arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۴۷۸۶۹
تاریخ انتشار: ۱۳ : ۰۰ - ۲۶ آبان ۱۴۰۰
تورق خاطرات چهره‌ها در «انتخاب»؛

خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی، ۲۵ آبان ۱۳۷۷: پیغام آلمانی‌ها به ایران از طریق امیرعبدالله و رفیق حریری / حریری گفت، آمریکا بالاخره بهانه‌اى پیدا مى‌کند و صدام را می‌زند

خاطرات آیت الله هاشمی: آقاى حريرى گفت، شخصاً معتقد است كه آمريكا، مصمم به سرنگونى صدام است و بالاخره بهانه‌اى پيدا مى‌كند و او را مى‌زند. تحت‌تأثير زيبايى كاخ مرمر و نقاشى‌ها و تزیينات آن قرارگرفته بود وگفت، زيباترين‌كاخى است‌كه در سراسرجهان ديده‌ام و خيلى كاخ هم ديده‌ام.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

خاطرات روزنوشت مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی در سال ۱۳۷۷، هرشب در «انتخاب» منتشر می‌‌شود. پیشتر، خاطرات ایشان از سال ۵۸ تا ۷۶ در سرویس تاریخ «انتخاب» به صورت روزانه پوشش داده شده است.

 

آقاى [حسن] دانایى‌فر، [مدیرعامل شرکت سپاسد] آمد و ضمن گلايه از وضع سپاه، درخواست كار فعال‌تري كرد. آقاى [رضا] امراللهى، [رییس دانشگاه خواجه نصیر] آمد. اوضاع اقتصادى را رقت‌آور خواند و گفت، محافل دانشگاهى صريحاً به ارزش‌كارهاى دوره سازندگي، اعتراف و تأكيد دارند و آن دوره را مديريت مناسب مى‌دانند. دعوت كرد كه در همايش دانشجو و عفاف دانشگاه خواجه نصیر شركت‌كنم.

آقاى [مرتضی] قربانى آمد. از حذف نيروهاى مستقل سپاه از قبيل دانایى‌فر و خودش و احمد كاظمى و... انتقاد كرد و براى حُسن انجام امداد ايثارگران استمداد نمود و حاكميت خط‌بازى در سپاه را خطرناك خواند.

عصرآقاى رفيق‌ حريرى، نخست‌وزير لبنان به‌ملاقات آمد. پيامى از صدراعظم آلمان آورد كه خواسته‌اند، نگذاريم آقاى [هلموت] هوفر، [بازرگان آلمانی]، محكوم به اعدام شود و اينكه آلمان، مايل به تحسين روابط با ايران است وگفت، آلمانى‌ها از عربستان هم خواسته‌اندكه ميانجيگرى‌كند و آقاى اميرعبدالله، [ولیعهد عربستان سعودی] هم در اين رابطه توسط آقاى حريرى پيام داده بود.گفتم، قوه قضایيه مستقل است، ولى اگر رسانه‌هاى آلمان تحريك نكنند و جوسازى نشود، به خاطر مصلحت همكارى دوكشور، موضوع قابل توجه مى‌شود.

از توافق اخير مريلند [میان اسراییل و فلسطین]، ابراز ناراحتى كرد و گفت، اسرایيل سود زيادى برده و چهره خشن [بنیامین] نتانياهو، [نخست‌وزیر اسراییل] را ترميم‌كرده و در ميان فلسطينى‌ها، مشكل جديد پيش‌آمده و گفت، اسرایيل در پوشش شركت‌هاى تركيه در كشورهاى مسلمان آسياى مركزى و قفقاز، نفوذ زيادى پيدا كرده و گفت، لبنان مركز چريك‌هاى پ‌ك‌ك [= حزب کارگران کُرد ترکیه] نيست، گرچه كُردهاى زيادى آنجا هستند و گفت، اسرایيل بدون شرط از جنوب لبنان عقب‌نشينى نمى‌كند و مشروط به حفظ امنيت مرزهاى اسرایيل توسط نيروهاى لبناني، حاضر به عقب‌نشینی است و لبنان، حاضر نيست به مثابه پليس اسرایيل عمل كند.

آقاى حريرى گفت، شخصاً معتقد است كه آمريكا، مصمم به سرنگونى صدام است و بالاخره بهانه‌اى پيدا مى‌كند و او را مى‌زند. تحت‌تأثير زيبايى كاخ مرمر و نقاشى‌ها و تزیينات آن قرارگرفته بود وگفت، زيباترين‌كاخى است‌كه در سراسرجهان ديده‌ام و خيلى كاخ هم ديده‌ام.

خبر رسيد كه آقاى محمدتقى جعفرى در لندن فوت كرده؛ به خاطر بیماری سرطان به آنجا رفته بود؛ پيام تسليت دادم.

نظرات بینندگان