پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : مناظره بهزاد فراهانی و آتیلا پسیانی در برنامه سینمایی «هفت» پیرامون حضور
اهالی سینما بر صحنه تئاتر بخش مهم این برنامه را تشکیل داد.
به
گزارش فارس، برنامه شب گذشته «هفت» به مناظره پیرامون بحث حضور بازیگران
سینما در تئاتر و بررسی فیلم «راه آبی ابریشم» اختصاص داشت.
در بخشی
از این برنامه «پژمان لشکریپور» معاون فرهنگی بنیاد سینمایی فارابی به
صورت تلفنی روی خط برنامه آمد و به ذکر توضیحاتی درباره چهل و دومین دوره
جشنواره فیلم گوا در هندوستان پرداخت و از تجهیزات نمایش و ۷ سالن مجهز این
جشنواره سخن گفت.
وی همچنین در بین سخنانش از برنامهریزی رژیم
صهیونیستی برای تولید فیلم و نفوذ در جشنوارهها سخن گفت و به این نکته
اشاره کرد که جشنوارههای مختلف بینالمللی در سالهای اخیر به سینمای این
کشور توجه کردهاند و این رژیم در جشنواره مذکور نیز، فراخوان همکاری مشترک
سینمایی توزیع میکرده که این نشان از برنامهریزی جدید استراتژیک این
رژیم جعلی دارد و باید این هشدار را جدی گرفت.
در بخش پایانی برنامه نیز
که به بررسی فیلم «راه آبی ابریشم» اختصاص داشت، «مسعود فراستی» و «رضا
درستکار» به بحث پیرامون این فیلم ، راهکارهای تولید فیلم ملی و نقد سینمای
فاخر پرداختند که «علیرضا سجادپور» نیز به صورت تلفنی وارد این بحث شد.
«مسعود
فراستی» در این برنامه به وضوح اعلام کرد که سینمای فاخر با پول دولت و
دکور و هزینه میلیاردی ساخته نمیشود و باید در این سینما به محتوا و فرم
ایرانی و قابل قبول رسید.
اما بخش مهم برنامه «هفت» دیشب به بحث و
مناظره درباره حضور اهالی سینما در تئاتر مربوط بود. بحثی که به گفته
«بهزاد فراهانی» از سخن یک تهیه کننده سینما با این مضمون که «فلان بازیگر
سینما به بازیگران تئاتر یاد میدهد چگونه بازی کنند» شروع شد، با بیانیه
انجمن بازیگران خانه تئاتر ادامه یافت و در ادامه واکنش «داود رشیدی» رئیس
انجمن بازیگران سینمای ایران در برنامه «هفت» هفته گذشته و سپس عکسالعمل
متقابل «بهزاد فراهانی» در برنامه «مجله تئاتر» و نیز واکنشهای مختلف
اهالی سینما و تئاتر در جراید و رسانهها را دنبال داشت.
در این برنامه «بهزاد فراهانی» گفت: دوران ، دوران دوستی و محبت و مهربانی است و سینما و تئاتر دو رفیق دستدر دست هستند.
وی
با اشاره به این که تمام سؤتفاهمها از درست نخواندن بیانیه انجمن
بازیگران خانه تئاتر آغاز شده، گفت: تمامی کسانی که به این بیانیه معترض
هستند، بهتر بود ابتدا این بیانیه را میخواندند.
فراهانی گفت: طبق
قانون اساسی انتخاب شغل آزاد است و ما میتوانیم پزشک شویم. اما برای این
که یک غده هیپوفیز را بخواهیم جراحی کنیم باید تخصص جراحی بگیریم.
وی
اشاره داشت: بیانیه ما میگوید که اگر آقای جیرانی که از بزرگان سینما و
فیلمنامه نویسی و نقد و ... است، دوست دارد در تئاتر بازی کند، هم بیاید از
این کانال گذر کند. خانه تئاتر 13 صنف دارد و این صنوف با مشقت برای صنف
خود آییننامه تعیین کردهاند و به این رسیدهاند که دستمزدها چه قوانینی
باید داشته باشد.
فراهانی گفت: ما در «خانه تئاتر» مردی را نشاندهایم
که از همه بازیگران سینما و تئاتر مجربتر است؛ عزتالله انتظامی، آقای
بازیگر را برای حل و فصل این مسائل به کار گرفتهایم. حرف ما این است که چه
اشکالی دارد که یک بازیگر سینما وقتی میخواهد وارد کار تئاتر شود بیاید و
به او سلام بدهید؟ یک خانهای داریم که کوبهای دارد. باید این کوبه را
بزند تا وارد خانه شود.
