arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۰۷۰۲
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۰۷ - ۱۵ تير ۱۳۹۰

رؤياي «اکسير جواني» به حقيقت مي پيوندد!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
به گزارش انتخاب؛ پژوهشگران خبر از ساخت دارويي مي دهند که به دليل معکوس کردن آثار پيري زودرس و افزايش طول عمر انسان تا بيش از 10 سال، از آن مي توان به عنوان «اکسير جواني» ياد کرد.

گروهي از پژوهشگران آمريکايي با انجام چندين آزمايش جالب توجه بر روي سلول هاي پوست کودکان مبتلا به نوعي بيماري نادر ژنتيکي موسوم به نشانگان پيري که با تشديد روند رشد نوزادان به مرگ زودهنگام آنان در حدود 12 سالگي مي انجامد با استفاده از دارويي به نام «راپامايسين»، اين سلول ها را احيا کرده به گونه اي که عمر آنها بيشتر از حد معمول به طول انجاميد.

بر پايه گزارش روزنامه بريتانيايي «ديلي ميل»، راپامايسين معروف به «داروي جواني هميشگي» از نوعي باکتري ساخته مي شود که در خاک «جزيره ايستر» واقع در 3200 کيلومتري سواحل شيلي زندگي مي کند. اين ماده هم اکنون براي بيماراني تجويز مي شود که تحت اعمال جراحي پيوند اعضا قرار گرفته اند تا با سرکوب سيستم ايمني بدن آنها مانع پس زده شدن اعضاي پيوندي شوند.

در پژوهش اخير، تأثير اين دارو بر روي سلول هاي پوست 3 کودک مبتلا به بيماري «سندروم پيري» مورد مطالعه و بررسي قرار گرفت.

در بدن مبتلايان به «نشانگان پيري»، لايه هايي از يک پروتئين جهش يافته در تک تک سلول هاي بدن رشد مي کند که با ايجاد آسيبهاي درون سلولي در نهايت به پيري زودرس آنها مي انجامد.
با تجويز راپامايسين براي کودکان بيمار، پروتئين سمي ازسلول ها خارج شده و با روند پيشين به صورت وارونه ادامه مي يابد و آسيبهاي وارده ترميم مي شود و سلول ها بار ديگر سلامت خود رو به ميزان چشمگيري باز مي يابند.

ديميتري کراين، از راهبران اين طرح پژوهشي مي گويد: همه مي دانيم که با شروع پديده کهنسالي، سلول ها سرگرم انباشت فراورده هاي فرعي ناشي از فعاليت عادي سلولها مي شوند. هر چه سن بيشتر مي شود توانايي بدن در کاستن از اين پسماندهاي زايد رو به افول مي گذارد. بنابراين، حتي فعال سازي اندک جمع آوري و دفع پسماندهاي سلولي مي تواند سلامتي، طول عمر سلول ها و اعضاي بدن را دو چندان کند.

احتمال دارد داروهاي جديد براي مبارزه با سرطان بر پايه عملکرد راپامايسين ساخته شود.
نظرات بینندگان