arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۱۸۰۷
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۰۹ - ۳۱ شهريور ۱۳۹۳

پاپ فرانسیس: افراط گرایان از دین سوء استفاده می کنند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 پاپ فرانسیس در اولین سفر اروپایی خود به آلبانی گفت: افراط گرایان برای توجیه خشونت های خود از دین سوء استفاده می کنند.

رهبر کاتولیک های جهان خطاب به بوچار نیشانی رییس جمهوری آلبانی و دیگر مقامات این کشور و دیپلمات های خارجی مقیم تیرانا گفت که آلبانی در جهان نمونه الهام بخش برای هماهنگی بین مذاهب، همزیستی مسیحیان و مسلمانان است.

'آلبانی همچنین نشان داد که نه تنها چنین امری امکان پذیر می باشد، بلکه برای توسعه کشور نیز مفید است.'

وی در آغاز سفر یک روزه خود به آلبانی افزود: این یک امر ویژه است که گروه های افراطی روحیه و اعتبار مذهبی را تحریف و تفاوت های مذهبی را وسیله ای برای اهداف خود قرار می دهند.

پاپ فرانسیس در این سخنرانی که در محل کاخ ریاست جمهوری آلبانی انجام شد، افزود: هیچ کس در جهان نمی تواند بگوید که خداوند از او حفاظت می کند در حالیکه اعمال خشونت و ظلم و ستم انجام می دهد.

رییس جمهوری آلبانی نیز در این دیدار ضمن ابراز خوشحالی از اینکه این کشور میزبان اولین سفر اروپایی پاپ فرانسیس است، دیدار رهبر کاتولیک های جهان از این کشور را برای تمامی آلبانی ها یک رویداد تاریخی دانست.

بوچار نیشانی افزود: در بین ما تعصب و تندروی وجود ندارد، بلکه احترام متقابل وجود دارد که از نسل های گذشته به ما رسیده است. ما کشور ملحد که به خداوند ایمان نداشت را به سرزمین آزاد مذهبی تبدیل کردیم.

پاپ فرانسیس نیز در این رابطه به آزار و اذیت مذهبیون در آلبانی در زمان گذشته اشاره کرد و و با بیان اینکه این سرزمین شهدا است، گفت: زخم های خود را فراموش نکنید، اما انتقام آنها را نگیرید و به فردا و آینده ای بزرگ امید داشته باشید.

با توجه به انتشار اخباری غیررسمی در باره احتمال حمله گروه تروریستی داعش به پاپ، سفر امروز وی به آلبانی در میان تدابیر شدید امنیتی صورت گرفت.

ماموران پلیس آلبانی از روز گذشته با لباس غیررسمی در خیابان های شهر تیرانا پایتخت آلبانی حضور داشته و براساس اعلام برخی منابع بیش از دو هزار و 500 مامور پلیس برای حفظ امنیت پاپ فرانسیس در خیابان های تیرانا مستقر شده بودند.

در آستانه سفر رهبر کاتولیک های جهان به آلبانی،'حبیب الصدر' سفیر عراق در واتیکان در گفت و گو با روزنامه 'لانازیونه' ایتالیا نسبت به احتمال بروز خطر توسط گروه تروریستی داعش در مدت اقامت پاپ فرانسیس در آلبانی هشدار داده بود.

دلیل چنین تهدیدهایی حمایت واتیکان از حملات هوایی آمریکا علیه گروه داعش در عراق گزارش شده است.

با این حال واتیکان اعلام کرده بود که اقدامات امنیتی سفر پاپ فرانسیس به آلبانی مانند دیگر سفرهای وی خواهد بود و رهبر کاتولیک های جهان در طی اقامت در تیرانا از خودروی سقف باز استفاده می کند.

پاپ فرانسیس تاکنون به برزیل، سرزمین های اشغالی فلسطین و کره جنوبی سفر کرده و سریلانکا، فیلیپین و ترکیه مقصد سفرهای آینده وی خواهند بود.

آلبانی یکی از فقیرترین کشورهای اروپایی به شمار می رود.

انور خوجه دیکتاتور اسبق آلبانی در سال 1967میلادی دولتی کمونیستی و غیرمذهبی را در آلبانی تشکیل داده بود که در دوره حکومت وی بسیاری از مساجد، کلیساها و کتابخانه های مذهبی آلبانی تخریب شد و امامان مساجد و نیز کشیش های مسیحی بازداشت شده بودند.

دولت کمونیستی آلبانی در سال 1992 میلادی سقوط کرد و پاپ ژان پل دوم رهبر فقید کاتولیک های جهان در سال 1993 به این کشور سفر کرد.

پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک های جهان قبل از این سفر گفته بود که اولین سفر وی به یک کشور اروپایی در ماه سپتامبر به مقصد آلبانی خواهد بود تا در آنجا به افرادی که در دوره کمونیسم در این کشور رنج و مشقت فراوانی کشیدند، ادای احترام کند.

جمهوری آلبانی با جمعیتی حدود دو میلیون و 800 هزار نفر در جنوب شرقی قاره اروپا قرار دارد و نظام سیاسی آن دموکراسی پارلمانی است.

آلبانی از اعضای پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، نامزد عضویت در اتحادیه اروپا و تنها عضو سازمان کنفرانس اسلامی در اروپا است.

95 درصد مردم این کشور آلبانیایی تبار هستند. 70 درصد جمعیت آلبانی مسلمان و 30 درصد بقیه مسیحی هستند.

در میان مسیحیان این کشور 20 درصد ارتدوکس و 10درصد کاتولیک می باشند.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان