arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۱۹۰۷۳
تاریخ انتشار: ۳۳ : ۱۷ - ۳۱ شهريور ۱۴۰۳

حاشیه‌های VAR در بازی نساجی و استقلال؛ از توقف‌های پیاپی بازی تا سوت‌های اشتباه

نخستین تجربه استفاده از سیستم کمک‌داوری ویدئویی در مازندران که در بازی نساجی و استقلال رقم خورد به دلیل قطع کردن چندباره و پرتکرار بازی از سوی داور برای بررسی صحنه‌ها و چند تصمیم اشتباه داوری حاشیه‌های متعددی داشت که علاوه بر انتقادهای هواداران و برخی کارشناسان، با اعلام باشگاه استقلال برای شکایت از تیم داوری، باشگاه نساجی را نیز وادار به صدور بیانیه‌ای در این مورد کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 ایرنا: نخستین تجربه استفاده از سیستم کمک‌داوری ویدئویی در مازندران که در بازی نساجی و استقلال رقم خورد به دلیل قطع کردن چندباره و پرتکرار بازی از سوی داور برای بررسی صحنه‌ها و چند تصمیم اشتباه داوری حاشیه‌های متعددی داشت که علاوه بر انتقادهای هواداران و برخی کارشناسان، با اعلام باشگاه استقلال برای شکایت از تیم داوری، باشگاه نساجی را نیز وادار به صدور بیانیه‌ای در این مورد کرد.
 
دیدار تیم‌های نساجی مازندران و استقلال تهران در هفته پنجم مسابقات لیگ بیست‌وچهارم که شامگاه جمعه -۳۱ شهریور- در ورزشگاه شهید وطنی قائمشهر برگزار شد و با تساوی ۲ – ۲ به پایان رسید، پربرخورد و با حاشیه‌های داوری همراه بود.
 
توقف چندباره بازی از سوی داور برای بررسی صحنه‌های مختلف که از نگاه برخی کارشناسان در بعضی موارد نیازی به بررسی نداشتند سبب شد که نخستین تجربه بهره‌گیری از سیستم کمک‌داور ویدئویی در مازندران پرحاشیه باشد.
 
داوری این مسابقه را علی صفایی بر عهده داشت و محمدعلی پورمتقی و یعقوب سخندان نیز کمک‌های او در این بازی بودند. سعاد وفاپیشه و میثم حیدری هم نخستین کمک‌داورهای ویدئویی در فوتبال مازندران بودند که از اتاق VAR این بازی را رصد می‌کردند.
 
از نگاه کارشناسان، هواداران و برخی از افراد منتسب به باشگاه نساجی از جمله مالک باشگاه، تعداد مراجعه علی صفایی داور مسابقه به کمک‌داور ویدئویی فراتر از حد مرسوم بود و در برخی صحنه‌ها نیز اصلا نیازی به استفاده از VAR نبود. ضمن این‌که به اعتقاد آن‌ها هرچند داور در استفاده از VAR چند تصمیم درست نیز گرفت، اما در برخی مراجعه‌ها نیز تصمیم‌های اشتباه اتخاذ شد که در تغییر نتیجه بازی تاثیر مستقیم داشت.
 
رضا حدادیان مالک باشگاه نساجی پس از این مسابقه در جمع خبرنگاران حضور یافت و گفت: من و همه مردم دیدند که پنالتی استقلال درست نبود. VAR آمده که به بازی کمک کند، اما انگار دارد به دیگران کمک می‌کند.
 
اما استقلالی‌ها معتقدند که داوری علیه آن‌ها بوده و تصمیم‌های نادرست داور باعث شده آن‌ها نتوانند سه امتیاز بازی را کسب کنند. تا جایی که این باشگاه اعلام کرده قصد دارد به صورت رسمی از تیم داوری نساجی مازندران و استقلال به کمیته داوران فدراسیون فوتبال شکایت کند. ادعایی که واکنش باشگاه نساجی را به دنبال داشت.
 
