arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۰۶۵۳۵
تاریخ انتشار: ۵۴ : ۱۳ - ۲۰ آذر ۱۴۰۱

چگونه در رهن و اجاره املاک و مستغلات، موفق تر عمل کنیم؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بسیاری از مردم به کمک سایت هایی مانند ملکیتا و از راه رهن و اجاره املاک و مستغلات، مخارج خود را تامین می کنند. شاید شما نیز جزو این گروه هستید و فضایی اضافه دارید که می‌خواهید از آن درآمدی غیر فعال داشته باشید. این درآمد سبب می‌شود هزینه‌های نگهداری از ملک خود را تحمل کنید و با وجود فشار اقتصادی فعلی، در برابر فروش ملک خود مقاومت کنید. این حداقل فایده ای است که از رهن و اجاره املاک و مستغلات خود بدست می آورید. منتها برخی از مردم، موفق تر از این حرف ها عمل می کنند و از رهن و اجاره املاک و مستغلات خود، درآمد خوبی کسب می کنند. در واقع داشتن ملک اجاره ای یک تجارت است و باید به عنوان یک سرمایه گذاری تجاری به آن نگاه کنید. در این نوشته خواهید فهمید که چگونه در این تجارت، موفق تر عمل کنید.

چگونه در رهن و اجاره املاک و مستغلات، موفق تر عمل کنیم؟

موفقیت در رهن و اجاره املاک و مستغلات شخصی

در رهن و اجاره املاک و مستغلات به درستی، وضعیت ملک خود را ارزیابی کنید

قبل از اینکه تصمیم به رهن و اجاره املاک و مستغلات خود بگیرید وضعیت کلی آنها را به خوبی ارزیابی کنید. مثلا باید از خود بپرسید آیا ملک شما ظرفیت اجاره همزمان به بیش از یک خانواده را دارد؟ اگر چنین ظرفیتی دارد چگونه می خواهید فضای ملک را بین مستاجران مختلف تقسیم کنید. اگر مجبورید فضاهای مشترکی را مشخص کنید باید بدانید که این فضاها چقدر به حریم خصوصی هر مستاجر لطمه می زنند؟ چگونه می‌توانید مستاجرانی سازگارتر پیدا کنید که به آسایش و حقوق یکدیگر احترام بگذارند؟ میزان حریم خصوصی و آسایش مستاجران، تاثیر مهمی بر میزان اجاره بهایی دارد که می‌خواهید از هر مستاجر بگیرید. در سایت ملکیتا می‌توانید املاک اجاره ای و رهنی خود را آگهی کنید تا بهترین مستاجران ممکن را پیدا کنید. همچنین می توانید مشاوران املاک با تجربه ای را در این سایت بیابید که در مورد نحوه درست رهن و اجاره املاک و مستغلات به شما مشاوره بدهند.

در رهن و اجاره املاک و مستغلات مراقب هزینه ها باشید

درآمد حاصل از رهن و اجاره املاک و مستغلات، باید به اندازه ای باشد که علاوه بر امرار معاش، هزینه های اساسی ملک را نیز پوشش دهد. باید اطلاع کاملی از نرخ های رهن و اجاره املاک و مستغلات داشته باشید و هر ساله برنامه ای برای افزایش دریافتی های خود داشته باشید. در غیر این صورت مخصوصا در کشوری مانند ایران که نرخ تورم بالاست هزینه‌های ملک، کل درآمد شما را می‌بلعند و شاید حتی زیان کنید. با رصد کردن سایت هایی مثل ملکیتا مرتبا اطلاعات خود را از بازار کلی اجاره، آپدیت کنید. در کل سعی کنید برآورد دقیقی از میزان اجاره ای که باید بگیرید داشته باشید. به علاوه همیشه برای نگهداری و تعمیرات ملک، پس اندازی داشته باشید. متاسفانه مستاجران می توانند آسیب های زیادی به ملک وارد کنند. بنابراین بهتر است حدود 10٪ از اجاره بهای سالانۀ ملک خود را برای پوشش هزینه‌های نگهداری و تعمیرات غیرمنتظره، پس انداز کنید.

