arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۳۸۹۵۰
تاریخ انتشار: ۰۷ : ۱۹ - ۲۵ آذر ۱۴۰۳

نوشیدنی چندصد هزار دلاری ژاپنی‌ها؛ «ساکی تولید شده در فضا» به بازار می‌آید

یک تولیدکننده نوشیدنی سنتی ژاپنی (ساکی) قصد دارد به جایی برود که تاکنون هیچ تولیدکننده ساکی‌ای به آنجا نرفته است: فضا. اگر این پروژه موفقیت‌آمیز باشد، تنها یک بطری ۱۰۰ میلی‌لیتری از این ساکی برای فروش روی زمین عرضه خواهد شد و قیمت آن حدود ۱۰۰ میلیون ین (معادل ۶۵۳ هزار دلار) خواهد بود. این قیمت به اندازه‌ای بالاست که هر جرعه کوچک این نوشیدنی را به گران‌ترین در دنیا تبدیل خواهد کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
یک تولیدکننده نوشیدنی سنتی ژاپنی (ساکی) قصد دارد به جایی برود که تاکنون هیچ تولیدکننده ساکی‌ای به آنجا نرفته است: فضا.
 
شرکت آساشی شوزو که پشت برند محبوب داسای قرار دارد، برنامه دارد مواد اولیه ساکی را به ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) ارسال کند تا یک نوع ساکی بسیار خاص را در شرایط ریزگرانشی (microgravity) تخمیر کند.
 
اگر این پروژه موفقیت‌آمیز باشد، تنها یک بطری ۱۰۰ میلی‌لیتری از این ساکی برای فروش روی زمین عرضه خواهد شد و قیمت آن حدود ۱۰۰ میلیون ین (معادل ۶۵۳ هزار دلار) خواهد بود. این قیمت به اندازه‌ای بالاست که هر جرعه کوچک این نوشیدنی را به گران‌ترین در دنیا تبدیل خواهد کرد.
 
سویای اوتسوکی، مسئول این پروژه در شرکت آساشی شوزو، در این خصوص می‌گوید: «هیچ تضمینی برای موفقیت ۱۰۰ درصدی آزمایش‌های تخمیر وجود ندارد. تفاوت جاذبه در فضا ممکن است بر نحوه انتقال حرارت در مایعات تأثیر بگذارد و فرآیند تخمیر در فضا را متفاوت از زمین کند.»
 
برای این پروژه، شرکت ژاپنی هزینه‌ای به سازمان فضایی ژاپن (JAXA) پرداخته تا از ماژول تحقیقاتی کیبو در ایستگاه فضایی بین‌المللی استفاده کند. این ماژول توسط ژاپن طراحی شده و محیطی ویژه با شرایط ریزگرانش فراهم می‌کند.
 
ساکی روی ماه؟
 
ساکی از برنج ژاپنی، آب، مخمر و کپک مخصوص (کوجی) تهیه می‌شود و معمولاً مراحل دقیق تهیه آن، شامل بخارپز کردن، هم زدن و تخمیر، حدود دو ماه طول می‌کشد. این نوشیدنی، بخشی جدایی‌ناپذیر از فرهنگ ژاپن است و در مراسمی چون عروسی‌ها و رستوران‌های سنتی ایزاکایا مصرف می‌شود. هفته گذشته نیز ساکی به فهرست میراث فرهنگی ناملموس یونسکو اضافه شد.
 
برند داسای یکی از محبوب‌ترین برندهای ساکی در بازار است. محصولات خاص و کمیاب این برند گاهی با قیمت‌های هزاران دلاری به فروش می‌رسند و محبوبیت زیادی میان کلکسیونرها دارند.
 
اوتسوکی می‌گوید که این پروژه تنها برای تولید یک ساکی کمیاب نیست؛ بلکه هدف از آن، درک بهتر فرآیند تخمیر در فضا و حتی تولید ساکی روی ماه در آینده است. او همچنین در ادامه می‌افزاید: «در آینده‌ای که انسان‌ها بتوانند به راحتی بین زمین و ماه سفر کنند، برخی از آنها به عنوان گردشگر به ماه می‌روند. این پروژه هدف دارد ساکی‌ای خلق کند که بتوان در ماه از آن لذت برد و لحظات خوشی را برای گردشگران فراهم کرد.»
 
وی همچنین اشاره کرده که این فناوری می‌تواند به تولید سایر غذاهای تخمیری ژاپنی مانند ناتو و میسو در فضا کمک کند. تجهیزات مورد نیاز برای این پروژه در حال توسعه هستند و تاریخ پرتاب آن برای اواخر سال ۲۰۲۵ برنامه‌ریزی شده است.
 
منبع: یورونیوز
نظرات بینندگان