arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۹۷۹۳۷
تاریخ انتشار: ۱۸ : ۱۲ - ۱۶ مهر ۱۴۰۱

سیستم آموزشی مدارس در فنلاند چگونه است؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

کشور فنلاند یکی از بهترین سیستم های آموزشی در سراسر جهان را دارد. این کشور به کارگیری روش های جدید و متفاوت در سیستم آموزشی در سال های 2000 تا 2018 توانست خود را به جایگاه نخست بهترین سیستم های آموزشی دنیا برساند. در سال 2017، پنج معیار و پارامتر برای بررسی یک سیستم آموزشی موفق و درجه یک معرفی شد که فنلاند توانست بالاترین امتیاز را در این میان به دست آورد. اگر برای شما نیز جالب است که بدانید این سیستم آموزشی چه ویژگی هایی دارد، با ما تا انتهای مطلب همراه شوید.

سیستم آموزشی مدارس در فنلاند چگونه است؟

دوره های تحصیل در فنلاند

برای آن که کودکان در این کشور به خوبی با آموزش انس بگیرند، از سن 3 سالگی فنلاند برنامه های آموزشی متنوع و جالبی را برای کودکان در نظر گرفته است. این دوره ها شامل موارد زیر است:

دوره مراقبت روزانه برای تحصیل ابتدایی

این دوره از 3 آغاز شده و تا 6 سالگی ادامه پیدا می کند. با توجه به نام این دوره، در این سنین برای کودکان برنامه درسی رسمی در نظر گرفته نمی شود، حتی به آن ها حروف و یا اعداد نیز آموزش داده نمی شود، مگر آن که کودک علاقه و استعداد خاصی در این زمینه ها داشته باشد. در این دوره بیشترین تاکید بر برقراری ارتباط با دیگران و شناخت بهتر خود است. کودکان در این دوره آموزشی از طریق بازی، مفاهیم مختلفی را کشف کرده و مهارت های اجتماعی و بین فردی را می آموزند. در این دوره بازی ها برای تقویت مهارت های اجتماعی و دانش فردی در نظر گرفته می شود تا کودکان در سنین بالاتر برای یادگیری دروس اصلی کمترین مشکل را داشته باشند.

دوره امادگی ابتدایی

این دوره چیزی شبیه به دوره پیش دبستانی در کشور خودمان است و کودکان در سن 6 تا 7 سالگی آن را می گذرانند. در این دوره کودکان با بازی های خلاقانه حروف و اعداد را یاد می گیرند و آزمون و خطا یکی از روش های اصلی برای درگیر کردن کودکان با مفاهیم مختلف است. در این دوره بیش از هر چیز دیگر مهارت های تفکر، حل مساله و اعتماد به نفس پرداخته می شود. کودکان می آموزند که هر شخص استعداد خاصی دارد و لازم نیست در هر زمینه ای آن ها بهترین باشند. این دوره توسط شهرداری برگزار شده و هیچ هزینه ای برای خانواده ها ندارد. آموزش در این دوره معمولا در روزهای  دوشنبه تا چهارشنبه به مدت 4 ساعت انجام می شود.

دوره آموزش ابتدایی

آموزش ابتدایی از سن 7 سالگی آغاز شده و تا سن 13 سالگی ادامه دارد. کودکان کلاس اول تا ششم را در دوره ابتدایی می گذرانند. کودکان در این کشور به مدارس نزدیک خود می روند و حس تعامل و همکاری میان دانش آموزان، معلمان و والدین بسیار زیاد است. کودکان در این کشور با توجه به نزدیکی مدارس به منزل، معمولا با پای پیاده و یا با دوچرخه به مدرسه می روند. هیئت ملی آموزش فنلاند برنامه درسی هر ساله را تعیین کرده و هیچ تفاوتی میان مدارس دولتی و خصوصی وجود ندارد.

در پایه اول و دوم ساعات آموزشی حدود 20 ساعت در هفته است که به مرور و با بالاتر رفتن پایه افزایش پیدا می کند. در این 6 سال کودکان معمولا یک معلم دارند تا هم از نظر روانی و روحی آرامش بیشتری داشته باشند و هم معلمان شناخت کافی نسبت به کودکان و توانایی های آن ها به دست آورند.

متوسطه

دوره آموزشی بعد از ابتدایی و قبل از دبیرستان دوره متوسطه 3 ساله است که هزینه آن نیز برای تمامی دانش آموزان رایگان است. در این دوره دانش آموزان مباحث دوره ابتدایی را به شکلی حرفه ای تر می آموزند.

دبیرستان

دبیرستان نیز جز تحصیلات عمومی در فنلاند به شمار رفته و با توجه به دانش آموز می تواند 2 تا 4 سال طول بکشد. بعد از اتمام این دوره دانش آموزان می توانند برای ورود به دانشگاه خود را آماده کنند.

سیستم آموزشی مدارس در فنلاند چگونه است؟

ویژگی های سیستم آموزشی فنلاند

اکنون می خواهیم بدانیم که این سیستم اموزشی چه ویژگی های منحصر به فردی دارد تا با توجه به آن ها ما نیز بتوانیم بهترین دبستان دخترانه و یا بهترین دبستان پسرانه را برای فرزندمان در داخل کشور انتخاب کنیم.

