arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۷۰۹۷
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۴ : ۱۶ - ۳۰ خرداد ۱۳۹۱
جلیلی به دفعات خواهان لغو تحریم‌ها شد

آخرین اخبار از نشست ایران و 1 + 5 در مسکو / مقام ایرانی: فضای مذاکرات مثبت نیست / اشتون: تحریم نفتی به تعویق نمی افتد/ ایرانی‌ها با انبوهی از سئوال آمدند

مذاکرات دو روزه هسته ای ايران با گروه پنج به علاوه يک برای دستيابی به توافقی در زمينه حل و فصل بحران اتمی تهران از ساعت ۱۱ صبح به وقت محلی در مسکو، پايتخت روسيه، آغاز شد که در آن سعيد جليلی، دبير شورای عالی امنيت ملی ايران و کاترين اشتون همراه با نمايندگان آمريکا، چين، روسيه، فرانسه، انگلیس همراه با آلمان حضور دارند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مذاکرات دو روزه هسته ای ايران با گروه پنج به علاوه يک برای دستيابی به توافقی در زمينه حل و فصل بحران اتمی تهران از ساعت ۱۱ صبح به وقت محلی در مسکو، پايتخت روسيه، آغاز شد که در آن سعيد جليلی، دبير شورای عالی امنيت ملی ايران و کاترين اشتون همراه با نمايندگان آمريکا، چين، روسيه، فرانسه، انگلیس همراه با آلمان حضور دارند.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب» ؛ يک سخنگوی کاترين اشتون، مسوول امور سياست خارجی اتحاديه اروپا، روز دوشنبه اعلام کرد که اين اتحاديه تحريم نفتی دو هفته ديگر خود عليه جمهوری اسلامی ايران را به تعويق نخواهد انداخت.


اتحاديه اروپا قرار است از روز اول ژوئيه- ۱۱ تيرماه- واردات نفت از ايران را تحريم کند.

مايکل مان، سخنگوی کاترين اشتون می گويد که اين ممنوعيت در زمان خود اجرايی خواهد شد و در مذاکرات مسکو درباره این موضوع تصميم گيری نخواهد شد.

مايکل مان گفته است که انتظار می رود ايرانی ها در اين دور از مذاکرات همچنان موضع سرسختانه خود را حفظ کنند.

وی اظهار داشت: «از آنجايی که نگرانی های ما به قوت خود باقی است، ما پيشنهادهای مشخصی را مطرح کرده ايم و در مقابل، ايرانی ها يکسری ايده و موضوع با خود آورده اند.»

سخنگوی کاترين اشتون افزود: «آقای جليلی در تماس تلفنی هفته گذشته خود گفت که ما به طور جدی اين پيشنهادها را بررسی می کنيم و حالا منتظريم ببينيم وی چه می گويد. ما بايد در اين مذاکرات به پيشرفت دست پيدا کنيم...قرار نيست که مذاکره فقط برای مذاکره باشد.»

مايکل مان می گويد پيشنهادهای مطرح شده از سوی قدرت های بزرگ تغييری نکرده و شامل همان مواردی می شود که در مذاکرات بغداد به ايران داده شد.

وی اظهار داشت که اتحاديه اروپا به دنبال آن نيست تا پيشنهاد تعليق تحريم نفتی ايران را مطرح کند چرا که «اين يک تصميم قانونی است که در جريان نشست نمايندگان ۲۷ کشور عضو اتحاديه اروپا اتخاذ شده است.»

 ایرانی‌ها با انبوهی از سئوال آمدند

مایکل مان، سخنگوی کاترین اشتون، نشست روز دوشنبه را «فشرده» و «سخت» توصیف کرده است.

سخنگوی اشتون گفت: «ایرانی‌ها به بسته‌های پیشنهادی ما که در بغداد ارائه دادیم پاسخ گفتند، اما با انبوهی از سئوال و  مواضع شناخته شده و از جمله گلایه‌های قدیمی آمدند.»

گاردین می‌نویسد تیم ایرانی برای تشریح مواضع خود این بار از «پاورپویینت» استفاده کرد.

روسیه: مواضع دو طرف پیچیده و متفاوت است

معاون وزیر خارجه روسیه روز دوشنبه و در جریان مذاکرات پنج به علاوه یک با ایران گفت مواضع دو طرف متفاوت و پیچیده است و خیلی دشوار می توان به نوعی توافق دست یافت.

رویترز به نقل از مقام ایرانی: فضای مذاکرات مثبت نیست

یک مقام ایرانی هم پس از چند ساعت گفت وگو و بدون این که نامش فاش شود به خبرگزاری فرانسه گفت: «فضای مذاکرات مثبت نیست و دو طرف برای این که چارچوبی برای مذاکرات پیدا کنند، هنوز اختلاف نظر جدی دارند.»
 
در همين رابطه، يک عضو هيات مذاکره کننده ايرانی در مسکو به خبرگزاری ايسنا گفته است: اگر تحريم‌های يک جانبه و بين‌المللی درباره ايران برداشته نشود و حق ايران در غنی سازی اورانيوم به رسميت شناخته نشود، توافقی در مذاکرات مسکو و پس از آن صورت نخواهد گرفت.

از سوی دیگر، خبرگزاری ایرنا به نقل از یک مقام آگاه در تیم مذاکره کنندۀ ایران گزارش داد که اعضای۱+۵ امروز باید در خصوص پیشنهاد های ایران که در قالب  بسته ای پنج محوری ارائه شده است، تصمیم بگیرند.

جلیلی به دفعات خواهان لغو تحریم‌ها شد

روزنامه گاردین گزارش کرده است که در روز دوشنبه سعید جلیلی سرتیم مذاکره‌کنندگان ایرانی به کرات خواهان لغو تحریم‌ها و به رسمیت‌ شناخته شدن حق غنی‌سازی شد.

سعید جلیلی همچنین درخواست برای توقف غنی‌سازی ۲۰ درصدی و انتقال  اندوخته اورانیوم ۲۰ درصدی به خارج از کشور را رد کرده است.

به نوشته این روزنامه جلیلی در عوض گفته است که اگر تحریم‌ها تعلیق شوند و حق ایران برای غنی‌سازی به رسمیت شناخته شود، ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری خواهد کرد.



نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۲
غیر قابل انتشار: ۱
دنیادیده
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۳/۳۰
4
55
استاد گفتگوی تمدن ها و پشبرد مصالحه آمیز اهداف ایران در راه است...
در تصمیم گیرهای عجول نباشد... خاتمی می آید...
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۳/۳۰
1
58
چرا مذاكرات بصورت زنده پخش نميشود تا ملت ايران با مسئله اي كه به سرنوشتش مربوط است از نزديك مطلع باشد و ببيند واقعا نظر طرف مقابل چيست؟
نظرات بینندگان