arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۶۵۷۷۸
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۰۹ - ۱۶ اسفند ۱۴۰۰
دوازدهمین روز حمله روسیه به اوکراین؛

توافق قانونگذاران ایالات متحده برای ممنوعیت واردات انرژی روسیه / دور سوم مذاکرات بین مسکو و کی‌یف با «پیشرفت اندک» و «شکست» پایان یافت / تأیید کشته شدن ۴۰۶ غیرنظامی اوکراینی / وزاری خارجه روسیه، اوکراین و ترکیه گرد هم می‌‌آیند / پاریس: بازکردن کریدورهای انسانی به سوی بلاروس و روسیه پیشنهاد ما نبود / روسیه فهرست کشورهای غیردوست را تصویب کرد

بامداد پنجشنبه ۵ اسفند، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه پس از هفته‌ها گمانه زنی، بالاخره فرمان حمله نظامی همه جانبه به اوکراین را صادر کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

اوکراین: روسیه برای تهاجم تمام عیار علیه کیف آماده می‌شود / ایجاد کریدورهای بشردوستانه در چند شهر اوکراین

بامداد پنجشنبه ۵ اسفند، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه پس از هفته‌ها گمانه زنی، بالاخره فرمان حمله نظامی همه جانبه به اوکراین را صادر کرد.

در یازده روز گذشته بیش از یک و نیم میلیون نفر از اوکراین خارج شده اند.

سه دور مذاکره میان اوکراین و روسیه تاکنون به توافق برای ایجاد یک کریدور بشردوستانه برای خروج غیرنظامیان منجر شده است.

آخرین اخبار و تحولات مربوط به حمله روسیه به اوکراین را بخوانید.

کاخ سفید: بایدن درباره تحریم نفت و گاز روسیه تصمیمی نگرفته است
۱۴۰۰/۱۲/۱۷ - ۰۰:۲۳

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید گفت: «در این مرحله رییس جمهور، تصمیمی درباره تحریم احتمالی گاز و نفت روسیه نگرفته است.»

به گزارش «انتخاب»؛ وی با این حال گفت که مذاکرات داخلی و همچنین گفتگو با شرکا در مورد توقف واردات نفت روسیه ادامه دارد.

سخنگوی کاخ سفید در ادامه گفت: اقداماتی را برای محدود کردن افزایش قیمت نفت انجام داده ایم، از جمله استفاده از بخشی از ذخایر استراتژیک.

وی افزود: افزایش قیمت انرژی نتیجه مستقیم تهاجم به اوکراین است.

وزیر خارجه اوکراین: اسرائیل نان در خون اوکراینی ها می زند و می خورد
۱۴۰۰/۱۲/۱۶ - ۲۳:۴۷

دمیترو کولبا وزیر خارجه اوکراین گفت: در حالی که جهان روسیه را به خاطر جنایات وحشیانه اش در اوکراین تحریم کرده است، برخی ترجیح می دهند پول آغشته به خون اوکراینی ها را کسب کنند (نان در خون اوکراینی ها بزنند و بخورند). شرکت هواپیمایی اسرائیلی اِل عال پرداخت درون سیستم بانکی"میر" روسیه که برای دور زدن تحریم ها طراحی شده است را می پذیرد. این اقدامی غیر اخلاقی و ضربه ای به روابط اوکراین و اسرائیل است.

توافق قانونگذاران ایالات متحده برای ممنوعیت واردات انرژی روسیه
۱۴۰۰/۱۲/۱۶ - ۲۳:۳۸

قانونگذاران آمریکایی توافق کردند که واردات انرژی روسیه را ممنوع و روابط تجاری خود با روسیه و بلاروس را متوقف کنند.

به گزارش روسیا الیوم، نمایندگان آمریکایی به این جمع‌بندی رسیدند که واردات انرژی روسیه ممنوع کنند و به روابط تجارت طبیعی با روسیه و بلاروس پایان دهند.