بیانیه باشگاه نساجی
 
باشگاه نساجی امروز با صدور بیانیه‌ای نسبت به داوری جنجالی و پرحاشیه واکنش نشان داد. در این بیانیه نوشته شده است:
 
«جامعه فوتبال روز گذشته به‌وضوح مشاهده کرد که چه اتفاقاتی در این بازی رخ داد و گواه به نظر عمده کارشناسان که در رسانه‌ها مطرح شد، نساجی قربانی بزرگ تصمیمات اشتباه داوری بود. حال تملق و خوش‌خدمتی عده‌ای قلیل از یک‌سو و همچنین نادیده‌انگاری و بهانه‌جویی باشگاه استقلال از سویی دیگر نباید جای شاکی و متشاکی یا منتفع و زیان‌دیده را عوض کند!
 
این‌که باشگاه‌های سرخابی از رسانه‌های کثیرتری بهرمندند، نباید عاملی برای چشم فرو بستن مسئولان امر نسبت به اجحاف صورت‌گرفته شود. حتی خردسال‌ترین هوادار فوتبال اگر صحنه پنالتی اعلام‌شده به کمک VAR برای استقلال را مشاهده کند، متوجه این تصمیم عجیب خواهد شد. کما این‌که کارشناسان داوری نیز از شب گذشته تاکنون این تصمیم داور را اشتباه خواندند. در چنین شرایطی که باشگاه استقلال بیشترین سود از اشتباه‌های داوری را در این بازی برده، در واکنش رسانه‌ای وارونه، خود را طلبکار نشان داده است!
 
جالب‌تر این‌که غالب صحنه‌هایی که آن‌ها مدعی هستند، از جانب کارشناسان رد شده! باز هم عجیب‌تر صحنه‌ای که آن‌ها مدعی به ثمر رسیدن گل و اعلام آفساید اشتباه از سوی داور هستند، قابل توضیح است که پیش از گل، کمک‌داور پرچم خود را بالا برده و داور بازی نیز در سوت خود به نشانه آفساید دمید که به‌دنبال آن، بازیکنان نساجی بازی را رها کردند، آیا واقعاً باشگاه استقلال این صحنه را باید گل تلقی کند!؟ همچنین اخطار یا اخراج روزبه چشمی در دقیقه ۱۰۴ و واپسین ثانیه‌های این بازی نیز، هیچ ارتباط و تاثیری به این بازی نداشته و سودی به حال نساجی نداشت.
 
چیزی که در این بازی یا بازی‌های دیگری که تاکنون با وجود VAR برگزار شده به وضوح مشاهده می‌شود، این است که به‌دلیل نداشتن تجربه و تخصص کافی، بارها بازی با نظر اتاق VAR متوقف و از حرارت آن کاسته شد. گویی بازی‌ها از جانب کمک‌داوران ویدئویی مدیریت می‌شود و مدیریت بازی از داور وسط ساقط شده است. همین موضوع در بازی قائمشهر هم دیده شد و دخالت‌های بی‌دلیل داوران مستقر پشت سیستم کمک‌داور ویدئویی، بازی را بارها متوقف کرد و به گواه کارشناسان داوری، این دخالت‌ها به نساجی بیش از استقلال آسیب زد.»
 
پنالتی اشتباه برای استقلال
 
مهم‌ترین صحنه‌هایی که با VAR در این مسابقه بررسی شد و از نگاه برخی کارشناسان داوری تصمیم اشتباه داور را به دنبال داشت، صحنه اعلام پنالتی برای استقلال و صحنه اخراج روزبه چشمی بود. در مورد بعضی صحنه‌ها مانند برخورد توپ به سر مدافع نساجی در دقیقه ۷۹ نیز از نگاه کارشناسان نیازی به بررسی صحنه با VAR نبود.
 
در صحنه اعلام پنالتی برای استقلال که دقیقه ۵۹ با فرار اسلامی از سمت راست محوطه جریمه نساجی و برخورد او با مدافع نساجی رخ داد، داور ابتدا ادامه بازی را اعلام کرد. اما کمک‌داورهای ویدئویی داور بازی را برای بازبینی صحنه فراخواندند و صفایی هم پس از بازبینی این برخورد که از نگاه کارشناسان برخوردی عادی و فوتبالی بود، یک پنالتی به سود استقلال اعلام کرد.
 
