شفقنا: رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در خصوص قیمت بلیط هواپیما، گفت: تلاش شده که برای هر یک ساعت پرواز قیمتی بیشتر از حدود ۲ میلیون و ۷۰۰ تا ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان تعیین نشود. با این حال، تخلفات همچنان وجود دارد.
آقای محمدرضا رضایی کوچی در رابطه با اصلاح یارانه سوخت هواپیما، گفت: سوخت هواپیما در حال حاضر در بسیاری از نقاط جهان به عنوان یک وسیله حمل و نقل مهم شناخته میشود؛ البته بیشتر، افراد متوسط به بالای جامعه از این خدمات بهرهمند میشوند، اما در حوزه گردشگری و صنعت گردشگری، این موضوع نقش بسیار مهمی دارد.
آقای رضایی کوچی، نماینده مردم جهرم در مجلس، گفت: در حال حاضر، قیمت بلیط هواپیما واقعاً بر اساس عرف فعلی محاسبه نمیشود و این قیمتها به نوعی آزاد شدهاند. در بحث سوخت، وقتی دولت تصمیم میگیرد قیمت سوخت را آزاد کند، به این معنی است که در نهایت قیمت بلیط هواپیما افزایش خواهد یافت. به عنوان مثال، اگر برنامهای برای رسیدن به قیمت تمام شده بنزین در یک بازه پنجساله وجود داشته باشد، این موضوع در کوتاهمدت تأثیرات قابل توجهی میگذارد.
وی افزود: با توجه به اینکه هر یک ساعت پرواز ممکن است نزدیک به یک میلیون تومان هزینه اضافی به بار آورد، بسیاری از افراد نمیتوانند از این خدمات استفاده کنند. بنابراین، به نظر من باید قیمتها ثابت بمانند، اما با یک شیب مناسب و با برنامهای پنجساله، به تدریج تنظیم شوند تا اثرات منفی بر روی مسافران به حداقل برسد.
آقای رضایی کوچی، گفت: یعنی در واقع، یارانهها به طور کامل برداشته نمیشوند، بلکه به صورت تدریجی حذف خواهند شد. به عنوان مثال، در یک برنامه پنج ساله میتوانیم به مرور ۵ تا ۲۰ درصد از یارانهها را در سال اول کاهش بدهیم تا به ۱۰۰ درصد قیمت واقعی برسیم.
وی افزود: امسال شاهد افزایش قیمت بنزین برای هواپیما هستیم و این تغییرات در بودجه نیز لحاظ شده است. کنترل قیمت بلیط هواپیما و محصولات دیگر، نیازمند یک سیستم رقابتی واقعی است؛ اما در حال حاضر چون تعداد هواپیماها محدود است و تقاضا بسیار زیاد، مدیریت قیمت به دست مالکان و شرکتهای هواپیمایی است.
رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به لزوم نظارت بر بازار قیمت بلیط هواپیما، گفت: توافقی نیز با وزارت شهرسازی برقرار شده است که انجمن ناظر بر هواپیمایی اجازه ندهد قیمتها از یک سقف متعارف بالاتر بروند. این توافق میتواند به تنظیم بازار و جلوگیری از افزایش غیرقابل کنترل قیمتها کمک کند.
وی گفت: دولت در حال حاضر مداخلهای در این زمینه ندارد و بر اساس تصمیم دیوان عدالت اداری، نرخگذاری بر عهده خود شرکتها گذاشته شده است. در این راستا، شورای عالی هواپیمایی کشوری نیز اعلام کرده که دیگر دولت نمیتواند در نرخگذاری دخالت کند.
آقای رضایی کوچی در پایان خاطرنشان کرد: اکنون رقابت بین خود شرکتها وجود دارد و به نوعی قیمتها به صورت آزاد تعیین میشوند، اما انجمنها باید متعهد شوند که از افزایش بیرویه قیمتها جلوگیری کنند. تلاش شده که برای هر یک ساعت پرواز قیمتی بیشتر از حدود ۲ میلیون و ۷۰۰ تا ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان تعیین نشود. با این حال، تخلفات همچنان وجود دارد و این انجمنها باید در راستای حفظ تعادل در بازار به مسئولیتهای خود عمل کنند.
دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی اظهار داشت: در حال حاضر، اثرگذاری قیمت هر لیتر بنزین ۶۰۰ تومانی بر روی قیمت تمام شده برای هر ساعت صندلی حدود ۲۴ هزار تومان است، اما با افزایش قیمت سوخت از ۶۰۰ تومان به ۷۰۰۰ تومان، اثرگذاری آن بر روی قیمت هر ساعت صندلی به ۲۸۰ هزار تومان افزایش مییابد.