arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۲۷۸۴۲
تاریخ انتشار: ۲۴ : ۱۹ - ۰۳ آبان ۱۴۰۳

ده ایالت آمریکا در ماه نوامبر در مورد آزادی سقط جنین رای‌گیری می‌کنند

از ده‌ها میلیون رای دهنده در مونتانا، آریزونا، میسوری، نبراسکا، کلرادو، فلوریدا، مریلند، نوادا، نیویورک و داکوتای جنوبی پرسیده خواهد شد که ایالت آنها باید چه رویکردی در مورد دسترسی به سقط جنین داشته باشد. اکثر پیشنهادها در این ۱۰ ایالت سقط جنین را تا زمان حلول حیات در جنین که معمولاً حدودهفته ۲۴ بارداری است مجاز می‌دانند مگر در مواردی که سلامت زن باردار در خطر باشد که سقط جنین بعد از این مدت را هم اجازه می‌دهند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بی‌بی‌سی: اینکه چه کسی باید رئیس جمهور بعدی باشد، تنها موضوع مهم در رای‌گیری ماه نوامبر جاری نخواهد بود.

از ده‌ها میلیون رای دهنده در مونتانا، آریزونا، میسوری، نبراسکا، کلرادو، فلوریدا، مریلند، نوادا، نیویورک و داکوتای جنوبی پرسیده خواهد شد که ایالت آنها باید چه رویکردی در مورد دسترسی به سقط جنین داشته باشد.

اکثر پیشنهاد‌ها در این ۱۰ ایالت سقط جنین را تا زمان حلول حیات در جنین که معمولاً حدودهفته ۲۴ بارداری است مجاز می‌دانند مگر در مواردی که سلامت زن باردار در خطر باشد که سقط جنین بعد از این مدت را هم اجازه می‌دهند.

طرح‌های پیشنهادی در این رای‌گیری‌ها به تصمیم دادگاه عالی در سال ۲۰۲۲ برای لغو رویه «رو علیه وید» مربوط است که باعث شد بسیاری از ایالت‌ها محدودیت‌ها یا ممنوعیت‌هایی را در مورد سقط جنین اعمال کنند.

طرفداران حق انتخاب سقط جنین امیدوارند که با تصمیم‌گیری مستقیم رای دهندگان برای تعیین دسترسی به سقط جنین در قوانین ایالتی، آنها بتوانند مراجعه به دادگاه‌های ایالتی را دور بزنند.

اما دلیل دیگری هم وجود دارد که چرا برخی‌ها خواستار آن هستند که موضوع سقط جنین روی برگه رای باشد – تلاش برای تغییر در میزان حضور رای‌دهندگان در پای صندوق‌های رای.

دموکرات‌ها امیدوارند که افراد بیشتری که از حقوق سقط جنین حمایت می‌کنند، و اکثرا به این حزب رای می‌دهند، در روز انتخابات پای صندوق حضور پیدا کنند، زیرا این سئوال روی برگه‌های رای است.

در زیر، سئوالاتی که هر یک از ایالت‌ها از رای دهندگان می‌پرسد و تاثیر احتمالی آنها بر انتخابات ذکر شده است:

آریزونا

وضعیت فعلی قانون چیست؟

سقط جنین در آریزونا در حال حاضر تا هفته پانزدهم بارداری قانونی است. پس از این مرحله، قانون اجازه سقط جنین برای نجات جان مادر را مجاز دانسته، اما در مورد تجاوز جنسی یا زنای با محارم مجاز ندانسته است.

روی برگه رای چه نوشته شده است؟

این سوال که آیا باید قانون اساسی ایالتی را برای حمایت از حق سقط جنین تا قبل از زمان حیات جنین یا هفته بیست و چهارم بارداری اصلاح کرد؟

این رای‌گیری چگونه می‌تواند بر نتیجه انتخابات تاثیر بگذارد؟

سلیندا لیک، کارشناس باسابقه نظرسنجی حزب دموکرات که برای کمپین بایدن در سال ۲۰۲۰ کار می‌کرد، گفته است که این رای‌گیری «می‌تواند زنان را در سالی که انتخابات انجام می‌شود در این ایالت بسیار رقابتی به پای صندوق رای بیاورد.».

اما کاتارینا وایت، از اعضای جنبش «حق حیات» و مخالف آزادی سقط جنین گفته است که این فرصتی را برای جمهوریخواهان فراهم می‌کند تا با جمعیت لاتین تبار این ایالت همسو شوند، زیرا نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که بخش بزرگی از این رای‌دهندگان با آزادی سقط جنین به دلایل مذهبی مخالف هستند، اما معمولا تمایل دارند به دموکرات‌ها رای دهند.