هشدار مسکو درباره احتمال تحریم نفت روسیه: عواقب فاجعه‌بار خواهد داشت
۱۴۰۰/۱۲/۱۶ - ۲۳:۲۶

مسکو درباره «عواقب فاجعه‌بار» اعمال تحریم نفت روسیه که از سوی واشنگتن و اتحادیه اروپا به‌عنوان اقدامی بیشتر علیه این کشور مورد بحث قرار گرفت، هشدار داد.

الکساندر نواک، معاون نخست وزیر روسیه گفت: «کاملا بدیهی است که امتناع از خرید نفت روسیه عواقب فاجعه‌باری برای بازار جهانی خواهد داشت.»

وی افزود: «قیمت‌ها احتمالا غیرقابل پیش بینی است و به بیش از ۳۰۰ دلار برای هر بشکه یا حتی بیشتر خواهد رسید.»

مقام آمریکایی: پوتین نزدیک به ۱۰۰ درصد نیروهایش را در اوکراین مستقر کرده است
۱۴۰۰/۱۲/۱۶ - ۲۳:۲۵

یک مقام ارشد دفاعی ایالات متحده آمریکا روز دوشنبه گفت که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه اکنون نزدیک به ۱۰۰ درصد از بیش از ۱۵۰ هزار نیرویی را که قبل از تهاجم آماده کرده بود، در اوکراین مستقر کرده است.

این مقام که نخواست نامش فاش شود به خبرنگاران گفت: «این بهترین برآورد ما در حال حاضر است.»

دوازده روز پس از آغاز تهاجم به اوکراین، نیروهای روسیه اغلب در شمال کی‌یف متوقف شده‌اند و هنوز آسمان اوکراین را در کنترل خود ندارند و به‌طور فزاینده بر حملات موشکی و توپخانه‌ای تکیه می‌کنند.

این مقام گفت که روسیه بیش از ۶۲۵ موشک به سمت اهداف اوکراینی‌ها شلیک کرده است.

این مقام گفت پنتاگون در آخر هفته دستور داد ۵۰۰ نیروی دیگر به اروپا اعزام شوند که تعداد کل نیروهای آمریکایی در آنجا را به حدود ۱۰۰ هزار نفر می‌رساند. ایالات متحده آمریکا به دنبال محافظت در برابر سرایت جنگ به کشورهای ناتو است.

دور سوم مذاکرات بین مسکو و کی‌یف با «پیشرفت اندک» و «شکست» پایان یافت
۱۴۰۰/۱۲/۱۶ - ۲۲:۵۸

یکی از مشاوران رئیس جمهوری اوکراین می‌گوید که در دور سوم مذاکرات با روسیه، پیشرفت اندکی برای ایجاد کریدورهای امن حاصل شده تا غیرنظامیان بتوانند از برخی شهرهای محاصره شده اوکراین فرار کنند.

میخائیلو پودولیاک، مشاور رئیس جمهوری اوکراین بدون ارائه توضیح بیشتر گفت که تغییرات مثبت کوچکی درباره تدارک کریدورهای بشردوستان وجود دارد.

وی در عین حال افزود که رایزنی‌ها درباره راه‌های مذاکره برای پایان دادن به خصومت‌ها ادامه خواهد یافت.

تلاش‌ها برای ایجاد گذرگاه‌های ایمن برای غیرنظامیان در آخر هفته در میان ادامه بمباران از میان رفت. اما وزارت دفاع روسیه روز دوشنبه از اقدام جدیدی خبر داد و گفت که غیرنظامیان اجازه دارند کی‌یف، ماریوپل، خارکیف و سومی را ترک کنند.

ولادیمیر مدینسکی، مذاکره‌کننده ارشد روسیه گفت که انتظار دارد که کریدورهای بشردوستانه در اوکراین از روز سه‌شنبه فعال شوند. او گفت که هیچ پیشرفتی در زمینه حل و فصل سیاسی حاصل نشده است اما ابراز امیدواری کرد که دور بعدی بتواند پربارتر باشد.

مدینسکی گفت: «انتظارات ما از مذاکرات شکست خورده است اما امیدواریم دفعه بعد بتوانیم گام مهمتری به جلو برداریم. گفت‌وگوها ادامه خواهد داشت.»

