arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۲۱۱۳۵
تاریخ انتشار: ۱۲ : ۲۳ - ۰۷ مهر ۱۴۰۳

لاوروف: تلاش‌هایی برای تحریک جنگ بزرگ در خاورمیانه صورت می‌گیرد

وزیر امور خارجه روسیه تاکید کرد مسائل بروز یافته در غرب آسیا در نتیجه تلاش‌هایی به منظور کشاندن ایران به بحران در غرب آسیا و تحریک یک جنگ بزرگ در این منطقه هستند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فارس: وزیر امور خارجه روسیه تاکید کرد مسائل بروز یافته در غرب آسیا در نتیجه تلاش‌هایی به منظور کشاندن ایران به بحران در غرب آسیا و تحریک یک جنگ بزرگ در این منطقه هستند.

«سرگئی لاوروف»، وزیر امور خارجه روسیه روز شنبه در کنفرانسی مطبوعاتی در محل سازمان ملل اظهار کرد: «البته توجه فراوانی صرف مسائل خاور میانه شده است. بروز درگیری‌های مستقیم اخیر در سرزمین‌های فلسطین، در لبنان و در سوریه و مسائل به وجود آمده در خاک عراق وضعیتی است که در آن تلاش‌هایی برای کشاندن ایران به درگیری و تحریک یک جنگ بزرگ در خاور میانه صورت می‌گیرد.»

لاوروف همچنین در سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل نسبت به خطر و حماقت تلاش‌ها برای تحمیل شکست به روسیه‌ای که به عنوان یک قدرت اتمی تراز اول مطرح است هشدار داد.

وزیر امور خارجه روسیه در این سخنرانی بیان کرد: «آن‌ها (غرب) هدف خود برای تحمیل یک شکست راهبردی به روسیه را اعلام کرده‌اند. برنامه آن‌ها مشابه با برنامه‌ای است که لندن و واشنگتن در ماه مه ۱۹۴۵ تدارک دیده و تلاش کردند عملیاتی به نام عملیات "غیرقابل تصور" را برای از بین بردن اتحاد جماهیر شوروی سابق حتی قبل از پایان جنگ جهانی اول اجرا کنند. لازم نیست بگویم که این ایده جنگیدن با یک قدرت اتمی همچون روسیه برای غلبه بر آن حامل چه خطر و چه حماقتی است.»

لاوروف گفت: «استراتژیست‌های آنگلو-ساکسون امروز برنامه‌های خود را مخفی نمی‌کنند و انتظار دارند روسیه به دست رژیم نئونازی نامشروع کی‌یف شکست بخورد. آن‌ها اروپا را آماده می‌کنند تا وارد یک ماجراجویی انتحاری شود.»

وزیر امور خارجه روسیه در ادامه اظهاراتش خاطر نشان کرد مسکو مسئول و مقصر ایجاد انسداد در کار نهاد‌های سازمان ملل نیست بلکه غرب مسئول و مقصر مستقیم این امر است.

لاوروف ادامه داد: «سطح بی‌سابقه تکبر و تجاوزگری سیاست‌های غربی در قبال روسیه ایده همکاری جهانی که دبیر کل سازمان ملل ترویج می‌کند را پوچ ساخته و هر چه بیشتر عملیات کلیت نظام حاکمیت جهانی از جمله شورای امنیت سازمان ملل را مختل می‌سازد. این انتخاب ما نبوده و ما تنها کسانی نیستیم که متحمل تبعات یک چنین مسیر خطرناکی خواهیم شد.»

لاوروف تاکید کرد غیر با پیگیری سیاست سلطه‌طلبی به تشدید تقابلات ادامه داده و تبعات این رویکرد توسط کل دنیا احساس می‌شود.

وی افزود: «این کاملا برای اکثریت دنیا واضح و مبرهن است که تقابل و سلطه‌طلبی هیچ مشکلی از جهان را حل‌وفصل نخواهد کرد. اگر غرب متوقف نشود تاثیر وخیم این وضعیت را همه احساس خواهند کرد.»

وزیر امور خارجه روسیه اظهار کرد: «کشور‌های غربی در مسیر ظهور عینی یک نظم جهانی چند قطبی بر مبنای برابری حقوق ملت‌های کوچک و بزرگ، احترام به مردم، برابری زنان و مردان و حق تعیین سرنوشت مردم به شکلی مصنوعی محدودیت ایجاد می‌کنند.»

وزیر خارجه روسیه بر حمایت از نامزدی هند و برزیل برای عضویت دائم در شورای امنیت سازمان ملل تاکید کرد.

وی بیان کرد: «بی تردید یک نظم جهانی برابر‌تر شامل افزایش نمایندگان کشور‌های به اصطلاح جهان جنوب (توسعه یافته) در شورای امنیت سازمان ملل است. ما بر حمایتمان از کاندیداتوری برزیل و هند برای عضویت دائم در این شورا تاکید می‌کنیم.»

نظرات بینندگان