arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۵۷۰۳۵
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۶ - ۲۳ دی ۱۴۰۲

صبحانه خبری، ۲۳ دی ۱۴۰۲؛ از حمله آمریکا و انگلیس به یمن تا پیام آمریکا به ایران در جریان سفر بلینکن به منطقه

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در بسته خبری پیش رو، مهمترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم. این صبحانه خبری مفید و مختصر را بخوانید.

پیام آمریکا به ایران در جریان سفر بلینکن به منطقه
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در گفتگو با MSNBC گفت: ما در سفر بلینکن به منطقه، به ایران پیام دادیم که نمی‌خواهیم درگیری را تشدید کنیم. کاخ سفید  نیز روز جمعه اعلام کرد که ایالات متحده علیرغم انجام حملاتی علیه یمن «با هدف توقف حملات حوثی‌ها به کشتی‌ها در دریای سرخ»، به دنبال درگیری با ایران نیست. 

معلم دانش آموز ۱۳ ساله را هل داد و دچار جراحت داخلی کرد
مدیرکل آموزش و پرورش لرستان در خصوص حادثه منجر به مصدومیت یک دانش آموز کوهدشتی گفت: اقدامات اداری لازم همچون جابجایی و لغو ابلاغ همکار فرهنگی مقصر از پست با سیر مراحل تخلفات اداری انجام شده است. بر اساس این خبر، یک دانش آموز ۱۳ ساله در پی هل دادن توسط معلم و وارد شدن ضربه دچار جراحت داخلی شده. آموزش و پرورش می گوید معلم مذکور به دنبال «ارتکاب عمل ناشایست» دچار عصبانیت آنی شده بود. به گفته آموزش و پرورش، ابلاغ معلم خاطی لغو شد اما خانواده دانش آموز خواستار پیگیری از طریق محاکم قضایی هستند.

پرواز‌های عمره تا اطلاع ثانوی تعلیق شد
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت، تعلیق عمره تا اطلاع ثانوی را تأیید کرد و درباره دلایل آن توضیحاتی داد. همچنین از منع سفر زنان باردار به حج تمتع خبر داده شد. وی گفت:  کارگزاران حج و زیارت مانند گذشته رایزنی‌ها و اقدامات لازم را برای برگزاری سفر زیارتی عمره مفرده انجام داده بودند و همه برنامه‌ریزی‌های پروازی و زیرساخت‌های لازم برای اعزام زائران به عربستان نیز آماده شده بود، اما متأسفانه با توجه به گفته مسئولان عربستان و مسائل فنی پیش‌آمده، سفر عمره تا اطلاع ثانوی تعلیق است. 

گرانفروشی ۴۲ تا ۶۸ درصدی ایرلاین‌ها
درحالی وزارت راه اعلام کرده هیچ مجوزی برای افزایش قیمت بلیت هواپیما به ایرلاین‌ها نداده که شرکت‌های هواپیمایی همچنان به گرانفروشی ۴۲ تا ۶۸ درصدی ادامه می‌دهند. بلیت مسیر پروازی تهران-مشهد بر اساس قیمت‌های مصوب سازمان هواپیمایی کشوری یک میلیون و ۳۱۴ هزار و ۸۰۰ تومان است، اما هواپیمایی معراج بلیت این مسیر را با قیمت ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان می‌فروشد. این‌گونه به نظر می‌رسد شرکت‌های هواپیمایی برای این تخلف آشکار، متولی حمل‌ونقل هوایی کشور را همراه خود دارند. 

بر اثر مسمومیت با الکل دو نفر در اهواز و ایذه جان باختند
سخنگوی مرکز اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز اظهار داشت: بامداد امروز جمعه (22 دی) دو مرد 56 و 20 ساله در اهواز و ایذه ‌بر اثر مصرف الکل دچار مسمومیت شدند. وی ادامه داد: این دو فرد پس از اعزام به بیمارستان و علی‌رغم تلاش کادر درمانی بر اثر مسمومیت با الکل جان خود را از دست دادند.  

حمله آمریکا و انگلیس به یمن
منابع خبری بامداد جمعه 22 دی از آغاز عملیات نظامی آمریکا و بریتانیا علیه پایگاه‌های حوثی‌ها در یمن خبر دادند. هلند، کانادا و استرالیا با پشتیبانی لجستیک در حملات مشترک بریتانیا و آمریکا علیه پایگاه‌های یمن مشارکت کردند. یک مقام آمریکایی به «الجزیره» گفت: حملات نظامی علیه حوثی‌ها به همه اهداف خود اصابت کرده و به پایان رسید. نیروی هوایی آمریکا اعلام کرد که نیرو‌های آمریکایی و متحدانش بیش از ۶۰ نقطه را در ۱۶ مکان مورد استفاده حوثی‌ها در یمن، هدف قرار داده‌اند. بر اساس این اعلام، نقاط مورد هدف، شامل هسته‌های فرماندهی و کنترل، انبار‌های مهمات، سیستم‌های پرتاب، تأسیسات تولید و سامانه‌های رادار دفاع هوایی بوده، و در این حملات از بیش از یکصد قطعه «مهمات هدایت‌شونده دقیق» استفاده شده است.

آمریکا و انگلیس ۷۳ بار به خاک یمن حمله کردند؛ ۵ شهید و ۶ زخمی
ارتش یمن با صدور بیانیه‌ای از ۷۳ مورد حمله مشترک آمریکا و انگلیس به مناطق مختلف یمن خبر داد و اعلام کرد که این حمله ۵ شهید و ۶ زخمی به همراه داشته است. یحیی سریع در این بیانیه تصریح کرد این تجاوز وحشیانه هرگز باعث نخواهد شد که ملت یمن در موضع خود مبنی بر  حمایت از  ملت مظلوم فلسطین دست بردارد ضمن آنکه نیرو‌های مسلح یمنی بر مقابله و جلوگیری مستمر  از  حرکت کشتی‌های اسرائیلی یا کشتی‌هایی که از دریای سرخ یا دریای عرب عازم بنادر فلسطین اشغالی هستند، ادامه خواهند داد. 

علم الهدی: رأی دادن مثل نماز صبح واجب شرعی است
علم الهدی، نماینده، ولی فقیه در استان خراسان رضوی تصریح کرد: عظمت این نظام، به این است که مردم در همه عرصه‌ها به میدان بیایند. اینجاست که شما مرد و زن نمازجمعه‎ خوان و مومن و انقلابی به میدان بیایید و در مقام جهاد تبیین، عزیزان و اطرافیان خود را آگاه کنید که فایده حضور در انتخابات چیست. رأی دادن که یک واجب شرعی است، مثل دو رکعت نماز صبح است، اما فراگیرسازی این انتخابات، فراتر از واجب شرعی شخصی، تکلیف همه ماست تا ناامیدی در این عرصه نیز بر ناامیدی‌های قبلی دشمن افزوده شود. 

نظر آقا تقریباً نظر قاطبه فقها بوده؛ یعنی حجاب ضروری مذهب ماست
 مسئول دفتر حفظ و نشر آثار رهبر معظم انقلاب اسلامی در قم گفت: در زمینه حجاب که حالا بیشتر متمرکز بر پوشش است آن چیزی که حضرت آقا نظرشان است تقریباً می‌توان گفت نظر قاطبه فقهای ما هم همین بوده است. یعنی اولا حجاب ضروری مذهب ماست. اصلاً نمی‌شود در این مسئله کوتاه آمد. یعنی یک خانم مسلمان نمی‌تواند بگوید حجاب ضروری مذهب من نیست، حجاب حتماً ضروری است. الان می‌دانید حتی ضروری اسلام است ازاین‌جهت که به هرکسی بگویید زن مسلمان چه ویژگی‌ای دارد اول حجاب به ذهنش می‌آید حتی کفار هم این شناخت را از اسلام دارند. 

منفی شدن ورودی آب به ۱۳ سد مهم کشور
میزان بارش‌ها از ابتدای سال آبی جاری (ابتدای مهر ۱۴۰۲) تا ۱۵ دی ماه نسبت به دوره بلندمدت ۴۰ درصد کاهش داشته، اما میزان خروجی آب از سدها ۲۱ درصد افزایش یافته است که همین امر و منفی شدن آب ورودی به سدها سبب کاهش حجم آب ۱۳ سد مهم و بزرگ کشور شده است. 

یمن ناوهای آمریکا و انگلیس را هدف قرار داد
ارتش یمن در واکنش به حملات هوایی آمریکا و انگلیس و چند کشور به اهدافی در یمن، موشک‌هایی به سمت ناو‌ها و کشتی‌های آن‌ها در دریای سرخ شلیک کرد. معاون وزیر خارجه  یمن در واکنش به حملات  نظامی آمریکا و انگلیس به این کشور، گفت واشنگتن و لندن خود را برای پرداخت بهای سنگینی آماده کنند. 

کمبود ۹۹ قلم دارو در کشور
دکتر محمد پیکانپور، مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو گفت: طبق اعلام سامانه‌ بررسی سازمان غذا و دارو، میزان کمبودهای دارویی در کشور در آذرماه سال جاری ۹۹ قلم گزارش شده است؛ اما رفع این کمبودها تنها در حوزه اختیارات سازمان غذا و دارو نیست. مثلا تعداد ۳۱ قلم از این کمبودها به تامین ارز EIH بازمی‌گردد و باید ارز اروپا در اختیار حوزه دارو قرار گیرد که بتوان برخی از این داروها را تامین کرد. 

روسیه: از «حوثی ها» خواسته ایم که هدف قرار دادن کشتی‌ها را متوقف کنند
روسیه ضمن غیر قانونی خوانده حملات امریکا و انگلیس به یمن مدعی شد: «مسکو بار‌ها از حوثی‌ها خواسته است که هدف قرار دادن کشتی‌ها را متوقف کنند» سخنگوی وزارت خارجه روسیه نیز ساعتی پیش گفت: حملات به یمن ناقض قوانین بین المللی است و  امریکا از قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل که از حوثی‌ها خواسته بود حملات خود به خطوط کشتیرانی را متوقف کنند، سوء استفاده می‌کند. 

 

نظرات بینندگان