arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۳۳۶۷۷
تاریخ انتشار: ۱۸ : ۱۴ - ۲۹ آبان ۱۴۰۳
در گفت‌وگوی «انتخاب» با یک کارشناس بازار خودرو مطرح شد؛

افزایش قیمت خودرو‌ها و نقش وزارت صمت، به خاطر ناترازی‌هایشان و زیان انباشه است/ اگر با تعرفه‌ی پایین ماشین وارد شود، شما دیگر ماشینی مثل پارس و دنا می‌خرید؟ این ماشین‌ها را یک نگاه بکنید متوجه می‌شوید که چقدر بد است/ در دیوار ماشین‌های دست دوم نزدیک ۱۰ میلیون افزایش یافته‌اند، بازار آنقدر راکد است که دیگر کسی ماشین نمی‌خرد

محمدزاده درباره تداوم رکود گفت: افزایش قیمت‌ها باعث رکود بازار می‌شود. در دیوار ماشین‌های دست دوم نزدیک ۱۰ میلیون افزایش یافته‌اند. بازار اینقدر راکد است که دیگر کسی ماشین نمی‌خرد. خود من دنبال خرید یک ماشین ارزان هستم، در بازار تعداد زیادی فروشنده دیدم. به نظر من افزایش قیمت‌های کارخانه‌ها فقط منجر به رکود بیشتر شد. وضعیت به همین شکل ادامه خواهد یافت.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

افزایش قیمت خودرو در روز‌های اخیر نشان از ضعف وزارت صمت و تحمیل نظرات خودروسازان به دولت است. زیان خودروسازان در کنار انحصاری که در بازار دارند، باعث افزایش قیمت خودرو و تحمیل گرانی به مردم شده است. در این بین تعرفه‌ی خودرو‌های خارجی نیز کماکان بالاست و خودروساز داخلی از این فرصت برای ارائه‌ی محصولات کم کیفیت و گران خود استفاده می‌کند. 

علیرضا محمدزاده، کارشناس خودرو، درباره افزایش قیمت کارخانه‌ها و نقش وزارت صمت در گرانی خودرو به «انتخاب» گفت: همه در جریان هستیم که افزایش قیمت کارخانه‌ها و دخالت‌های وزارت صمت، به خاطر ناترازی‌هایشان و زیان انباشه است. آنها مدعی‌اند خودرو‌های عرضه شده برایشان صرفه‌ی اقتصادی ندارد. از سوی دیگر می‌خواهند پول را از دلال بگیرند و به کارخانه بدهند. دولت با انجام این کار می‌خواهد بازار را از دست دلال‌ها بگیرد، اما همه می‌دانند چنین چیزی اتفاق نمی‌افتد. افزایش قیمت منجر به پایان فاصله‌ی کارخانه و بازار نمی‌شود. من بعید می‌دانم دوباره افزایش قیمت هم اعمال نشود و احتمالاً مجدداً افزایش قیمت می‌دهند. 

او افزود: بخش بزرگی از هزینه‌های دولت را خودرو ساز‌ها تأمین می‌کنند. به نظر من سوءمدیریت و رانت انیقدر زیاد است که با این اقدامات نمی‌توان جلو زیان را گرفت و بازار را هم مدیریت کرد. 

این کارشناس مسکن در رابطه با لزوم کاهش تعرفه بیان کرد: داستان کاهش تعرفه با توجه به رانتی که عده‌ای دنبال آن هستند، شدنی نیست. وقتی تعرفه کاهش می‌یابد یعنی تعداد شرکت‌های واردکننده و خودرو‌ها زیاد شوند، طبیعتا عده‌ای نمی‌خواهند این اتفاق بیوفتد. من ماه گذشت گرجستان بودم، قیمت ماشین خیلی پایین بود. مثلاً یک خانه‌ی قدیمی را می‌دیدید که بنز درب آن پارک است، آیفون ۱۶ هم دستشان است. اگر با تعرفه‌ی پایین ماشین وارد شود، شما دیگر ماشینی مثل پارس و دنا می‌خرید؟ این ماشین‌ها را یک نگاه بکنید متوجه می‌شوید که چقدر بد است. با این وجود چرا تعرفه را پایین بیاورند؟ شما با همین تعرفه ماشین را می‌خرید، پس چرا دولت تعرفه را کاهش دهد؟ 

محمدزاده درباره تداوم رکود گفت: افزایش قیمت‌ها باعث رکود بازار می‌شود. در دیوار ماشین‌های دست دوم نزدیک ۱۰ میلیون افزایش یافته‌اند. بازار اینقدر راکد است که دیگر کسی ماشین نمی‌خرد. خود من دنبال خرید یک ماشین ارزان هستم، در بازار تعداد زیادی فروشنده دیدم. به نظر من افزایش قیمت‌های کارخانه‌ها فقط منجر به رکود بیشتر شد. وضعیت به همین شکل ادامه خواهد یافت.

نظرات بینندگان