نبراسکا

وضعیت فعلی قانون چیست؟

سقط جنین بعد از هفته دوازدهم بارداری در نبراسکا غیرقانونی است مگر در موارد حاملگی در نتیجه تجاوز جنسی، زنای با محارم و زمانی که جان مادر در معرض خطر قرار داشته باشد.

روی برگه رای چه نوشته شده است؟

نبراسکا تنها ایالتی است که در نوامبر امسال دو طرح را به رای‌گیری خواهد گذاشت.

اولین مورد حق سقط جنین را تا زمان حیات یافتن جنین یا بعد از آن در صورت لزوم برای محافظت از سلامت مادر وارد قانون اساسی ایالتی می‌کند. مورد دوم ممنوعیت سقط جنین را بعد از هفته ۱۲ با برخی استثنائات از جمله زنای با محارم، تجاوز جنسی و نجات جان زن باردار در قانون اساسی درج می‌کند.

این رای‌گیری چگونه می‌تواند بر نتیجه انتخابات تاثیر بگذارد؟

این گزینه‌ها می‌تواند مشارکت مردم را در ایالت افزایش دهد، اما بعید است که نتیجه رقابت‌ها را تغییر دهد.

نبراسکا یک طرح مرخصی خانوادگی با حقوق در برگه رای دارد، و خانم لیک گفته است که هر دو سوال می‌توانند رای دهندگان بیشتری را به پای صندوق‌های رای بیاورند.

نوادا

وضعیت فعلی قانون چیست؟

سقط جنین تا هفته بیست و چهارم بارداری در نوادا قانونی است، اما تنها در صورتی که پزشک معالج بیمار معتقد باشد سقط جنین برای محافظت از جان مادر ضروری است.

روی برگه رای چه نوشته شده است؟

یک سوال در مورد اینکه آیا باید دسترسی به سقط جنین را در قانون اساسی ایالت ثبت کرد یا نه. برای اینکه این نظر در قانون اساسی ثبت شود، سؤال برگه رای باید دو بار توسط رای‌دهندگان تأیید شود: یک بار در سال ۲۰۲۴ و یک بار در سال ۲۰۲۶.

این رای‌گیری چگونه می‌تواند بر نتیجه انتخابات تاثیر بگذارد؟

نوادا یکی از داغ‌ترین ایالت از نظر رقابت دو حزب در انتخابات است. اگر تعداد بیشتری از مردم نوادا پای صندوق‌های رای حاضر شوند و انگیزه رای دادن به این سؤال را داشته باشند، این می‌تواند برای دموکرات‌ها مفید باشد.

فلوریدا

در حال حاضر سقط جنین بعد از هفته شش بارداری غیرقانونی است، مگر در موارد خاص. اگر فردی بخواهد قبل از هفته شش سقط جنین انجام دهد، نیاز به دو ویزیت حضوری در کلینیک به فاصله ۲۴ ساعت دارد.

در این مقررات از جمله تجاوز جنسی، برخی از استثنائات در قانون وجود دارد که شامل زنای با محارم و قاچاق انسان است، اما این موارد فقط تا هفته ۱۵ بارداری اعمال می‌شود.

سقط جنین در فلوریدا نیز می‌تواند پس از شش هفته انجام شود، اما اگر زندگی مادر در خطر باشد، یا او با آسیب جسمی «غیرقابل جبران و غیرقابل برگشت» روبرو شود یا اگر یک ناهنجاری کشنده در جنین وجود داشته باشد.

روی برگه رای چه نوشته شده است؟

رای‌دهندگان به الحاقیه‌ای به قانون اساسی ایالت رای خواهند داد که از دسترسی به سقط جنین محافظت می‌کند و می‌گوید: «هیچ قانونی نباید سقط جنین را قبل از حلول حیات در جنین یا در صورت لزوم برای محافظت از سلامت بیمار ممنوع، مجازات، یا محدود کند یا به تعویق اندازد. ارائه دهندگان خدمات درمانی تعیین‌کننده لزوم سقط جنین برای حفاظت از سلامت مادر هستند.»

این رای‌گیری چگونه می‌تواند بر نتیجه انتخابات تاثیر بگذارد؟

بعید است که این موضوع بر نتیجه انتخابات در سطح ملی یا محلی تأثیر بگذارد -، اما باعث می‌شود دونالد ترامپ و موضع او در مورد سقط جنین در کانون توجه قرار گیرد.