در نظرهای اعلام شده از سوی کارشناسان داوری برای این صحنه تقریبا به طور قطعی اعلام شده این صحنه پنالتی نبود. بررسی نظر پنج کارشناس داوری یعنی حمیدرضا ابوالفضلی، محمدحسین ترابیان، مهدی عالیقدر، سعید علی‌نژادیان و بابک وسیله‌بر نیز نشان می‌دهد که هر پنج کارشناس معتقدند تصمیم کمک‌داورهای ویدئویی و داور مسابقه در اعلام پنالتی این صحنه اشتباه بود.
 
حمیدرضا ابوالفضلی عنوان کرده که ادامه بازی بهترین تصمیم بود و داوران اتاق VAR در آنالیز صحنه و داور بازی در بازبینی اشتباه عمل کردند.
 
محمدحسین ترابیان نیز برخورد بین مهاجم استقلال و مدافع نساجی را برخوردی طبیعی و فوتبالی دانست. مهدی عالی‌قدر تاکید کرده که این صحنه حتی بدون بازبینی هم پنالتی نیست و اصرار کمک‌داورهای ویدئویی داور را مجاب به اعلام پنالتی کرد.
 
سعید علی‌نژادیان و بابک وسیله‌بر هم معتقدند که در این صحنه هیچ خطایی رخ نداد و بهترین تصمیم ممکن همان تصمیم اولیه داور یعنی ادامه بازی بود.
 
مراجعه بی‌دلیل به VAR
 
صحنه دیگری از این مسابقه که مراجعه داور به مانیتور کمک‌داور ویدئویی مورد انتقاد قرار گرفت، دقیقه ۷۹ و برخورد آشکار توپ به سر مدافع نساجی بود. داوران اتاق VAR و داور مسابقه برای بررسی این صحنه آشکار نیز بازی را متوقف کردند.
 
مهدی عالیقدر کارشناس داوری درباره تصمیم داوران مسابقه به توقف در این صحنه گفته است که «بهتر بود این بازی با کمک‌داور ویدئویی برگزار می‌شد تا تیم داوری!»
 
محمدرضا ابوالفضلی هم با انتقاد از داوران اتاق VAR تاکید کرد که کمک‌داورهای ویدئویی باید با توجه به شرایط بازی، صحنه‌ها را دقیق‌تر آنالیز کنند و برای صحنه‌هایی که مدرک کافی برای اثبات نظرشان ندارند داور را فرانخوانند و زمان بازی را تلف نکنند.
 
در صحنه اخراج روزبه چشمی نیز سه کارشناس داوری یعنی بابک وسیله‌بر، مهدی عالیقدر و مخالف تصمیم داور بودند.
 
طولانی شدن وقت اضافه
 
در مجموع توقف چندباره بازی برای بررسی صحنه‌هایی که از نظر داور یا کمک‌داورهای ویدئویی مشکوک بود سبب شد که بارها سرعت مسابقه گرفته شود و بازی در مجموع ۱۶ دقیقه وقت اضافه داشته باشد. داور مسابقه در نیمه نخست چهار دقیقه و در نیمه دوم به دلیل توقف‌های چندباره ۱۲ دقیقه وقت اضافه اعلام کرد. موضوعی که انتقاد سرمربی نساجی را به دنبال داشت.
 
ساکت الهامی در نشست خبری پس از مسابقه گفت: «با توجه به وقت‌های اضافه که در ۲ نیمه در نظر گرفته شد به نظرم بازی کمی از حد معمول و استاندارد بیشتر طول کشید. طولانی شدن وقت‌های اضافی شرایط تیم‌ها را به هم می‌ریزد، وقتی در ۱۵ دقیقه پایانی تعویض می‌کنیم و ۱۲ دقیقه هم وقت اضافه می‌گیرند ریتم تیم به هم می‌ریزد.»
 
الهامی در نشست خبری پیش از مسابقه درباره استفاده از VAR در بازی با استقلال گفته بود: «استفاده از کمک‌داور ویدئویی قطعا به کیفیت بازی کمک می‌کند و مربیان هم اعتراض نمی‌کنند همینطور می‌شود به تصمیم‌های داوران اطمینان کرد. بنابراین تیم‌ها تمرکز بیشتر و بهتری در بازی خواهند داشت.»
 
اما خروجی استفاده از کمک‌داوری ویدئویی در این مسابقه به طور کامل خلاف پیش‌بینی‌های الهامی بود و یکی از جنجالی‌ترین داوری‌های فصل را رقم زد.
نظرات بینندگان