arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۲۸۲۴۷
تاریخ انتشار: ۴۷ : ۱۸ - ۰۵ آبان ۱۴۰۳

از سعودی تا امارات و اردن؛ کشورهای عربی که تجاوز نظامی اسرائیل به ایران را محکوم کردند

پس از حمله اسرائیل به خاک ایران، کشور‌های جهان نسبت به این اقدام واکنش نشان دادند. کشور‌های عربی و اسلامی در پیام‌های جداگانه‌ای حملات هوایی اسرائیل علیه جمهوری اسلامی ایران را محکوم کردند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

کشورهای عربی و اسلامی در پیام‌های جداگانه‌ای حملات هوایی اسرائیل علیه جمهوری اسلامی ایران را محکوم کردند.
 
به گزارش «انتخاب»؛ کشورهای عربی که حمله اسرائیل را محکوم کردند به شرح زیر است: 
 
اردن
 
وزارت امور خارجه اردن با صدور بیانیه‌ای تجاوز رژیم صهیونیستی به ایران را محکوم کرد.
 
متن بیانیه بدین شرح است: دولت اردن حمله هوایی اسرائیل به جمهوری اسلامی ایران را نقض قوانین بین‌المللی و تجاوز به حاکمیت ایران دانسته و این اقدام را عامل تشدید تنش‌ها و افزایش خطرات امنیتی در منطقه عنوان کرد.
 
وزارت خارجه اردن، تأکید کرد که اردن با هرگونه تشدید تنش و نقض قوانین بین‌المللی که منجر به بی‌ثباتی و تهدید امنیت منطقه شود، مخالف است.
 
وی از جامعه جهانی و سازمان ملل خواست تا با مسئولیت‌پذیری اقداماتی فوری برای توقف تجاوزات اسرائیل به غزه و کرانه باختری انجام دهند و گام‌های مؤثری برای کاهش تنش و تأمین امنیت و ثبات در منطقه بردارند.
 
عمان
 
وزارت خارجه عمان در بیانیه‌ای تاکید کرد که این کشور تعرض بامداد امروز رژیم صهیونیستی به خاک جمهوری اسلامی ایران را به شدت محکوم می‌کند.
 
در این بیانیه آمده است: این تعرض نقض آشکار حاکمیت ایران و همچنین نقض روشن قوانین بین المللی و اقدامی تنش زا است که منجر به تداوم خشونت و به نتیجه نرسیدن تلاش ها در راستای ایجاد آرامش و کاهش تنش ها و حل بحران ها از طریق ابزارهای مسالمت آمیز و دیپلماتیک می شود.
 
وزارت خارجه عمان افزود: سلطنت عمان این اقدامات مداوم اسرائیل را محکوم می کند؛ اقداماتی که منطقه را به سمت بی ثباتی های بیشتر می کشاند. ما بار دیگر از جامعه بین المللی می خواهیم که تحرکات موثر در راستای توقف این تجاوزها و پایان دادن به تعرض های آشکار به خاک کشورهای همجوار انجام دهد.
 
عمان همچنین خواستار حل ریشه ای بحران های منطقه از طریق پایان دادن به اشغالگری رژیم صهیونیستی در سرزمین فلسطین و دیگر کشورهای عربی شد.
 
وزارت خارجه عمان در ادامه بیانیه خود خواستار پایان دادن به تجاوزها علیه نوار غزه بر اساس قطعنامه های سازمان ملل و شورای امنیت و دادن حق تعیین سرنوشت خود به مردم فلسطین و برپایی کشور فلسطینی شد و تاکید کرد که این امر منجر به تحقق صلح پایدار و عادلانه برای تمام طرف ها می شود.
 
امارات
 
دولت امارات حمله نظامی بامداد شنبه رژیم صهیونیستی به ایران را محکوم کرد.
 
 امارات ضمن محکومیت حمله نظامی رژیم اشغالگر به ایران، خواستار خویشتنداری و جستجوی راه‌حل‌های دیپلماتیک شد.
 
عربستان
 
وزارت خارجه عربستان حمله تجاوزکارانه بامداد امروز(شنبه) رژیم صهیونیستی به ایران را محکوم کرد.
 
وزارت خارجه عربستان همچنین خواهان خویشتن‌داری و آرامش شد.
 
عراق
 
عراق ضمن محکومیت شدید اقدام تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی علیه ایران، با جمهوری اسلامی ایران ابراز همبستگی کرد.
 
 «باسم العوادی» سخنگوی وزارت امور خارجه عراق، ظهر امروز (شنبه)، اعلام کرد: «رژیم غاصب صهیونیستی سیاست‌های متجاوزانه، توسعه دامنه جنگ و شیوه تجاوزات آشکار خود را همچنان ادامه می‌دهد؛ تجاوزاتی که بدون هیچگونه مانعی این رژیم دست به انجام آن می‌زند. [این رژیم] این بار با تجاوز هوایی به اهدافی در ایران دست تجاوز خود را به سمت جمهوری اسلامی ایران دراز کرد.»
 