عدم وجود آزمون به شکل رایج

پر کردن تست ها و پاسخ به سوالات تنها باعث می شود که دانش آموزان به صورت کورکورانه مباحث درسی را حفظ کرده و تنها برای کسب نمره درس بخوانند. این شیوه آزمون در کشور فنلاند در چند سال اخیر به طور کامل حذف شده است.

همکاری به جای رقابت

در هیچ سیستم آموزشی فنلاند شما نامی از بهترین مدرسه یا بهترین معلم و دانش آموز نخواهید دید. فضای رقابتی باعث از بین رفتن حس همکاری در میان دانش آموزان و معلمان می شود، از این رو سیستم آموزشی در این کشور فضای رقابتی را به طور کامل از بین برده تا دانش اموزان و معلمان بتوانند همراه با هم پیشرفت کنند.

توجه به خواب کافی

در سیستم آموزشی این کشور، ساعات کلاس بین 9 تا 9:45 دقیقه آغاز می شود تا این اطمینان حاصل شود که کودکان به اندازه کافی خواب و استراحت داشته اند و ذهن آن ها سر کلاس کاملا بیدار و هوشیار است. ساعت تعطیلی مدارس نیز بین 2 تا 2:45 دقیقه است. زنگ تفریح و استراحت بین کلاس ها نیز به اندازه ای است که تا خستگی یک کلاس درسی به طور کامل از تن به در رود.

ادامه تحصیل و یا ورود به بازار کار، یک انتخاب اختیاری

دوره آموزش اجباری در این کشور 11 سال است و افراد بعد از سن 18 سالگی می توانند تصمیم بگیرند که وارد بازار کار شده و یا تحصیل خود را ادامه دهند. فنلاندی ها این احساس را که دانش آموزان در زندانی به نام مدرسه گرفتار شده اند را به اندازه قابل توجهی کاهش داده اند. بعد از اتمام دبیرستان، افراد دو انتخاب دارند. یک دوره آموزشی 3 ساله آن ها را برای ورود به دانشگاه آماده می کند و یک دوره آموزشی دیگر یک دوره حرفه ای 3 ساله است که آن ها را وارد بازار کار خواهد کرد. انتخاب هر کدام از این دو را و یا هیچ کدام از آن ها کاملا اختیاری است.

فضایی آرام و بدون استرس

یکی دیگر از ویژگی های جالب توجه در سیستم آموزشی کشور فنلاند آن است که محیط تحصیل کاملا آرام و بدون استرس است. فشار درسی و اضطراب در مدارس فنلاند در کمترین میزان است. کودکان معمولا تنها دو کلاس را در طول روز می گذرانند و چندین بار برای هواخوری، صرف غذا و یا بازی از محیط کلاس خارج می شوند.

کمترین فعالیت درسی خارج از مدرسه

اگر شما به دوران کودکی و مدرسه خود فکر کنید، احتمالا مشق های شب طولانی یکی از خاطراتی است که از ذهنتان بیرون نخواهد رفت! براساس تحقیقات سازمان OECD دانش آموزان فنلاندی کمترین زمان را برای فعالیت های درسی خارج از مدرسه دارند. این زمان برای دانش آموزان تنها حدود نیم ساعت است تا تکالیف مربوط به مدرسه را انجام دهند.

انتخاب سخت گیرانه معلمان

در یک سیستم آموزشی، معلم یکی از ارکان اصلی است. در فنلاند معلمان طی آزمون های گزینشی بسیار سختی انتخاب شده و همگی آن ها باید دارای مدرک فوق لیسانس باشند. معلمان همچنین باید در دوره های تربیتی نیز شرکت کرده و اصول روانشناسی کودکان را بدانند.

سیستم آموزشی مدارس در فنلاند چگونه است؟

خدمات رفاهی عالی برای دانش آموزان

سیستم آموزشی فنلاند به دنبال ان است که نابرابری های آموزشی را تا حد ممکن کاهش دهد. از این رو از دهه 80 میلادی خدمات ویژه ای برای دانش آموزان در نظر گرفته شد.

تحصیل برای دانش آموزان رایگان است.

به دانش آموزان به صورت رایگان وعده های غذایی داده می شود.

به خدمات درمانی دسترسی بسیار راحتی دارند.

از خدمات مشاوره شخصی و روانشناسی بهره مند خواهند شد.

محیط های آموزشی استاندارد

یکی دیگر از ویژگی های مدارس فنلاند آن است که دارای محیط و ساختاری مدرن و باز هستند. دسترسی کودکان به باغ و باغچه و وسایل بازی بسیار راحت است تا کودکان بتوانند در محیطی شاد دروس را یاد بگیرند. تعداد دانش آموزان همچنین در هر کلاس کم است تا معلم بتواند به طور کامل برای هر دانش آموز وقت و انرژی بگذارد. از این رو یکی از فاکتورهای مهم مدارس در فنلاند، توجه به محیط و فضای آموزشی و همچنین تعداد دانش آموزان در هر کلاس است. در نهایت تماشای این ویدئو در مورد سیستم آموزشی فنلاند را به شما توصیه می‌کنیم.

نظرتان را در این باره بنویسید.

نظرات بینندگان