خود می رسد، بنابراین واکسینه شدن کودک شما در هر زمانی در طول فصل می تواند از بیمار شدن و از دست دادن مدرسه جلوگیری کند.
 
به طور کلی، حتی اگر تب یا بیماری خفیف داشته باشند، دریافت اکثر واکسن‌ها برای کودکان بی‌خطر است. واکسن زدن  میتواند از اطرافیان شما که واجد شرایط دریافت واکسن آنفولانزا نیستند، مانند نوزادان کمتر از 6 ماه و افرادی که شرایط سلامت خاصی دارند، محافظت کند.
 
چگونه بفهمم که بیماری فرد، سرماخوردگی، آنفولانزا، ویروس تنفسی یا کووید است؟
 
بیماری های تنفسی می توانند شبیه هم باشند زیرا علائم مشابه دارند:آبریزش بینی، عطسه، سرفه و تب. تمایز بین آنها تنها بر اساس علائم ممکن است دشوار باشد، اما چند تفاوت کلیدی وجود دارد.
 
به طور کلی، علائم آنفولانزا شدیدتر هستند، ناگهانی‌تر شروع می‌شوند و معمولاً شامل لرز و دردهای عضلانی یا بدن می‌شوند. اگر مشکوک هستید که فرزندتان آنفولانزا دارد، با پزشک اطفال خود مشورت کنید. آزمایش‌های ویژه‌ای وجود دارد که می‌تواند ویروس‌های آنفولانزا را شناسایی کند، و گزینه‌های درمانی در دسترس هستند که اگر  ظرف ۴۸ ساعت پس از اولین علائم به کار گرفته شوند، بهترین عملکرد را دارند.
 
در اکثر کودکان ،آر اس وی  یک بیماری خفیف است که شبیه سرماخوردگی است. برای کودکان زیر 2 سال بیشتر قابل توجه است و می تواند باعث بیماری شدید در نوزادان کمتر از 6 ماه و همچنین کودکان مبتلا به بیماری های مزمن شود. خس خس سینه می تواند یکی از علائم در کودکان بزرگتر باشد. هر گونه مشکل تنفسی باید فوراً توسط پزشک یا متخصص اطفال بررسی شود.
 
اگر مشکوک به کووید-۱۹ هستید، می‌توان از تست‌های خانگی با خیال راحت برای کودکان استفاده کرد.مهم است که بدانید فرزندتان به ویروس کووید-۱۹ مبتلا است یا نه، بنابراین می‌توانید به محدود کردن شیوع آن در خانه و جامعه خود کمک کنید. هر بیماری تنفسی که باشد، باید کودک خود را در خانه نگه دارید تا بهبود یابد و از بیمار شدن اطرافیان فرزندتان جلوگیری کنید.
 
چه زمانی باید با پزشک متخصص اطفال مشورت کنم و در خانه چه کاری می توانم انجام دهم؟
 
در حالی که هر بو آبریزش بینی یا عطسه ای به متخصص اطفال نیاز ندارد، عاقلانه است که مراقب علائم جدی تر باشید. اگر کودک شما در تنفس مشکل دارد، نمی تواند بخور یا بیاشامد یا  به دلیل کم آبی ادرار نمی کند فورا به دنبال مراقبت های پزشکی باشید.
 
خبر خوب این است که بسیاری از کودکان با داروهایی که به راحتی می توانید در خانه تهیه کنید، بهتر می شوند. اگر کودک شما گرفتگی بینی دارد، چیزهای زیادی وجود دارد که می توانید امتحان کنید.
 
ابتدا مطمئن شوید که کودکتان هیدراته شده است، که می تواند به رقیق شدن مخاط کمک کند. از یک  گوش پاک کن برای خارج کردن مخاط اضافی از سوراخ های بینی کودک استفاده کنید یا از اسپری بینی نمکی بدون نسخه استفاده کنید. پاکسازی مخاط می تواند به تنفس کودک شما کمک کند، اما هرگز چیزی را در عمق حفره بینی  فرو نکنید .
 
اگر سرفه شبانه کودک شما را از استراحت شبانه خوب باز می دارد، برای کاهش درد عضلانی ناشی از سرفه، از یک مرطوب کننده مه خنک در اتاق او همراه با استامینوفن استفاده کنید. از مصرف داروهای سرفه و سرماخوردگی بدون نسخه برای نوزادان و کودکان خردسال خودداری کنید، زیرا این داروها موثر نیستند و ممکن است عوارض جانبی جدی داشته باشند.
 
در نهایت، کودک خود را تشویق کنید که استراحت کند و مایعات زیادی بنوشد. برای تسکین درد و شکستن تب، یک داروی کاهش دهنده تب بدون نیاز به نسخه به نوزاد یا کودکان بدهید. پوشاندن لباس های سبک به کودک کمک می کند تا او را راحت نگه دارد - و در آغوش گرفتن  با پتو یا ژاکت مورد علاقه ی کودک خواهد بود وهرگز آسیبی به او وارد نمی کند.
نظرات بینندگان