۱۰ میلیارد دلار خسارت به زیرساخت‌های اوکراین
۱۴۰۰/۱۲/۱۶ - ۲۱:۵۶
الکساندر کوبراکوف، وزیر زیرساخت اوکراین گفت که از زمان حمله روسیه به این کشور حدود ۱۰ میلیارد دلار به زیرساخت‌ها خسارت وارد شده است. 
رئیس جمهوری اوکراین خواستار گسترده‌تر شدن تحریم‌ها از جمله تحریم‌های تجاری علیه روسیه شد
۱۴۰۰/۱۲/۱۶ - ۲۱:۵۶
ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین خواستار تحریم‌های جدید بین‌المللی علیه روسیه شد و پیشنها تحریم نفت روسیه و سایر صادرات این کشور و واردات به آن را داد.
 
زلنسکی گفت که فشار اقتصادی باید افزایش یابد و در واقع تحریم تجاری بین‌المللی علیه روسیه درخواست شود.

وی در یک سخنرانی ویدئویی با اشاره به تحریم نفت و فرآورده‌های نفتی روسیه گفت: «اگر تهاجم ادامه یابد و روسیه برنامه‌های خود علیه اوکراین را رها نکند به یک بسته تحریمی جدید به خاطر صلح نیاز است.»

او اضافه کرد: «واردات به روسیه را تحریم کنید. اگر آن‌ها به قوانین متمدنانه پایبند نیستند پس نباید کالاها و خدمات را از تمدن دریافت کنند.»
مجارستان طی فرمانی اجازه استقرار به نیروهای ناتو را می‌دهد
۱۴۰۰/۱۲/۱۶ - ۲۱:۲۷
ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان طی فرمانی به نیروهای ناتو اجازه می‌دهد تا در غرب این کشور مستقر شوند و محموله‌های تسلیحاتی برای عبور از خاک مجارستان به سایر کشورهای عضو ناتو ارسال شوند. 
 
با این حال طبق این فرمان، مجارستان اجازه ارسال سلاح‌های مرگبار را از سراسر خاک خود به اوکراین ندارد. 
درخواست اروپا از پکن: از نفوذ خود برای پایان دادن به جنگ استفاده کنید
۱۴۰۰/۱۲/۱۶ - ۱۹:۲۶
پیتر استانو، سخنگوی کمیسیون اروپا در امور خارجی گفت: «اتحادیه اروپا تمایل دارد چین نقش میانجی را بازی کند و با متقاعد کردن روسیه از این کشور بخواهد جنگ را در اوکراین متوقف کند.»

وی افزود: «چین به‌دلیل روابطی که با مسکو دارد، دارای این پتانسیل است و ما علاقه مندیم چین از نفوذ خود در فشار برای آتش بس استفاده کند و روسیه را وادار کند که گلوله‌باران و کشتار بی‌سابقه غیرنظامیان در اوکراین را متوقف کند.»
آغاز دور سوم مذاکرات روسیه و اوکراین در بلاروس
۱۴۰۰/۱۲/۱۶ - ۱۹:۰۰

سفارت مسکو در مینسک از آغاز دور سوم مذاکرات بین روسیه و اوکراین در بلاروس خبر داد.

سفارت مسکو در مینسک عصر امروز دوشنبه در بیانیه‌ای از آغاز دور سوم مذاکرات بین روسیه و اوکراین در بلاروس خبر داد و اعلام کرد که مذاکرات در منطقه Belavezhskaya Pusha که میزبان دور دوم روند مذاکرات در ۳ مارس بود، در حال انجام است.

در این بیانیه آمده است: هیئت روسیه حدود ساعت ۱۳ به وقت محلی به محل برگزاری دور سوم رسید، در حالی که هیئت اوکراینی به دلیل «مشکلات تدارکاتی» که در دور اول و دوم اتفاق افتاد، حدود ساعت ۱۶:۰۰ وارد محل شد.

پیش از آغاز مذاکرات، ولادیمیر مدینسکی رئیس هیئت روسی گفته بود که دور سوم روی موضوع حل و فصل سیاسی داخلی اوکراین، کمک‌های بشردوستانه بین‌المللی و مسایل نظامی متمرکز خواهد بود.

