arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۳۵۱۲۶
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۰۰ - ۰۸ شهريور ۱۴۰۰
تورق خاطرات چهره ها در «انتخاب»؛

خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی، ۷ شهریور ۱۳۷۷: سریع القلم گفت غربى‌ها خواب سرنوشت شوروى سابق را براى انقلاب ایران دیده‌اند؛ خواست متوجه خطرات این روند باشیم

خاطرات آیت الله هاشمی: آقاى [محمود] سریع‌القلم، استاد دانشگاه همراهش بود. اخيراً از فرصت مطالعاتى از آمريكا برگشته. گفت، غربى‌ها خواب سرنوشت شوروى سابق را براى انقلاب ايران ديده‌اند و خواست كه متوجه خطرات اين روند باشيم؛ ضمن اينكه از خوب شدن وجهه ايران در نظر غربى‌ها گفت و از تغيير نظر بخشي از آمريكايى‌ها، نسبت به حمايت‌هاى بى‌حساب از اسرایيل.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

خاطرات روزنوشت مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی در سال ۱۳۷۷، هرشب در «انتخاب» منتشر می‌‌شود. پیشتر، خاطرات ایشان از سال ۵۸ تا ۷۶ در سرویس تاریخ «انتخاب» به صورت روزانه پوشش داده شده است.

پيش از ظهر، كميسيون زيربنايى و امور تولیدی مجمع [تشخیص مصلحت نظام]، جلسه داشت. تعيين سياست كلى اولويت‌هاى بخش‌هاى مختلف كشور مطرح بود. مذاكرات مقدماتى بود. بعد از جلسه، آقاى [بیژن نامدار] زنگنه، [وزیر نفت] گفت كه طرح‌هاى توسعه صنايع نفت و گاز، مورد استقبال شركت‌هاى خارجى قرار گرفته، ولى به خاطر محدوديت در اثر طى شدن مسير مناقصه، چند ماهى ديگر طول مى‌كشد تا به قرارداد برسيم و مايل است كه تعدادى از آنها را از طريق مذاكره واگذاركنندكه احتياج به تصويب شوراى اقتصاد و حمايت ریيس‌جمهور دارد.

عصر آقاى [ابوالفضل] توكلى‌بينا، [مشاور رییس‌جمهور در امور اصناف] آمد. از وضع كشور و عملكرد دولت و سياسى‌كارى‌ها به جاى خدمات واقعى اظهارنگرانى‌كرد و گفت، در دفتر ریيس‌جمهور و مركز مشاورت، همه چيز از نظر سياسى‌كارى مورد توجه است و نمونه بى‌عملى را جلسه اخير معاونان و مديران ارشد با ریيس‌جمهور در باشگاه نهاد [ریاست‌جمهوری] آورد و گفت، محتوا نداشت و بى‌برنامه بود. براى خروج از مسئوليت مشاورت، مشورت‌ كرد و خواست‌ كه انقلاب را به دست نااهلان وانگذارم و وارد عمل شوم.

آقاى سيداحمد موسوى، [رییس کمیته پیگیری پرونده امام موسی صدر و چهار دیپلمات ربوده شده]، از وزارت امورخارجه آمد و گزارشى از وضع امكاناتش در لبنان و خارج داد و گفت، بودجه‌اش را كم كرده‌اند و مدتى است كه نپرداخته‌اند. آقاى [محمود] سریع‌القلم، استاد دانشگاه همراهش بود. اخيراً از فرصت مطالعاتى از آمريكا برگشته. گفت، غربى‌ها خواب سرنوشت شوروى سابق را براى انقلاب ايران ديده‌اند و خواست كه متوجه خطرات اين روند باشيم؛ ضمن اينكه از خوب شدن وجهه ايران در نظر غربى‌ها گفت و از تغيير نظر بخشي از آمريكايى‌ها، نسبت به حمايت‌هاى بى‌حساب از اسرایيل.

به آقاى سريع القلم گفتم، اين حركاتى كه چنين اميدى به غربى‌ها داده، مربوط به شخص آقاى خاتمى نيست، بلكه ناشى از اظهارات و اقداماتى است كه بعضى از گروه‌هاى حامى آقاى خاتمى مى‌كنند. بعد از شروع رياست‌جمهورى من هم چنين تبليغاتى از غرب شروع شد، ولى چون در آن موقع، چنين گروه‌هايى در داخل نمى‌توانستند فعال شوند، سرشان به سنگ خورد و به علاوه من، وامدار هيچ فرد و جريانى و گروهى نبودم وكسى نمى‌توانست از جانب من حرف بزند.

در گزارش‌هاى روز، وضع بحران اقتصادى و سياسى روسيه مورد توجه است و اينكه از 70 موشك كروز آمريكا كه به افغانستان شليك شده، فقط 17 قبضه عمل كرده است.

نظرات بینندگان