arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۶۱۴۵
تاریخ انتشار: ۲۱ : ۱۸ - ۱۳ آذر ۱۳۹۱
خودروها و آلودگی وحشتناک هوا ؛

نقش جایگزینی خودروهای فرسوده در کاهش آلودگی هوا

شهر تهران با جادادن بیش از 5 میلیون خودرو یعنی 4 برابر بیش از ظرفیت معابر موجود ، بیشترین حجم آلودگی توسط خودرو ها را تولید می کند که از این میان وجود 60 درصد خودروهای فرسوده کشور در کلانشهر تهران ،نگرانی ها را درخصوص افزایش حجم آلودگی ها و خطرات پیامد آن برای سلامت شهروندان بیشتر می نماید.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
بازهم فصل سرما آمد و مدیران شهری پایتخت همچون گذشته مستاصل در برابر این پدیده به محلل همیشگی خود یعنی تعطیلات روی آوردند و مانند گذشته گفتند طرح های بسیاری در دست است که در بلند مدت پاسخ می دهد. حالا این بلند مدت چه زمانی است و چقدر طول می کشد از آن مواردی است که گویا زیاد نباید به آن توجه کرد . بقولی نفت که هست ، حالا دو روز هم تعطیلی ، مشکلی پیش نمی آورد!

به گزارش خبرنگار انتخاب Entekhab.ir، از مهمترين منابع آلاينده هوا در شهرهاي بزرگ خودروها هستند كه حدود 60-70 درصد آلودگي هوا را توليد مي نمايند اين آلودگي بدليل انتشار گازهاي حاصل از احتراق ناقص از اگزوز خودروها صورت مي گيرد در اين ميان نقش خودروهاي بنزيني بدليل فراواني زياد و نوع سوخت مصرفي بيشتر مي باشد .

زير ساخت‌هاي لازم به منظور اجرا و رعايت استانداردها و ضوابط زيست‌محيطي برای تولیدات با آلایندگی پایین تر در دو بخش قابل بحث است. نخست ارتقاي سطح فن‌آوري خودروها و ايجاد تغييرات در ساختن خودرو و قواي محركه و استفاده از سامانه‌هاي كنترلي آلاينده‌هاي خروجي و در نهايت تأمين سوخت متناسب با سطح استاندارد خواهد بود.

البته نهادینه ساختن فرهنگ کیفیت و توجه به ساز و کار توسعه پاک در جامعه نیازمند آن است که مدیران مرتبط با آن هم به اصول کیفیت مداری پایبند باشند.

 به گزارش خبرنگار انتخاب ، در این میان آلاینده های خودرویی نقشی مهم در ایجاد فضایی غیرقابل تنفس در کلانشهرهای کشور دارند. دی اکسید کربن مهمترین گاز موجود در سبد گازهای گلخانه ای می باشد و بیش از 80 درصد میزان گازهای گلخانه ای را به خود اختصاص می دهد . منبع اصلی تولید این گاز هم محفظه های سوخت می باشد .

شهر تهران با جادادن بیش از 5 میلیون خودرو  یعنی 4 برابر بیش از ظرفیت معابر موجود ، بیشترین حجم آلودگی توسط خودرو ها را تولید می کند که از این میان وجود 60 درصد خودروهای فرسوده کشور در کلانشهر تهران ،نگرانی ها را درخصوص افزایش حجم آلودگی ها و خطرات پیامد آن برای سلامت شهروندان بیشتر می نماید.

عدم توجه و سرمایه گذاری مسئولان امر برای خارج کردن سریع این خودروها از چرخه مصرف و جایگزینی آن با خودروهای کم مصرف تولید داخل شاید برای تبعیت از شعار حمایت از تولید ملی یک گام به جلو باشد. برای اینکار نه باید بر مصرف کننده فشار آورد و نه تولید کننده را مجبور کرد به ضرر تن دهد.

مواد اولیه ای که باید با ارز خارجی تهیه شود ، پس از تبدیل به محصول بدون شک قیمتی را پیش روی مصرف کننده قرار می دهد که عموماً با جیب او همخوانی ندارد ، لذا دولت لااقل برای توجه به سلامت شهروندان باید با عزمی جدی نسبت به جایگزینی خودروهای فرسوده در اسرع وقت اقدام کند و تسهیلات لازم را برای تولید کنندگان درجهت عرضه محصولی متناسب با درآمدهای شهروندان ارائه کند. ، یکی از مهمترین اقدامات دولت ارائه تسهیلات به خودروسازان داخلی در جهت الزام به بازکردن درهای بهبود و نوآوری در صنایع می باشد تا بدینوسیله هم رانت های واردکنندگان را کاهش دهد و هم رقابت کیفی را در میان خودروسازان افزایش دهد.

اگر مصرف کنندگان قانع شوند که اقدامات انجام گرفته در جهت رفاه جمعی و فردی آنهاست، آنان نیز اقداماتی در راستای پیشبرد اهداف دولت در استفاده از خودروهای کم مصرف و البته داخلی را در پیش می گیرند تا هم صنعت و هم سلامت شهری با خطری مواجه نشود. 
نظرات بینندگان