arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۰۲۴۴۸
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۱ - ۰۱ فروردين ۱۳۹۲

پارک جنگلي کياشهر تجلی پیوند دریا و طبیعت +عکس

در جنوب درياي خزر در استان گيلان جايي كه رودخانه خروشان سفيدرود در بندر كياشهر به اين دريا مي پيوندد جنگلي كوچك اما ديدني خودنمايي مي كند و مسافران نوروزی را به خود فرا می خواند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مهر: اين محدوده جنگلي 18 هكتاري امروزه در داخل شهر ساحلي بندر كياشهر به پارك جنگلي تبديل شده است.

اين پارك از شمال به اراضي سايت گردشگري ساحل كياشهر، از جنوب به بافت شهري، از شرق به دهكده ساحلي و از غرب به نهالستان كياشهر منتهي مي شود.

پارک ساحلی کیاشهر نمايي از جنگل طبيعي و چشم نوازهای بی بدیل

عمده پوشش گياهي اين پارك از درختان توسكاي ساحلي تشكيل شده است كه به طور خالص و يكنواخت در سطح پارك در مجاورت جاده و مزارع برنج قرار دارند. در برخي از نقاط آن نيز گياهان بالا رونده با ساقه هاي در هم پيچيده ضمن ايجاد زيبايي وحشي، نمايي از جنگل طبيعي و چشم نواز را به وجود آورده است.

قرارگيري پارك جنگلي كياشهر در كنار مرداب طبيعي، پل چوبي و ساحل دريا منظره اي جذاب و دلپذير را به وجود آورده است كه مسافران و گردشگران مي توانند ساعاتي خوش را در آن بگذرانند.

اين همجواري جنگل، مرداب و دريا مجموعه اي از زيبايي هاي طبيعي را در اين منطقه به وجود آورده است كه اگر بگوئيم در خاورميانه بي همتا و در دنيا كم نظير است سخن به گزاف نگفته ايم.

   در سال هاي اخير لزوم توجه به گردشگري به عنوان صنعتي درآمدزا و سالم اهميت پارك جنگلي بندر كياشهر را در استان گيلان بيش از پيش نمايان ساخته است. اهميتي كه پس از به بهره برداري رسيدن پل بزرگ كياشهر و احياي خط ساحلي درياي خزر نمايان تر شده است.

 

پارک جنگلی کیاشهراز مهمترين مکان هاي تفريحي و جنگلي آستانه اشرفیه است

 فرماندار شهرستان آستانه اشرفیه در این باره می گوید: این پارک در همه فصول سال بویژه در ایام نوروز به دلیل داشتن شرایط آب و هوایی، امکانات تفریحی و امنیتی مناسب آماده پذیرایی از میهمانان و مسافران نوروزی از سراسر کشور است.

علی باباخانی افزود: این پارک يکي از مهمترين مکان هاي تفريحي و جنگلي آستانه اشرفیه است و سالانه پذیرایی هزاران گردشگر و مسافر از اقصی نقاط کشور است.

وی اظهارداشت: پارک جنگلی کیاشهر تابلوی این شهرستان محسوب می شود و مردم از این فضا برای ورزش، تفریح و حضور در طبیعت استفاده می کنند.

فرماندار آستانه اشرفیه در ادامه از میهمانان خواست که در حفاظت از زیرساخت های این مجموعه نهایت دفت را داشته و از شکستن شاخه های درختان و روشن کردن آتش در نزدیکی درختان خودداری کنند.

 " پل خشتي تجن " از دیگر جاذبه های شهرستان آستانه اشرفیه که سالانه گردشگران زیادی را بسوی خود فرا می خواند، اين پل بر رودخانه حشمت رود در دهكده كيسم است.

اين جاذبه زیبایی گردشگری شامل يك دهانه با طاق جناقي است كه بلندي طاق آن 90 سانتي متر است.

در  كيلومتر پنج جاده كياشهر به چمخاله در دهستان دهكاء منطقه اي زيبا با منظره هاي دلفريب همسايگي جنگل و دريا خودنمايي مي كند.

" ساحل عسگر آباد " گردشگران را بسوی خود فرا می خواند

" ساحل عسگر آباد " شايد به لحاظ بافت جغرافيايي مشابه بسياري از نقاط ساحلي ديگر درياي خزر باشد اما بكر بودن اين منطقه، وجه تمايز آن از سواحل ديگر درياي خزر شده است.

در اين قسمت از شهرستان آستانه اشرفيه جاده كياشهر به چمخاله به عنوان مرزي شاليزار هاي ديدني را از جنگل هاي سرسبز آن جدا مي كند بطوريكه مسافران عسگر آباد در يك سوي خود دشت هاي مسطح و شاليزارها را مي بينند و در سوي ديگر درختان تنومند جنگلي و در هم فرو رفته را مشاهده مي كنند.

بكر بودن اين منطقه، اجراي صحيح طرح سالم سازي و ايجاد برخي از امكانات رفاهي باعث شده است بسياري از گيلاني ها كه در روزهاي تعطيل تابستان به دنبال مكاني زيباتر براي شنا مي گردند به عسگرآباد بيايند و اين جدا از مسافراني كه از استان هاي ديگر با شنيدن آوازه اين منطقه زيباي ساحل به اينجا مي آيند.