پیشتر هیئت اوکراینی تأیید کرده بود که می‌توان در مورد همه موضوعات به توافقات بین دو کشور به جز درخواست روسیه در مورد به رسمیت شناختن استقلا کریمه و جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک دست یافت.

سه شرط روسیه برای پایان دادن به حمله در اوکراین / کرملین: کی‌یف باید قانون اساسی خود را اصلاح کند
۱۴۰۰/۱۲/۱۶ - ۱۷:۵۴

سخنگوی کرملین اعلام کرد که روسیه به اوکراین اطلاع داده است که اگر کی‌یف شرایط مسکو را بپذیرد، «هر لحظه» ممکن است به عملیات نظامی خود پایان دهد.

 «دیمیتری پسکوف» در بیانیه‌ای مطبوعاتی گفت که روسیه از اوکراین می‌خواهد تا فعالیت‌های نظامی خود را متوقف کند.

پسکوف در بیانیه‌ای مطبوعاتی اعلام کرد که روسیه از اوکراین می‌خواهد تا فعالیت‌های نظامی خود را متوقف کند، حاکمیت روسیه بر کریمه و استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را به رسمیت بشناسد.

دیمیتری پسکوف افزود: «آنها باید اصلاحاتی را در قانون اساسی خود ایجاد کنند که بر اساس آن اوکراین از هرگونه آرزوی عضویت در هر ائتلافی چشم پوشی می‌کند».

پسکوف افزود که مسکو همچنین به نمایندگان اوکراین گفته است که «آنها باید به رسمیت بشناسند که کریمه سرزمین روسیه است و همچنین باید (جمهوری‌های) دونتسک و لوهانسک را به عنوان کشورهای مستقل به رسمیت بشناسند».

سازمان ملل: کشته شدن ۴۰۶ غیرنظامی در اوکراین را تایید می‌کنیم،‌ آمار واقعی بالاتر است
۱۴۰۰/۱۲/۱۶ - ۱۷:۵۰
دفتر حقوق بشر سازمان ملل می‌گوید که از زمان آغاز تهاجم روسیه توانسته است کشته شدن ۴۰۶ غیرنظامی در اوکراین را تایید کند.

طبق این گزارش تا نیمه شب یکشنبه ۸۰۱ غیرنظامی دیگر زخمی شده‌اند. اداره حقوق بشر سازمان ملل از روش‌های سخت‌گیرانه استفاده می‌کند و تنها تلفاتی را گزارش می‌کند که تاییدیه آن اعلام شده باشد.

با این حال این سازمان می‌گوید که ارقام واقعی به‌طور قابل توجهی بالاتر است. 

مقامات اوکراینی ارقام بسیار بالاتری را اعلام کرده‌اند.
اروپا در حال آماده کردن تحریم‌های جدید علیه روسیه
۱۴۰۰/۱۲/۱۶ - ۱۶:۴۷

اورزولا فن‌درلاین، رئیس کمیسیون اروپا گفت که اتحادیه اروپا در حال آماده کردن تحریم‌های بیشتر علیه روسیه به دلیل «بی توجهی کرملین نسبت به شهروندان است.» 

اتحادیه اروپا: چین می‌تواند جنگ اوکراین را پایان دهد
۱۴۰۰/۱۲/۱۶ - ۱۶:۳۸

سخنگوی امور خارجی اتحادیه اروپا امروز (دوشنبه) گفت، این اتحادیه بر این باور است که چین می‌تواند برای پایان دادن به جنگ اوکراین به دلیل روابط نزدیکی که با روسیه دارد در این روند کمک کند.