وی گفت: من اعتقاد دارم، کسی که دیپلم ندارد، تاریخ و ادبیات نمیداند، بازیگر نیست و باید برود ابتدا اینها را بداند.
«آتیلا
پسیانی» نیز در این برنامه با اشاره به این که ما تضادی پیرامون کلیت
بیانیه نداریم و اصول بیانیه انجمن بازیگران خانه تئاتر، اشکال ندارد، گفت:
با این وجود من معتقدم که برخی از پاراگرافهای بیانیه اشکال دارد که این
مشکل هم ماهیتی نیست و بیشتر مشکل برخورد است. البته اصل بیانیه، کمی
صنفیتر بود اما این بیانیه در کنار لحن سخنان بعدی آقای فراهانی پیرامون
آن، جوی را به وجود آورد که برخیها آن را پسنیدید و برخی نه.
فراهانی
در ادامه گفت: ما در انجمن بازیگران تئاتر خانه تئاتر 900 عضو دائمی داریم
که در حدود بیش از 200 تن روی صحنه رفتهاند اما نه یک سال، چندین سال است
که تئاتری را روی صحنه نبردهاند. بازیگران پر قدرتی که خانههایشان در
انتظار گودو هستند. در برگزیده ادبیات نمایشی نزدیک 600 نمایشنامه
خواندهایم که قابلیت اجرایی داشتهاند. در انجمن نمایشنامهنویسان وضع این
چنین است ، در انجمن کارگردانان هم وضعیت همچنین است. آیا
دولت حق بیکاری ما را میدهد و دوستانی که دستمزدهایشان اندک است، میتوانند به وضعیت مشخصی دست یابند؟
به
گزارش فارس، در ادامه برنامه این هفته «هفت» پسیانی با اشاره به این که
بازیگری سینما و تئاتر به هم نزدیک است و تفاوت در نوع تمرکز و نوع عرضه
انها است، گفت: من معتقدم که تحصیلات میتواند برای یک بازیگر مؤثر باشد
اما تعیین کننده نیست.
وی با اشاره به اشاره بهزاد فراهانی به نبود
امنیت شغلی در بین بازیگران، اظهار داشت: به نظرم جای بروز این قضیه یک کم
اشتباه شده است. اگر ما امنیت شغلی نداریم، سیبلمان باید جای دیگری باشد
نه ورود بازیگران سینما به تئاتر.
در این بخش فراهانی با اشاره به این
که من و خانوادهام سهم گرانی در سینما داریم، گفت: من سالها در خانه
سینما جان کندهام و به عنوان کسی که در سینما جایگاهم تثبیت شده حرف
میزنم. حرف من این است که بنشینیم بررسی کنیم که بعد از کودتای 28 مرداد،
سرنوشت تئاتر لالهزار چه شد؟ آیا جز این که راهی برای ورود ژانگولرها،
خوانندهها، استریپتیز و ... به این عرصه باز شد؟ حرف من این است که آینده
را در نظر بگیرید و سرنوشت فردای ما را روشن کنید. این که قرار است سرنوشت
تئاتر ما چه بشود؟
وی اظهار داشت: واقعیت آن است که وقتی معیار، گیشه میشود، همه نگاهها به سمت گیشه میروند و محتوا به حضیض میرود.
فراهانی
گفت: این که یک مونولوگ کوتاه یک صفحهای را به یک آرتیست سینما بدهیم و
به لطف چهره این آرتیست گیشه پر شود، این روند به کجا ختم خواهد شد؟
پسیانی
در این بخش گفت: چون با خطر روبهرو هستیم، نمیشود اینگونه پیشگیری کنیم.
شرایط متفاوت است و بهنظرم شرایط امروز تئاتر با ذکر مثال از اتراکسیون و
ژانگولر تطابق ندارد.
فراهانی در ادامه با ذکر مثالی از یکی از اجراهای
سالهای اخیر، گفت: این که در نمایشی بر اساس اثر مولیر، جاروبرقی روی
صحنه میآورند، این آغار ژانگولر است! که در این بخش، پسیانی توضیح داد که
این جاروبرقی را شرکت اسپانسر نمایش به صحنه آورده است.
در ادامه این
برنامه بحثهایی درباره دستمزد بازیگران، صورت گرفت و سپس پسیانی گفت: چیری
که خیلی مهم است این است که هر کسی از جایی شروع میکند و اشکالی ندارد
بازیگر سینما در تئاتر تجربهاندوزی بکند و این تجربه را به سینما حمل بکند
تا اتفاق بهتری بیفتد. از سوی دیگر باید به این قضیه نگاه کرد که هر کدام
از این بازیگران وارد تئاتر میشوند چقدر ماندگار هستند؟ به عنوان مثال یک
مورد مثل «صابر ابر» میآید پشت سر هم بازی میکند و بازیگر ثابت تئاتر
میشود اما این قضیه برای همه صدق میکند؟ به نظر میرسد که آینده میتواند
بگوید چه کسی میتواند از این راه توشه بگیرد و ماندگار شود اما این حضور
فینفسه اشکالی ندارد.
