arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۲۸۸۰۷
تاریخ انتشار: ۲۷ : ۱۷ - ۰۷ آبان ۱۴۰۳

روش هایی ساده برای جلوگیری از ابتلا به شپش

با شروع فصل مدارس و مهدکودک‌ها، سروکله یک مشکل نگران‌کننده هم بیشتر پیدا می‌شود و آن شپش سر است؛ موجودات ریز و سخت‌جانی که لابه‌لای موها تخم‌گذاری و زندگی می‌کنند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :


با شروع فصل مدارس و مهدکودک‌ها، سروکله یک مشکل نگران‌کننده هم بیشتر پیدا می‌شود و آن شپش سر است؛ موجودات ریز و سخت‌جانی که لابه‌لای موها تخم‌گذاری و زندگی می‌کنند.

خوب است بدانید شپش‌های ماده حدود یک‌ماه عمر می‌کنند و روزانه 7تا 10تخم می‌گذارند. تخم‌ها به ریشه موها می‌چسبند و همزمان که موها بلند می‌شوند، آنها هم به سمت پایین می‌آیند. اگر شما هم بچه مدرسه‌ای دارید و نگران شپش‌ها هستید، این مطلب را از دست ندهید تا نکته‌هایی در این‌باره بیاموزید.

حقایقی درباره شپش‌ها

1 شپش مخصوص کودکان نیست؛ اما شیوع آن در کودکان به‌دلیل تماس‌های نزدیک‌تری که با هم دارند، بیشتر است.
2نه‌تنها کودکان و بزرگسالان، بلکه نوزادان و کودکان زیر 2سال هم ممکن است دچار شپش شوند؛ هرچند شیوع آن در این گروه سنی کمتر از کودکان بزرگ‌تر است.


3شپش سر معمولاً از طریق تماس مستقیم بین افراد و از طریق تماس سر با سر سرایت می‌کند و بیشتر در مکان‌هایی که افراد نزدیک هم هستند - مانند مدارس و مهدکودک‌ها - شایع است.
4 این حشرات کوچک نمی‌توانند بپرند یا پرواز کنند، اما می‌توانند از موها به وسایل شخصی مانند شانه، کلاه، لباس یا حوله منتقل شوند؛ بنابراین استفاده مشترک از وسایل شخصی، ریسک انتقال شپش را افزایش می‌دهد.


5 شپش قادر به بقا در محیط بیرون از بدن انسان نیست و بدون میزبانی مانند انسان خیلی زود – در مدت 48ساعت - می‌میرد.
6 شپش‌ها انگل‌های کوچکی هستند که از هزاران سال پیش با انسان‌ها همراه بوده‌اند و قدمت آنها به میلیون‌ها سال پیش برمی‌گردد. در واقع شپش‌ها از طریق تغییرات تکاملی، خود را به بدن میزبان‌هایشان (انسان‌ها) سازگار کرده‌اند.

روش هایی ساده برای جلوگیری از ابتلا به شپش
7بهداشت فردی در دور ماندن از شپش مهم است؛ اما شپش در هر سطح اجتماعی‌ای می‌تواند شیوع پیدا کند و دلیل آن هم تماس نزدیک بچه‌ها در مهدکودک‌ها و مدارس، استفاده از وسایل مشترک مثل کلاه، شانه و حوله و جمعیت بالاست.
8 نیاز نیست کودکی که دچار شپش شده به مدرسه نرود و از حضور در کلاس غیبت کند یا از سایر کودکان جدا شود. فقط کافی است به مدرسه یا مهد کودک اطلاع داده شود.

روزنامه همشهری

نظرات بینندگان