arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۳۵۸۶۲
تاریخ انتشار: ۵۶ : ۱۳ - ۱۰ آذر ۱۴۰۳
حمید حسینی، سخنگوی اوپکس در گفت و گو با «انتخاب»:

طرح‌های عدم واردات بنزین، با تصمیمات شورای امنیت تفاوت دارد / کشوری که سالانه ۶ درصد افزایش مصرف دارد، توانایی ساخت پالایشگاه هم نداریم، چگونه به یکباره بنزین وارد نکنیم؟ / این حرف‌ها یک نوع کارشکنی در کار دولت است؛ دلسوزی در آن نمی‌بینم

حمید حسینی، سخنگوی اوپکس، درباره ادعای مجلس مبنی بر جلوگیری از واردات بنزین در سال ۱۴۰۴ گفت:  مجلس باید توضیح دهد که منظور از عدم واردات چیست. آیا دولت بنزین وارد نکند یا بخش خصوصی ورود نکند؟ شاید منظور این است که مانند بنزین سوپر دیگر دولت وارد نکند و بخش خصوصی با نرخ آزاد وارد کند. شاید هم منظور این است که باید سیستم‌های تولید را تقویت کنند. کشوری که سالانه ۶ درصد افزایش مصرف دارد، توانایی ساخت پالایشگاه هم نداریم، چگونه به یکباره بنزین وارد نکنیم؟ البته این صحبت‌ها در کمیسیون تلفیق است و مورد تأیید مجلس نیست. در سال‌هایی که مجلس برای واردات بودجه نداد، وزارت نفت به تنهایی ورود کرد.  
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مجلس مدعی شده که در سال 1404 جلوی واردات بنزین را می‌گیرد اما راهکار جایگزین آن مشخص نیست. با توجه به نیاز 126 میلیون لیتری بنزین در روز، به نظر می‌رسد دولت کماکان ناچار به واردات بنزین و گازوییل باشد. 

حمید حسینی، سخنگوی اوپکس، درباره ادعای مجلس مبنی بر جلوگیری از واردات بنزین در سال 1404 به «انتخاب» گفت:  مجلس باید توضیح دهد که منظور از عدم واردات چیست. آیا دولت بنزین وارد نکند یا بخش خصوصی ورود نکند؟ شاید منظور این است که مانند بنزین سوپر دیگر دولت وارد نکند و بخش خصوصی با نرخ آزاد وارد کند. شاید هم منظور این است که باید سیستم‌های تولید را تقویت کنند. کشوری که سالانه 6 درصد افزایش مصرف دارد، توانایی ساخت پالایشگاه هم نداریم، چگونه به یکباره بنزین وارد نکنیم؟ البته این صحبت‌ها در کمیسیون تلفیق است و مورد تأیید مجلس نیست. در سال‌هایی که مجلس برای واردات بودجه نداد، وزارت نفت به تنهایی ورود کرد. 

وی درباره فقدان ذخیره بنزین اشاره کرد: با بنزین نمی‌توان شوخی کرد. موضوع، موضوع امنیتی است. این حرف‌ها یک نوع کارشکنی در کار دولت است و دلسوزی در آن نمی‌بینم. حتی اگر دولت بتواند به اندازه‌ی مصرف اعلامی هم بنزین وارد کند، باز هم کم است چون دیگر ذخیره نداریم. طبق گفته‌ی پالایش و پخش 126 میلیون لیتر مصرف روزانه داریم. پخش و پالایش اگر بتواند با مشوق‌ها و مدل‌های کسب و کار، چندین میلیون لیتر افزایش تولید بدهد، باز هم مشکل می‌شود. ما حتماً باید به اندازه‌ی 1 ماه کشور ذخیره‌ی بنزین و گازوییل داشته باشیم اما چنین ذخیره‌ای وجود ندارد. 

او افزود: در زمستان اگر گاز هم به نیروگاه دهیم، 40 میلیون لیر گازوییل می‌خواهیم. کشور 115 میلیون لیتر گازوییل تولید می‌کند، 90 میلیون لیتر آن مصرف است. با توجه به مصرف ذخیره سال گذشته، ناچار به واردات گازوییل هم هستیم. لذا به نظر می‌آید طرح‌های عدم واردات بنزین، با تصمیمات شورای امنیت تفاوت دارد. 

حسینی درباره میزان احتمالی نیاز بنزین وارداتی و کشور‌های صادرکننده گفت: دولت برای درآمد سال آینده، حدود 12 میلیارد دلار سهم نفت و دیگر مجموعه‌ها را دیده بود اما مشخص شد 6 میلیارد دلار آن را در بودجه ببینند. بعد مشخص شد که باقی آن را برای واردات بنزین و دیگر موارد در نظر گرفته است. بنزین و گازوییل از کشور‌های آسیا میانه و هند و کویت و روسیه وارد می‌شود. آنچه تحت عنوان بنزین پتروشیمی داریم را در دبی هم تولید می‌کنند.

نظرات بینندگان