سخنگوی وزارت امور خارجه عراق در ادامه اشاره کرد که این کشور پیشتر درباره تبعات خطرناک سکوت جامعه بین‌المللی در قبال رفتار وحشیانه رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین، تجاوزات به لبنان و سوریه و همچنین تجاوز جدید به ایران هشدار داده است.
 
باسم العوادی در پایان تجاوز رژیم صهیونیستی به حریم ایران را قویا محکوم و با جمهوری اسلامی ایران ابراز همبستگی کرد.
 
بغداد همچنین بار دیگر بر موضع ثابت و اصولی در برقراری آتش‌بس در غزه و لبنان و اقدام همه‌جانبه بین‌المللی برای حمایت از ثبات منطقه تاکید کرد.
 
دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس
 
دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس در اظهاراتی ضمن محکوم کردن اقدام تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی علیه جمهوری اسلامی ایران، این اقدام را نقض حاکمیت ایران ارزیابی کرد.
 
به گزارش خبرگزاری رسمی کویت (کونا)، «جاسم البدیوی» دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس گفت: ما حمله نظامی اسرائیل به جمهوری اسلامی ایران را محکوم و نسبت به آن ابراز تاسف می‌کنیم.
 
وی اظهار داشت: این حمله، نقض حاکمیت ایران و نقض قوانین و هنجارهای بین‌المللی است و ما بر موضع شورای همکاری در رد این عملیات نظامی تاکید می‌کنیم.
 
البدیوی در ادامه بر لزوم رعایت حداکثر خویشتنداری از سوی همه طرف‌ها برای جلوگیری از عواقب تداوم درگیری‌های نظامی در منطقه تاکید کرد و از جامعه جهانی خواست تا به مسئولیت‌های خود در قبال کاهش تنش‌ها عمل کند.
 
سوریه
 
دولت سوریه در بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن حمله تجاوزکارانه ناکام رژیم صهیونیستی، حق جمهوری اسلامی ایران برای دفاع از خود را محفوظ دانست.
 
 در بیانیه وزارت خارجه سوریه در این باره آمده است: سوریه تجاوز آشکار اسرائیل به جمهوری اسلامی ایران را به شدت محکوم و از حق مشروع ایران برای دفاع از خود و حفاظت از سرزمین و جان شهروندانش حمایت می‌کند.
 
طبق گزارش خبرگزاری سانا، وزارت امور خارجه سوریه تاکید کرد: سوریه همبستگی خود را با جمهوری اسلامی ایران اعلام می‌کند و در برابر تجاوزاتی که هدف آن قرار می‌گیرد، در کنار آن می‌ایستد.
 
مصر
 
مصر در واکنش به حمله دیشب اسرائیل نگرانی عمیق خود را نسبت به این حمله ابراز کرد.
 
وزارت امور خارجه مصر نگرانی عمیق خود را نسبت به حمله اسرائیل به ایران ابراز و تمامی اقداماتی را که امنیت و ثبات منطقه‌ای را تهدید می‌کند، محکوم کرد.
 
وزیر امور خارجه مصر نیز با اشاره به اینکه بحران‌های کنونی منطقه راه‌حل نظامی ندارد، بر ضرورت استفاده از مذاکره و راه‌حل‌های دیپلماتیک تأکید کرد. وزیر خارجه مصر همچنین درباره وقوع جنگ فراگیر در منطقه ابراز نگرانی کرد.
 
بحرین
 
وزارت امور خارجه بحرین در بیانیه‌ای حمله به ایران را محکوم کرده و "نگرانی عمیق خود را از تداوم افزایش تنش‌ها و عملیات نظامی در خاورمیانه" اعلام کرد و نسبت به پیامد‌های خطرناک این تحولات بر غیرنظامیان و وخامت اوضاع انسانی هشدار داد.
 
وزارت امور خارجه بحرین در بیانیه‌ای حمله به ایران را محکوم کرده و "نگرانی عمیق خود را از تداوم افزایش تنش‌ها و عملیات نظامی در خاورمیانه" اعلام کرد و نسبت به پیامدهای خطرناک این تحولات بر غیرنظامیان و وخامت اوضاع انسانی هشدار داد.
 
وزارت خارجه بحرین بار دیگر از جامعه بین‌المللی خواست که مسئولیت خود را در راستای توقف فوری، جامع و پایدار آتش‌بس در منطقه به عهده گیرد.
 
بحرین همچنین از تمام طرف‌های درگیر خواست خویشتن‌داری کنند و اولویت را به کاهش تنش‌ها بدهند تا از گسترش جنگ و درگیری جلوگیری شود. این وزارتخانه بر لزوم احیای مذاکرات صلح تأکید کرد تا امنیت و ثبات منطقه‌ای تحقق یابد و حقوق مردم منطقه برای زندگی با امنیت، صلح و رفاه حفظ شود.
 
