arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۰۹۲۰۳
تاریخ انتشار: ۰۱ : ۲۲ - ۲۴ مرداد ۱۴۰۳

پولیتیکو: بن‌سلمان به نماینده‌های کنگره گفته «با پیگیری توافق عمده‌ای با اسرائیل و آمریکا که می‌تواند عادی‌سازی روابط با تل‌آویو را در پی داشته باشد جانم را در معرض خطر قرار داده ام»

«محمد بن سلمان»، ولیعهد عربستان سعودی به تازگی به نماینده‌های کنگره آمریکا گفته که خودش هم جزو کسانی است که ممکن است در معرض خطر ترور قرار داشته باشد.  پایگاه پولیتیکو امروز چهارشنبه به نقل از منابع آگاه که اشاره‌ای به نام آن‌ها نشده نوشته بن‌سلمان به نماینده‌های کنگره گفته او با پیگیری توافق عمده‌ای با اسرائیل و آمریکا که می‌تواند عادی‌سازی روابط تل‌آویو و ریاض را در پی داشته باشد جانش را در معرض خطر قرار داده است.  
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فارس: گزارش‌های رسانه‌ای حاکی است محمد بن‌سلمان، ولیعهد سعودی اخیراً ترس خود از احتمال ترور را با قانونگذاران آمریکایی در میان گذاشته است.
 
«محمد بن سلمان»، ولیعهد عربستان سعودی چیزهایی درباره ترور می‌داند. او به تازگی به نماینده‌های کنگره آمریکا گفته که خودش هم جزو کسانی است که ممکن است در معرض خطر ترور قرار داشته باشد. 
 
پایگاه پولیتیکو امروز چهارشنبه به نقل از منابع آگاه که اشاره‌ای به نام آنها نشده نوشته بن‌سلمان به نماینده‌های کنگره گفته او با پیگیری توافق عمده‌ای با اسرائیل و آمریکا که می‌تواند عادی‌سازی روابط تل‌آویو و ریاض را در پی داشته باشد جانش را در معرض خطر قرار داده است. 
 
به ادعای این منابع، بن‌سلمان دست‌کم یک بار سرنوشت «انور سادات»، حاکم پیشین مصر که بعد از توافق سازش با اسرائیل کشته شد را مثال زده و پرسیده ایالات متحده چه اقدامی برای محافظت از او انجام داده است.
 
ولیعهد عربستان سعودی علاوه بر این، برای توضیح دادن دلیل چرا هر گونه توافق در این زمینه باید به مسیری برای تشکیل فلسطین ختم شود به تهدیدها علیه خودش اشاره کرده است.
 
منابع مورد استناد پولیتیکو رایزنی‌ها میان ولیعهد عربستان سعودی و قانونگذاران آمریکایی را «جدی و بااهمیت» توصیف کرده است. 
 
پولیتیکو به نقل از این منابع نوشته اما یکی از اصلی‌ترین نکات این جلسات این است که محمد بن سلمان علی‌رغم این مخاطرات مصمم به پیش بردن این توافق گسترده با آمریکا و اسرائیل است. 
 
دولت آمریکا به ریاست «جو بایدن» از مدت‌ها پیش به دنبال عادی‌سازی روابط عربستان سعودی و اسرائیل به عنوان ادامه توافقاتی است که در دولت دونالد ترامپ به «توافقات ابراهیم» معروف شد.  
 
در ماه‌های گذشته، رسانه‌های مختلف غربی به ارائه جزئیاتی از این ابرتوافق محرمانه که قرار است میان آمریکا و عربستان سعودی و احتمالاً رژیم صهیونیستی منعقد شود پرداخته‌اند. 
 
عربستان سعودی به عنوان بخشی از این توافق خواستار امضای یک قرارداد دفاعی-امنیتی با آمریکا است. ریاض علاوه بر این، برای عادی‌سازی رابطه با اسرائیل خواستار متعهد شدن اسرائیل به مسیری برای به رسمیت شناختن کشور فلسطین است. 
نظرات بینندگان