روسیه فهرست کشورهای غیردوست را تصویب کرد
۱۴۰۰/۱۲/۱۶ - ۱۵:۲۹

این فهرست شامل ایالات متحده و کانادا، کشورهای اتحادیه اروپا، بریتانیا (شامل مناطق جرسی، آنگویلا، جزایر ویرجین بریتانیا، جبل الطارق)، اوکراین، مونته نگرو، سوئیس، آلبانی، آندورا، ایسلند، لیختن اشتاین، موناکو، نروژ، سن مارینو، مقدونیه شمالی و همچنین ژاپن، کره جنوبی، استرالیا، میکرونزی، نیوزیلند، سنگاپور و تایوان است

پاریس: بازکردن کریدورهای انسانی به سوی بلاروس و روسیه پیشنهاد ما نبود
۱۴۰۰/۱۲/۱۶ - ۱۵:۲۴

کاخ ریاست جمهوری فرانسه نیز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که درخواستی برای بازکردن کریدورهای انسانی در اوکراین برای تخلیه غیرنظامیان به سوی بلاروس و روسیه نکرده است

آنکارا: وزیران خارجه روسیه و اوکراین پنجشنبه دیدار می‌کنند
۱۴۰۰/۱۲/۱۶ - ۱۵:۰۲

وزیر خارجه ترکیه گفته «سرگئی لاوروف» و «دیمیتری کولبا» روز پنجشنبه در «آنتالیا» با یکدیگر دیدار خواهند کرد. 

نتفلیکس خدمات خود را در روسیه به حالت تعلیق درآورد
۱۴۰۰/۱۲/۱۶ - ۱۴:۰۹

به دنبال موج تحریم علیه روسیه، شرکت تولید و اشتراک فیلم نتفلیکس نیز اعلام کرد که خدمات خود را در روسیه به دلیل تحولات اوکراین به حالت تعلیق در آورده است.

بلینکن: درحال تقویت قوای ناتو در شرق هستیم
۱۴۰۰/۱۲/۱۶ - ۱۴:۰۶

آنتونی بلیکن وزیر امور خارجه آمریکا روز دوشنبه با اعلام اینکه ۴۰۰ نیروی آمریکایی در روزهای آتی وارد لیتوانی در شرق اروپا خواهند شد، گفت: درحال تقویت قوای ناتو در شرق هستیم

کریدورهای تخلیه غیرنظامیان اوکراینی، به بلاروس و و روسیه منتهی می‌شود
۱۴۰۰/۱۲/۱۶ - ۱۲:۲۰

مسیرهای منتشر شده توسط خبرگزاری ریانووستی روسیه نشان می دهد که غیرنظامیان می توانند به روسیه و بلاروس بروند. کریدور از کی‌یف به بلاروس، متحد روسیه منتهی خواهد شد و غیرنظامیان خارکیف فقط یک کریدور منتهی به روسیه خواهند داشت.

۱۵ هزار نفر در جریان تظاهرات ضد جنگ در روسیه بازداشت شده‌اند
۱۴۰۰/۱۲/۱۶ - ۱۲:۱۹

هزاران تن از معترضان به حمله روسیه به اوکراین در شهرهای مختلف روسیه روز یکشنبه ششم مارس با شعار "نه به جنگ" به خیابان‌ها رفتند. به گزارش سی ان ان در جریان اعتراضات روز یکشنبه ۴۶۴۰ نفر بازداشت شدند. بنابر این گزارش از هنگام تهاجم روسیه به اوکراین تا به حال ۱۳ هزار نفر در روسیه در مخالفت با این اقدام بازداشت ‌شده‌اند. 

ویزا و مسترکارت خدمات خود را در روسیه متوقف کردند
۱۴۰۰/۱۲/۱۶ - ۱۲:۱۹

شرکت‌های صادرکننده کارت‌های بین‌المللی مسترکارت و ویزا اعلام کردند که به دلیل تحریم‌های مرتبط با حملات روسیه در اوکراین، فعالیت‌های خود را متوقف کرده و اتصال تمامی بانک‌های روسی با سیستم‌های پرداخت خود را قطع می‌کنند

تلاش آمریکا برای افزایش تولید نفت عربستان و ونزوئلا
۱۴۰۰/۱۲/۱۶ - ۱۲:۱۸

گزارش ها حاکی از آن است که دولت آمریکا در حال بررسی سفر جو بایدن، رئیس جمهور این کشور به عربستان سعودی است تا از این پادشاهی بخواهد، تولید نفت خود را افزایش دهد. گزارش‌های دیگر حاکی از آن است که مقامات آمریکا و ونزوئلا در مورد کاهش تحریم‌های نفتی ونزوئلا نیز گفتگو کرده اند. 

