arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۲۸۳۲۸
تاریخ انتشار: ۳۲ : ۰۹ - ۰۶ آبان ۱۴۰۳

اختصاص ۲۵۰ همت برای خرید تضمینی گندم در بودجه ۱۴۰۴

دولت برای خرید تضمینی گندم در سال ۱۴۰۴، عددی معادل ۲۵۰ هزار میلیارد تومان را پیش‌بینی کرده تا مشکلاتی که امسال در پرداخت و تأمین منابع برای پرداخت مطالبات گندمکاران پیش آمده بود، تکرار نشود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

تسنیم: دولت برای خرید تضمینی گندم در سال ۱۴۰۴، عددی معادل ۲۵۰ هزار میلیارد تومان را پیش‌بینی کرده تا مشکلاتی که امسال در پرداخت و تأمین منابع برای پرداخت مطالبات گندمکاران پیش آمده بود، تکرار نشود.

خودکفایی در گندم و هم‌چنین تلاش برای حرکت به سمت صادرات این محصول استراتژیک همواره یکی از اهداف دولت‌ها در برنامه‌ریزی‌ها بوده است.

خرید تضمینی گندم از سوی دولت، موجب حمایت از کشاورزان شده و تولیدکننگان داخلی را تشویق کرده و باعث افزایش امنیت غذایی و ثبات قیمت می‌شود. خرید تضمینی گندم، با تشویق تولید داخلی و کاهش وابستگی به واردات، ثبات عرضه مواد غذایی اساسی را تضمین کرده و به امنیت غذایی کشور کمک می‌کند.

در سال جاری، دولت بیش از عدد موجود در سقف بودجه از گندمکاران گندم خرید تا بتواند گامی به‌سوی خودکفایی در این محصول بردارد؛ البته این رشد در خرید موجب شد تا حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان مطالبات برای این قشر جامعه برجای بگذارد که دولت در مهرماه برای رفع این مشکل، با اجازه‌ی سران قوا مصوبه‌ی انتشار اوراق را گذراند تا بتواند معوقات کشاورزان را بپردازد.

 رئیس سازمان برنامه و بودجه هفته‌ی گذشته در گفتگو با تسنیم گفته بود که پرداخت‌ها از سه‌شنبه ۱ آبان‌ماه آغاز شده و تا جمعه ۴ آبان‌ماه با این عزیزان زحمت‌کش تسویه حساب کامل خواهیم کرد.

بر اساس این گزارش، دولت در بودجه‌ی ۱۴۰۴ این عدد را ۲۵۰ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته؛ این درحالیست که رقم خرید تضمینی گندم برای سال ۱۴۰۳ معادل ۱۴۳ همت (هزار میلیارد تومان) بوده است.

به‌اعتقاد کارشناسان این افزایش رقم خرید تضمینی و درج آن در بودجه می‌تواند این پیام را برای کشاورزان منتشر کند که با اطمینان خاطر بتوانند اقدام به کشت این محصول مهم کنند.

مشابه این موضوعِ مهم و حیاتی که در بودجه پیش‌بینی شد، باز هم در سایر موضوعات وجود دارد و نیاز هست که دولت و مجلس در چکش‌کاری‌های سند مالی ۱۴۰۴ تمامی جوانب و پیش‌بینی‌ها در این‌باره لحاظ کنند تا معوقاتی برای اقشار مختلف جامعه برجای باقی نماند.

نظرات بینندگان