فراهانی باردیگر تأکید کرد: من به این نوع نگاه
معترضم. ما نگفتیم آمدن بازیگر سینما به تئاتر ممنوع است و هر کس قلب می
کند اشتباه میکند. دوره تئاتر دانشجویی فرق دارد با دوره تئاتر تجربی و
این فرق دارد با دوره تئاتر حرفهای.
ما در تئاتر حرفهای مکانی داریم
به نام خانه تئاتر. من نمیگویم همه نیایند. همه بازیگران سینما بیایند.
منظورم بازیگری چون آقای عربنیا نیست. موردنظرم کسانی است که دیپلم
ندارند، بیسوادند. عدهای میگویند که ورود بازیگران بیسواد به عرصه
تئاتر را باید خوشامد بگوییم، از آتیلا هم یک گل سرخ بگیریم بزنیم به
سینهشان! ما میگوییم که بازیگران سینما بیایند در بین یک گروه تئاتری
بنشینند و ببینند اصلا مرد این میدان هستند یا نه؟
پسیانی در این بخش با
اشاره به این که بحث تئاتر تجربی با تجربه کردن تئاتر فرق دارد، گفت: برای
من اصولا انجان کار تئاتر، بخشی از آموزش است. من با 54 سال سن، 44 سال
تئاتر کار کردهام و هر تئاتر تجربهای جدید برایم بوده است.
وی اظهار داشت: ما برای این که امنیت شغلی نداریم، باید جای دیگری تلاش کنیم.
در
ادامه این برنامه همچنین فراهانی و پسیانی حضور کارگردانان سینما در عرصه
تئاتر و در اختیار قرار گرفتن بهترین سالنها توسط آنها را نقد کردند و در
بخشی دیگر از برنامه در پی پخش نظرات مردم و تنی چند از بازیگران سینمای
حاضر در صحنه تئاتر، «بهزاد فراهانی» در پاسخ به «طناز طباطبایی» که گفته
بود «آقای فراهانی هم دختر خود را از سینما به تئاتر آورد» گفت: شقایق
فراهانی در 5 سالگی، در نمایش «عروس» روی صحنه بوده و در ادامه هم کار خود
را در این عرصه ادامه داده و از خانم طباطبایی میخواهم اشتباه خود را
تصحیح کند.
در ادامه این برنامه شرکتکنندگان در مناظره بر این نکته
تأکید کردند که قصد این مناظره روشنشدن موضوعات است و قصد دشمنی و ایجاد
کدورت در میان نیست ضمن آن که فراهانی تأکید کرد که برنامههای مهمی برای
نزدیکی اهالی سینما و دوبله با تئاتر دارد و در این مقطع، قصدش به عنوان
عضوی از اعضای انجمن بازیگران خانه تئاتر، دفاع از منافع صنفی این تشکل است
و قصد القای نظر شخصیاش ندارد.
«افشین هاشمی» و «حبیب رضایی» نیز از هنرمندانی بودند که در نقد صحبتهای بهزاد فراهانی روی خط برنامه «هفت» آمدند.
اما «مسعود فراستی» در بخش بعدی برنامه، و در بازگشت به این بحث صحبتهای مهم دیگری را مطرح کرد.
او گفت: بهزاد فراهانی دردمندانه سخن گفت.
فراستی
سپس در تقابل با صحبتهای «حبیب رضایی» از تفاوتهای بازیگری در سینما و
تئاتر گفت و سپس به نقد سینماگرانی که اخیرا به تئاتر روی آوردهاند پرداخت
و گفت: کار نمایش داریوش مهرجویی، کار ضعیفی بود و کار پوراحمد در تئاتر
به شدت بد بود.
وی با اشاره به این که هدف نمایشهای اخیر ایرانشهر،
گیشه بوده است، به عنوان مخاطب جدی و پیگیر تئاتر، گفت: من میبینم که
مخاطب تئاتر عوض شده و امروزه، طنزهای سطحی سریالهای ضعیف ما، روی صحنه
تئاتر پیاده میشوند و مایه تأسف است برای کسانی که با یک جوک سطحی سیاسی و
دولبه مردم را میخندانند.
وی گفت: مخاطبی که به لیچار و جوک سیاسی میخندد مخاطب جدی تئاتر نیست!