arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۳۸۹۲۰
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۱۶ - ۲۵ آذر ۱۴۰۳
حمید مخلص پور، کارشناس خودرو در گفت و گو با «انتخاب»:

امسال ۵۵ هزار دستگاه معادل ۱ میلیارد دلار وارد شد، بالاخره به جای حرف زدن، عمل کردند؛ در هفت سال اخیر هیچ خودرویی وارد نشده بود/یکی از شرکت‌ها که ۵۵ درصد واردات را انجام داده، قبلاً پورشه وارد می‌کرد، الان خودرو‌های اقتصادی وارد می‌کنند؛ واردات ماشین‌های اقتصادی باعث کنترل بازار خارجی‌ها شده/مردم درگیر شرایط خاص خاورمیانه هستند و ترجیح می‌دهند پول مازادشان را تبدیل به طلا و دلار کنند

حمید مخلص پور، کارشناس خودرو، درباره تاثیر واردات بر بازار خودرو گفت:  در دو سال گذشته دلار بالا رفته، اما ماشین خارجی در چند وقت اخیر کاهشی شده است. شما وقتی بخواهید یک خودرو خارجی بخرید، قیمت خودرو الان از دو سال پیش پایین‌تر است. بی. ام؛ و اگر دو سال قبل ۶ میلیارد و دویست تومان با دلار ۵۰ هزار تومان بود، الان با دلار ۷۰ تومان ۵.۵ میلیارد است. عامل اصلی این شرایط تصمیم‌سازی‌های جدید درباره واردات است. امسال ۵۵ هزار دستگاه معادل ۱ میلیارد دلار وارد شد و بالاخره به جای حرف زدن، عمل کردند. در هفت سال اخیر هیچ خودرویی وارد نشده بود و بعد از این همه سال ۵۵ هزار خودرو مصوب کردند که ۳۵ هزار عدد آن را تحویل داده‌اند و باقی آن هم تحویل داده خواهد شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

با گسترش واردات، بازار خودروهای خارجی بیش از قبل کنترل می شوند و خودروهای داخلی نیز به مرور با افزایش قیمت های خود، مشتری های کمتری خواهند یافت. اگرچه این موضوع مستلزم افزایش واردات و اصلاح ساختار خودروسازی داخلی است که نه تنها خودرو با کیفیت و ارزان قیمت به بازار ارائه نکرده بلکه موجب آلودگی بیشتر هوا ومصرف بیشتر بنزین شده است.

حمید مخلص پور، کارشناس خودرو، درباره تاثیر واردات بر بازار خودرو به «انتخاب» گفت: «در دو سال گذشته دلار بالا رفته اما ماشین خارجی در چند وقت اخیر کاهشی شده است. شما وقتی بخواهید یک خودرو خارجی بخرید، قیمت خودرو الان از دو سال پیش پایین‌تر است. بی. ام. و اگر دو سال قبل 6 میلیارد و دویست تومان با دلار 50 هزار تومان بود، الان با دلار 70 تومان 5.5 میلیارد است. عامل اصلی این شرایط تصمیم‌سازی‌های جدید درباره واردات است. امسال 55 هزار دستگاه معادل 1 میلیارد دلار وارد شد و بالاخره به جای حرف زدن، عمل کردند. در هفت سال اخیر هیچ خودرویی وارد نشده بود و بعد از این همه سال 55 هزار خودرو مصوب کردند که 35 هزار عدد آن را تحویل داده‌اند و باقی آن هم تحویل داده خواهد شد. این موضوع باعث شده هرکسی می‌خواست یک ماشین 2014 بخرد، بایک سطح انتظار پایین‌تر ماشین جدید و ارزان تری تهیه کند. قدرت خرید مردم یک سوم سال 97 شده است و دیگر نمی‌توان ماشین لوکس وارد کرد.»

وی درباره افزایش واردات خودروهای اقتصادی بیان کرد: یکی از شرکت‌ها که 55 درصد این واردات را انجام داده، قبلاً پورشه وارد می‌کرد اما الان خودرو‌های اقتصادی وارد می‌کنند و کرولا با قیمت 2.5 می‌فروشند. واردات ماشین‌های اقتصادی باعث کنترل بازار خارجی‌ها شده است. بازار خودرو‌های خارجی دیگر با دلار بالا نمی‌رود. 