قیمت نفت به ۱۳۰ دلار رسید؛ بالاترین رقم در ۱۳ سال گذشته
۱۴۰۰/۱۲/۱۶ - ۱۰:۰۶

قیمت نفت به بالاترین حد خود در ۱۳ سال گذشته رسید

در حالی که آمریکا از گفتگو با متحدان خود درباره تحریم احتمالی نفت روسیه خبر داده، قیمت نفت به بالاترین حد خود در ۱۳ سال گذشته رسیده است.

قیمت نفت خام برنت در بازار آسیا بعد از رسیدن به بشکه‌ای ۱۳۹ دلار در نزدیکی ۱۳۰ دلار ایستاده است.

اشغال اوکراین توسط روسیه و نگرانی ناشی از آن بر تامین انرژی، بازار نفت جهان را شوکه کرده است.

همزمان قیمت سوخت مصرف کنندگان بالا رفته و نگرانی در میان مردم را بیشتر کرده است.

وزارت دفاع اوکراین: روسیه برای تهاجم تمام عیار علیه کیف آماده می‌شود
۱۴۰۰/۱۲/۱۶ - ۱۰:۰۵

مقام‌های وزارت دفاع اوکراین می‌گویند روسیه نیروهای خود را برای یک تهاجم تمام‌عیار علیه کیف آماده می‌کند. براساس گزارش ارتش اوکراین نیروهای مسکو در حال جمع آوری تجهیزات لازم برای حمله به پایتخت هستند و تانک‌ها و یگان‌های پیاده‌نظام موتوریزه آن برای آماده کردن شرایط به شهر ایرپین در حومه کیف نزدیک می‌شوند.

ایجاد کریدورهای بشردوستانه در چند شهر اوکراین
۱۴۰۰/۱۲/۱۶ - ۱۰:۰۵

وزارت دفاع روسیه: به درخواست رئیس‌جمهور فرانسه، کریدورهای امن برای خروج غیرنظامیان از کی‌یف،ماریوپول، خارکیف و سومی باز خواهد شد.

کره جنوبی مبادلات با بانک مرکزی روسیه را قطع کرد
۱۴۰۰/۱۲/۱۶ - ۱۰:۰۵

کره جنوبی اعلام کرد که مبادلاتش با بانک مرکزی روسیه را قطع خواهد کرد. اعلامیه وزارت خارجه این کشور نشان‌دهنده آخرین اقدام سئول برای پیوستن به تلاش‌های کشورهای غربی برای اعمال تدابیر سخت‌گیرانه علیه مسکو به دلیل تهاجم به اوکراین است. 

انگلیس از اینترپل خواست دسترسی روسیه را قطع کند
۱۴۰۰/۱۲/۱۶ - ۱۰:۰۵

پریتی پاتل، وزیر کشور انگلیس در نامه‌ای خطاب به اینترپل، خواستار تعلیق دسترسی روسیه به سامانه‌های این نهاد بین‌المللی شد. پاتل گفت: انگلیس شانه به شانه اوکراین می‌ایستد.

ادعای وال استریت ژورنال از قول ۴ مقام آمریکایی: روسیه شبه‌نظامیان سوری را برای جنگ در اوکراین استخدام کرده
۱۴۰۰/۱۲/۱۶ - ۱۰:۰۵

روزنامه وال استریت ژورنال، چهار مقام آمریکایی گفتند، ارزیابی آمریکایی‌ها نشان می‌دهد که روسیه که از سال ۲۰۱۵ در داخل جنگ سوریه فعال است، طی روزهای اخیر شبه‌نظامیانی را از آنجا جذب کرده و امیدوار است که تجربه و تخصص آنها در نبرد شهری بتواند برای تصرف کی‌یف راهگشا باشد و ضربه‌ای مهلک به دولت اوکراین وارد آورد

 

نظرات بینندگان