arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۰۹۶۳
تاریخ انتشار: ۳۷ : ۰۲ - ۱۸ تير ۱۳۹۰

وقتي هلي کوپتر شخصي جاي خودرو را مي گيرد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

اتحاديه اروپا پروژه تازه اي را براي کاهش آلودگي هوا و ترافيک شهرهاي بزرگ آغاز کرده که myCopter نام دارد. هدف اين پروژه 6.2 ميليارد توماني طراحي و ساخت «وسايل نقليه هوايي شخصي» است که به اختصار PAVs ناميده مي شوند. اين وسايل نقليه هوايي که در ارتفاع پايين پرواز خواهند کرد، مي توانند انتخابي ايده آل براي اجتناب از ترافيک سنگين شهرهاي آينده باشند، اما در حال حاضر طراحي، هدايت و حفظ امنيت سرنشينان آنها با چالش هاي جدي روبه رو است.
وبسايت گيزمگ در گزارش خود که نسخه فارسي آن نيز در «خبرآنلاين» منتشر شده، هدف اوليه طراحان اين پروژه را ساخت وسايل حمل و نقل هوايي عنوان کرده است. وسيله اي که بتواند در ارتفاع پايين، زير 610 متر پرواز کند، نيازي به کنترل پرواز زميني نداشته باشد و باعث افزايش ترافيک هوايي و احتمال برخورد بيشتر در آسمان نشود. اين وسايل نقليه شخصي که براي يک يا دو سرنشين ظرفيت خواهند داشت و زير 100 کيلومتر سرعت دارند، مي توانند براي سفرهاي درون شهري مورد استفاده قرار بگيرند و تا حد قابل توجهي از آلودگي و ترافيک شهرهاي بزرگ بکاهند.
آينده اين وسايل نقليه بسيار روشن و اميدوارکننده به نظر مي رسد، اما نمي توان مسائلي مانند وضع قوانين ترافيکي براي آنها، حفظ امنيت سرنشينان و در نظر گرفتن مکان هايي براي فرود و پارک آنها را در مناطق مختلف شهري ناديده گرفت.
دکتر بالتوف از محققين اين پروژه مي گويد: «زماني که اين پروژه محقق شود، امنيت يکي از بزرگ ترين دغدغه هاي ما خواهد بود، اما مطمئناً بسياري از نگراني هاي فعلي را مي توانيم به کمک اتوماسيون از بين ببريم. به عنوان مثال براي اين وسايل نقليه هوايي منطقه پروازممنوع تعريف خواهد شد و در نتيجه وسيله نقليه اجازه ورود به اين مناطق را به رانندگان نخواهد داد».
نکته حايز اهميت ديگر مسير مستقيم و کوتاه تر هوايي نسبت به مسيرهاي پرپيچ وخم و پرترافيک زميني است که مي تواند از آلايندگي وسيله نقليه به حد قابل توجهي بکاهد. از سوي ديگر طراحي و توليد نمونه هاي تمام الکتريکي PAVs نيز پيش بيني شده است؛ با اين تلاش ها و تأمين مالي اين پروژه احتمالاً در دهه هاي آينده شاهد آسماني پاک و پرتردد در بسياري از پايتخت هاي اروپايي خواهيم بود.

نظرات بینندگان