لبنان 
 
وزارت خارجه لبنان اعلام کرد: حمله اسرائیل به مناطق مختلفی در جمهوری اسلامی ایران را محکوم می کنیم.
 
در بیانیه وزارت خارجه لبنان آمده است: لبنان از نهادهای بین المللی به ویژه شورای امنیت می خواهد که به مسئولیت خود در مهار حملات اسرائیل در منطقه عمل کند. این حملات نقض حاکمیت ایران و تهدیدی خطرناک برای امنیت و صلح منطقه ای و جهانی است.
 
قطر
 
وزارت خارجه قطر در بیانیه‌ای تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به ایران را به شدت محکوم و آن را نقض آشکار حاکمیت ایران و قوانین بین المللی توصیف کرد.
 
وزارت خارجه قطر همچنین تاکید کرد: نسبت به پیامدهای تنش در منطقه بسیار نگران هستیم و از همه طرف ها می خواهیم که خویشتنداری کرده و اختلافات را از طریق گفت وگو و راه های مسالمت آمیز حل کنند تا ناامنی و بی ثباتی را از منطقه دور کنند.
 
قطر در بخش دیگری از بیانیه خود از جامعه بین المللی خواست که تلاش های خود برای کاهش تنش ها و پایان دادن رنج و مشکلات مردم منطقه به ویزه غزه و لبنان به کار بگیرند.
 
یمن
 
جنبش انصارالله یمن با صدور بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن تجاوز ناکام رژیم صهیونیستی به کشورمان، این اقدام را نقض قوانین بین‌المللی ارزیابی و تاکید کرد که هدف قرار دادن جمهوری اسلامی ایران، نتیجه مواضع رسمی، مردمی و ثابت تهران در قبال مسئله فلسطین است.
 
در بیانیه دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن در این باره آمده است: ما تجاوزات رژیم صهیونیستی به جمهوری اسلامی ایران را با شدیدترین الفاظ محکوم می‌کنیم.
 
انصارالله تاکید کرد: حمله آشکار صهیونیست‌ها به حاکمیت ایران، نقض قوانین بین‌المللی است و این رژیم سرکش دست از نقض این قوانین برنمی‌دارد.
 
دفتر سیاسی انصارالله یمن در ادامه آورده است: هدف قرار دادن جمهوری اسلامی ایران، نتیجه مواضع رسمی و مردمی ثابت تهران در قبال مسئله فلسطین است.
 
«محمدعلی الحوثی» عضو شورای عالی سیاسی یمن و از رهبران جنبش انصارالله در این باره اظهار کرد: ما تجاوزات رژیم صهیونیستی به ایران را محکوم می‌کنیم؛ یقین داریم که این تجاوز بر آن یا مواضع آن در حمایت از مسئله فلسطین تأثیری نخواهد گذاشت.
 
محمدعلی الحوثی در پیامی در پلتفرم «ایکس» افزود: تجاوزات رژیم صهیونیستی به ایران با تبعات منفی آن بر کل منطقه، موید تجاوزگری و تروریسم این رژیم موقت است.
 
حماس
 
جنبش حماس اعلام کرد با شدیدترین الفاظ تجاوزات رژیم صهیونیستی به چند استان ایران را محکوم و عملکرد پدافند هوایی را تحسین می‌کنیم.
 
جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) در بیانیه ای اعلام کرد: با شدیدترین الفاظ تجاوزات رژیم صهیونیستی به ایران با هدف قراردادن مراکز نظامی در چند استان را محکوم می‌کنیم و آن را نقض آشکار حاکمیت ایران و تشدید تنش با هدف قراردادن امنیت منطقه و امنیت مردم آن می‌دانیم که رژیم اشغالگر را مسئول کامل عواقب این تجاوز با حمایت آمریکاست.
 
این جنبش افزود: این تهاجم ماهیت اشغالگر جنایتکار را که هنوز خون غیرنظامیان بی‌گناه در غزه، لبنان و دیگر مردم منطقه را با تکیه بر پوشش جنایتکارانهٔ نظامی و سیاسی دولت آمریکا و برخی پایتخت‌های غربی آشکار می‌کند.
 
در این بیانیه آمده است: آمادگی پدافند هواییِ ایران و پاسخ آن به حملهٔ صهیونیست‌ها را که موفق شد اثربخشیِ آن را خنثی کند و جایگاه ملت‌های آزاده، مقاومت دلیرانه‌شان و مبارزه با سلطهٔ صهیونیستی و آمریکایی را تقویت کند، تحسین می‌کنیم.
 
جنبش حماس تاکید کرد: ما بر همبستگی با ایران در برابر استکبار و بی‌قانونی رژیم صهیونیستی می‌ایستیم و از مواضع شجاعانهٔ ملت ایران و رهبریِ آنها در حمایت از مردم فلسطین و آرمان عادلانهٔ آنها قدردانی می‌کنیم.
نظرات بینندگان