" رودخانه سفيدرود " به عنوان مهمترين عارضه طبيعي جلگه گيلان را به دو بخش غربي و شرقي تقسيم مي كند در قديم به اين دو بخش بيه پيش و بيه پس گفته مي شد.

اين رودخانه به طول 650 كيلومتر از سلسله جبال زاگرس سرچشمه مي گيرد و پس از عبور از استان هاي كردستان،‌ آذربايجان و زنجان از دره منجيل و امامزاده هاشم (ع) وارد دشت گيلان مي شود و در دهستان چهارده به شهرستان آستانه اشرفيه مي رسد و پس از عبور از دهستان هاي چهارده، كيسم، كوركاء و دهسر در اين شهرستان در كياشهر به دريا مي پيوندد.

  رودخانه سفيدرود كه آن را سپيدرود و اسپيدرود هم گفته اند سالانه پنج هزار و 953 متر مكعب آبدهي دارد و حوضه آبريز آن معادل 58 هزار كيلومتر مربع است.

رودخانه سفیدرود جلوه زیبا و بکر گردشگری در گیلان

  عبور اين رودخانه زيبا و خروشان از شهرستان جلگه اي آستانه اشرفيه با استمداد از هواي مطبوع استان گيلان جلوه هايي بكر و خدادادي از طبيعت گيلان را به وجود آورده است.

  ساحل زيباي رودخانه سفيدرود مملو از درختان و گياهان طبيعي با عبور از لابه لاي شاليزارهاي چشم نواز آستانه، هر بيننده اي را به خود جلب مي كند.

  در فصول بهار و تابستان بسياري از مسافران و گردشگران ساحل اين رودخانه را براي استراحت و بهره بردن از طبيعت انتخاب مي كنند.

     ماهيگيري در حاشيه اين رودخانه يكي از تفريحات مردم گيلان است تا ساعاتي خوش را در كنار طبيعت با تماشاي امواج زندگي بخش سفيدرود بگذرانند.

" پل خشتي نياکو " که از جاذبه های تاریخی آستانه اشرفیه است قدمت آن به قرن هشتم هجري بر مي گردد. پل خشتي كه در اصطلاح محلي " خشت پل " گفته مي شود 50 متر طول و 5 متر و 80 سانتيمتر عرض و همچنین در دو طرف پل جان پناهي به عرض 27 سانتيمتر و ارتفاع 60 سانتيمتر قرار دارد.

سنگ فرش كف پل با 470 سانتيمتر قطر استحكام بسيار زيادي دارد به طوري كه پس از سال ها عبور انسان ها و وسايل نقليه قديمي و جديد هنوز پا بر جاست . بلندي طاق اصلي پل خشتي نياكو تا سطح آب 6 متر است كه 2 طاق كوچكتر در دو طرف اين دهانه استحكام پل را بيشتر مي كند.

اين پل كه در فهرست آثار ملي ايران ثبت شده است پس از ساخته شدن جاده ارتباطي جديد رشت  به لاهيجان از مسير اصلي خارج شده است و هم اكنون در داخل روستاي نياكو از توابع شهرستان آستانه اشرفيه مورد استفاده مردم اين روستا قرار مي گيرد.

با توجه به اهميت ميراث فرهنگي به نظر مي رسد بايد براي حفظ اين اثر معماري از خطر تخريب ، تلاش هاي بيشتري صورت گيرد.

 

قدمت " پل خشتي نياکو " به قرن هشتم هجري بر مي گردد

نماینده مردم آستانه اشرفیه و بندر کیاشهر در مجلس شورای اسلامی نیز موقعیت های گردشگری این شهرستان را بی نظیر دانست و بر ضرورت ایجاد زیر ساخت های جذب و ماندگاری توریست در منطقه تاکید کرد.

محمد حسین قربانی افزود:  مدیران اجرایی باید با تمام امکانات دستگاه به گردشگران نوروزی خدمات ارائه دهند.

وی اظهارداشت: مسئولان با بسیج امکانات، تجهیزات، برنامه ریزی و پایش مستمر باید در کمال سلامت و امنیت زمینه سفری شاد و لذت بخش برای مسافران نوروزی این شهرستان را فراهم کنند.

نماینده مردم آستانه اشرفیه و بندر کیاشهر در مجلس شورای اسلامی گفت: صنعت گردشگری یکی از بزرگترین و پربازده‌ترین فعالیت های اقتصادی در دنیا است که بالاترین میزان ارزش افزوده را ایجاد و بطور مستقیم و غیر مستقیم، سایر فعالیت های اقتصادی و فرهنگی را تحت تاثیر قرار می ‌دهد.

وی یادآورشد: گردشگری یکی از منابع عمده درآمدزایی و ایجاد اشتغال در جهان به شمار می‌آید به طوریکه بسیاری از آن به عنوان صنعت نخست دنیا یاد می ‌کنند.

با این توصیف در شهرستان آستانه اشرفیه آثار تاریخی و طبیعی فراوانی وجود دارد که باید یک به یک این جلوه ها را دید نه نوشت.

نظرات بینندگان