چگونه در رهن و اجاره املاک و مستغلات، موفق تر عمل کنیم؟

برای موفقیت بیشتر در رهن و اجاره املاک و مستغلات هرگونه تعمیرات لازم را انجام دهید

در رهن و اجاره املاک و مستغلات باید هر چند وقت یکبار، دستی به سر و روی ملک خود بکشید. هر چیزی را که می تواند برای مستاجران، خطرناک باشد یا خلاف استانداردهای ایمنی باشد برطرف کنید. انجام اینگونه اقدامات جزو وظایف مالکان هستند. به علاوه این اقدامات برای رقابتی‌تر کردن و بروز رسانی اجاره‌ ها نیز ضروری هستند. اگر ملک اجاره ای شما، وضعیت خوبی نداشته باشد و نیاز به بازسازی داشته باشد مستاجران برای سال جدید رغبتی به اجاره آن نخواهند داشت. همچنین شما هیچ توجیهی برای افزایش اجاره بهای ملک خود نخواهد داشت. به‌روزرسانی‌های و بازسازی های لازم را انجام دهید تا بتوانید درآمد بهتری از ملک خود کسب کنید. در درجه اول، تعمیرات لازم برای ایمنی ملک را در اولویت بگذارید و تزئینات و ... را در اولویت های بعدی قرار دهید.

البته برای موفقیت در رهن و اجاره املاک و مستغلات مراقب باشید که خانه را بیش از حد، شخصی سازی نکنید. شما می خواهید ملک را ایمن و جذاب کنید و همه چیز را  بهینه تر کنید اما نباید ملک را از حالت نرمال خود خارج کنید. شخصی سازی بیش از حد، ممکن است تعداد زیادی از مستاجران را از انتخاب ملک شما منصرف کند. آنها نمی خواهند برای امکانات غیر معمولی که در ملک ایجاد شده است هزینه های مازاد بپردازند. برای هر گونه بازسازی یا تعمیرِ املاک رهنی و اجاره ای از تکنسین های سایت ملکیتا کمک بگیرید. آنها اقدامات و تعمیرات لازم برای هر ملک را تشخیص می دهند و به مالکان کمک می کنند که از هزینه های غیر ضروری اجتناب کنند.

شخصی را مسئول مراقبت و نگهداری از ملک خود کنید

موفقیت در رهن و اجاره املاک و مستغلات، تا حد زیادی به مدیریت و مراقبت مداوم نیاز دارد. مخصوصا در املاک آپارتمانی و دیگر املاکی که بیش از یک مستاجر دارند این موضوع اهمیت زیادی دارد. به این معنی که ملک، باید دارای مدیر یا حداقل یک فرد سرایدار باشد. اینگونه افراد، نقش مهمی را در نگهداری از ملک، بر عهده دارند و کارهای زیادی را انجام می دهند از تعمیرات گرفته تا جمع آوری اجاره ها و ... البته خدماتی که این افراد نیز انجام می دهند هزینه هایی برای مالکان به همراه خواهند داشت.  منتها فواید حضور آنها بسیار بیشتر از این هزینه هاست.

چگونه در رهن و اجاره املاک و مستغلات، موفق تر عمل کنیم؟

بر قوانین رهن و اجاره املاک و مستغلات اشراف داشته باشید

در رهن و اجاره املاک و مستغلات روابط موجر و مستاجر توسط قوانین، محافظت می شوند. بهتر است به عنوان مالک بر این قوانین اشراف کامل داشته باشید تا بتوانید حقوق قانونی خود را از مستاجران طلب کنید. مستاجران نیز حقوقی دارند که نباید از طرف مالک نادیده گرفته شوند. دانستن این حقوق نیز از هر گونه اختلاف و نزاع قانونیِ احتمالی بین موجر و مستاجر جلوگیری می کند.

مثلا در بسیاری از کشورها، قوانین مانع از هر گونه تبعیض نژاد، رنگ، مذهب، معلولیت و غیره علیه مستاجران می شوند. در عین حال مستاجران نیز طبق قانون باید به پرداختِ منظم اجاره بهای خود اقدام کنند و از هر گونه آسیب به املاک اجاره ای خودداری کنند. به هر حال در صورت بروز مشکل با طرف مقابل خود، شاید مجبور شوید ثابت کنید که به قوانین پایبند هستید. بنابراین این مسئولیتِ شماست که قوانین را درک کنید و در رابطه با آنها خود را آموزش دهید. این را بدانید که جهل به قانون هیچ مصونیتی برای شما در دادگاه ایجاد نمی کند.