او درباره وضعیت بازار افزود: یک اتفاق بد هم افتاده و مردم چند ماهیست که درگیر شرایط خاص خاورمیانه هستند و ترجیح می‌دهند پول مازادشان را تبدیل به طلا و دلار کنند. این اتفاق تا حد بسیار زیادی بازار ماشین را از حالت سرمایه‌گذاری خارج کرده است. دو هفته پیش که 30 درصد روی قیمت خودرو‌های داخلی گذاشتند، همان روز ماشین‌های خارجی نیز گران شد. روز بعد گفتند خودرو‌های کارکرده را وارد می‌کنند و بازار کنترل شد. 

این کارشناس خودرو درباره لزوم اصلاح ساختار خودروسازی داخلی و رفتن به سوی خودروهای برقی اظهار داشت: همه‌ی کار‌ها و تصمیمات را می‌توان توسط مسئولین سیاسی انجام داد و همه نیز آن دستورات را اجرا کنند، به جز تصمیمات اقتصادی؛ این تصمیمات اگر به اشتباه ابلاغ شود و مردم هم مجبور به اجرا شوند، بعد از یک سال یا دو سال با تبعات شدید خود را لغو می‌کند. موضوع خودرو فارغ از اینکه دغدغه اقتصادی مردم است، به نظر من خودرو یک موضوع زیست محیطی است. این خودرو‌هایی که ما می‌سازیم از نظر تکنولوژی از دور خارج شده‌اند و ماشین‌های برقی در خارج مورد توجه است. شما اگر با خودرو برقی در تهران دو ساعت در ترافیک بمانید، هوا خیلی کمتر از ماشین‌های بنزینی آلوده می‌شود. اگر قرار بود پیکان هنوز تولید شود و ما اصرار می‌کردیم که پیکان چون خودرو ملی است باید همیشه تولید شود، چه اتفاقی می‌افتاد؟ نقد من به ماشین‌های وارداتی است، ماشین‌های سایپا و ایران خودرو را که اصلاً ر‌ها کنید. ما در ایران هنوز سر ماشین دنده‌ای و اتوماتیک دعوا می‌کنیم، جهان به سمت ماشین خودران رفته است.

وی در رابطه با ضعف شدید خودروسازی داخلی و لزوم تمرکز بیشتر بر واردات گفت: ما باید نسبت به مزیت‌هایمان کار کنیم. فرض کنید که نمره‌ی ریاضی‌تان 15 است، در حالیکه نمره‌ی شیمی‌تان 20 است و الان تصمیم دارید یک استاد خصوصی بگیرید که شما را تقویت کند، به نظر شما برای کدامیک از این دروس باید استاد بگیرید؟ ساختار ذهن شما برای شیمی ساخته شده و مزیت نسبی و مطلق شما شیمی است، آنچه شما باید روی آن تمرکز کنید شیمی است و نباید برای ریاضی وقت بگذارید. خودرو هم در ایران اینگونه است، مزیت نسبی و مطلق ما در حوزه‌ی نفتی است چون ورودی ما در حوزه‌ی نفت رایگان است اما خروجی‌مان دلاری است. به جای اینکه وقتمان را روی خودرو بگذاریم که ضعیف هستیم، باید در جایی سرمایه‌گذاری کنیم که استعداد داریم. 

مخلص پور درباره بازار خودرو در سال آینده گفت: در این کشور هیچ پیش‌بینی اقتصادی نمی‌توان داشت چون ما به شدت سیاست‌زده هستیم. امسال 1 میلیارد دلار خودرو وارد کشور شد، سال دیگر 3 میلیارد دلار، معادل 110 هزار خودرو مصوب کرده‌اند. الان که درگاه قفل کردن 500 میلیون در حساب‌ها باز شده، نشان‌دهنده‌ی این است که دستگاه‌های مربوطه تلاش دارند این 3 میلیارد دلار را حتماً وارد کنند. اگر این میزان وارد شود، گرانی خودرو بر اساس تورم کلی کشور خواهد بود.

نظرات بینندگان