در رهن و اجاره املاک و مستغلات، قوانین خود را داشته باشید

در رهن و اجاره املاک و مستغلات مالکان می‌تواند قوانین و باید و نباید هایی برای مستاجران تعیین کنند. به شرطی که این قوانین در قرارداد اجاره درج شوند مستاجران نیز موظف به پایبندی به آنها هستند. برخی از این قوانین و شروطی که می‌توانید به عنوان مالک برای مستاجران بگذارید به شرح زیر هستند:

 خط مشی حیوانات خانگی در رهن و اجاره املاک و مستغلات

 در رهن و اجاره املاک و مستغلات می‌توانید به مستاجران اجازه دهید حیوانات خانگی داشته باشند یا نه؟ حتی می توانید محدودیت ها و ممنوعیت هایی در مورد نژاد و اندازه حیوانات خانگی اعمال کنید. همه چیز به تصمیم شما به عنوان مالک ساختمان بستگی دارد. حیوانات خانگی تاثیر زیادی بر نظافت کلی ساختمان و سطح رفاه ساکنین دارند و مالک ساختمان می‌تواند در مورد آنها قوانین سفت و سختی را اعمال کند.

خط مشی مناطق مشترک در رهن و اجاره املاک و مستغلات

 در قراردادهای رهن و اجاره املاک و مستغلات می توانید مشخص کنید که چه کسی می‌تواند از چه مناطقی استفاده یا مراقبت کند. داشتن قوانین برای مناطق مشترکِ ساختمانی نقش مهمی در موفقیت مالک در مدیریت مستاجران و مبلغ های اجاره بها دارد.

 خط مشیِ رفتاریِ مستاجران

 رفتار افراد همیشه می‌تواند تبعاتی قانونی به همراه داشته باشد. مستاجران نیز از این قاعده مستثنی نیستند. شما می‌توانید به عنوان مالک و موجر ساختمان رفتارهای ممنوعه و پیامدهای آنها را در اجاره نامه مشخص کنید.

 هزینه های دیرکرد و فسخ اجاره نامه

 در قراردادهای رهن و اجاره املاک و مستغلات می‌توانید در مورد دیرکرد پرداخت ها نیز صحبت کنید. اگر اجاره بها دیر پرداخت شود چه اتفاقی می افتد؟ مستاجر در این شرایط چه جریمه ها و هزینه هایی را متحمل می شود و چه زمانی باید مراحل تخلیه ملک شروع شوند؟ پیش بینی های انجام شده برای مستاجری که بخواهد زودتر ملک را تخلیه کند چیست؟ در کل، ضروری است که در هنگام عقد قراردادهای رهن و اجاره املاک و مستغلات یک وکیل در کنار خود داشته باشید. سایت ملکیتا محل مناسبی برای یافتن وکلا و مشاوران فعال در زمینه عقد انواع قراردادهای ساختمانی است. به کمک اینگونه متخصصان قانونی از حقوق خود در قراردادهای رهن و اجاره املاک و مستغلات محافظت کنید.

کلام آخر

در این نوشته برای موفقیت بیشتر در فرآیند رهن و اجاره املاک و مستغلات توصیه هایی به مخاطبان ارائه شد. مطمئنا با رعایت آنها می توانید در این مسیر، موفق تر از گذشته عمل کنید. نکته مهمی که باقی می ماند این است که وجوهی که به عنوان ضمانت از مستاجران دریافت می کنید متعلق به شما نیست. شما باید این پول ها را در دسترس نگه دارید و بعد از اتمام قرارداد و کسر کردن خسارات وارده به ملک، بقیه را بازگردید. در پایان توصیه می شود برای سهولت بیشتر در یافتن مستاجران مناسب و منظم به سایت ملکیتا مراجعه کنید و در این سایت املاک خود را آگهی کنید. به علاوه می توانید ویژگی ها و امکانات ملک خود را با املاک مشابه دیگر در این سایت مقایسه کنید و به برآورد دقیق تری از مبلغ اجاره بها دست یابید. همچنین می توانید از مشاوران املاک کارآزموده و فعال در این سایت برای رهن و اجاره املاک و مستغلات خود مشاوره و کمک بگیرید.

نظرات بینندگان