رئیس‌جمهور سابق که در فلوریدا زندگی می‌کند، در ابتدا گفت که به این طرح رای مثبت خواهد داد، اما پس از مواجهه با مخالفت از درون حزب خود، گفت که به آن رای منفی خواهد داد.

مریلند

وضعیت فعلی قانون چیست؟

سقط جنین در مریلند قانونی است.

در صورت تصویب سوال روی برگه، حق سقط جنین و «آزادی باروری» در قانون اساسی این ایالت ثبت می‌‎شود.

این رای‌گیری چگونه می‌تواند بر نتیجه انتخابات تاثیر بگذارد؟

بیل فرگوسن، رئیس سنای مریلند از حزب دموکرات، پس از ارائه طرح پیشنهادی توسط قانونگذاران گفت که حمایت از سقط جنین در سطح ایالتی، با در نظر گرفتن احتمال تغییرات در سطح فدرال پیشنهاد شده است.

او گفت: «این رای به ساکنان این ایالت فرصتی می‌دهد تا علامت روشنی ارسال کنند و به این ترتیب، آزادی دسترسی به سقط جنین ایمن تضمین می‌شود.»

از لحاظ تئوریک، این طرح می‌تواند بر رقابت تنگاتنگ برای سنا تاثیر بگذارد که در جریان آن غالبا از نامزد‌ها در مورد سقط جنین سوال می‌شود.

نیویورک

وضعیت فعلی قانون چیست؟

سقط جنین در نیویورک قانونی است، اما پس از هفته بیست و چهارم بارداری، زنان برای سقط جنین باید تاییدیه پزشک دریافت کنند.

روی برگه رای چه نوشته شده است؟

سوالی متفاوت از سایر ایالت‌ها. در اینجا، سوال در مورد اصلاح اصلاحیه قانون برابری حقوق شهروندی ایالت است به نحوی که شامل حمایت در برابر تبعیض به دلیل بارداری، پیامد‌های بارداری و مراقبت‌های بهداشتی دوران باروری باشد.

اما کلمه «سقط جنین» در برگه رای نیامده است.

این رای‌گیری چگونه می‌تواند بر نتیجه انتخابات تاثیر بگذارد؟

رقابت محدودی بر سر انتخاب اعضای مجلس نمایندگان این ایالت وجود دارد که اگر مشارکت رای‌دهندگان به دلیل این سؤال زیاد باشد، می‌تواند به دموکرات‌ها کمک کند و با افزایش تعداد کرسی‌های این حزب، کنترل مجلس را به آنها بدهد.

میسوری

وضعیت فعلی قانون چیست؟

سقط جنین در میسوری «به جز در موارد اورژانس پزشکی» ممنوع است.

این قانون در حال حاضر مقرر می‌کند که سقط جنین غیرقانونی است و اگر کسی مرتکب آن شود، پنج تا ۱۵ سال حبس دارد.

روی برگه رای چه نوشته شده است؟

طرح مورد نظر حق سقط جنین را در میسوری تا زمان حلول حیات در جنین وارد قانون اساسی ایالتی کرده و ممنوعیت فعلی را لغو می‌کند.

این رای‌گیری چگونه می‌تواند بر نتیجه انتخابات تاثیر بگذارد؟

برای ایالتی که همیشه جمهوریخواه بوده، بعید است که این سؤال بر نتیجه رقابت‌های انتخاباتی تاثیر بگذارد.

مالوری شوارتز، مدیر اجرایی گروه اقدام برای سقط جنین در میسوری، گفته است که «اما تأثیرات این رای‌گیری فراتر از این است که چه کسی در این انتخابات پیروز شود. لغو این ممنوعیت باعث بازگرداندن آزادی سقط جنین به این ایالت می‌شود و به طور بالقوه میسوری را به مقصدی برای زنان در ایالت‌های جنوبی و غرب میانه تبدیل می‌کند که در آنها سقط جنین ممنوع یا به شدت محدود شده است.»

وضعیت فعلی قانون چیست؟

سقط جنین تا زمان حلول حیات در جنین در مونتانا قانونی است.

روی برگه رای چه نوشته شده است؟

سوالی که صراحتا یک حق قانونی برای سقط جنین را در پی دارد.

این رای‌گیری چگونه می‌تواند بر نتیجه انتخابات تاثیر بگذارد؟

رقابت شدیدی برای سنا در این ایالت وجود دارد که نتیجه آن می‌تواند تعیین کند کدام حزب سنای ایالات متحده را کنترل خواهد کرد.

قرار گرفتن این سوال در برگه رای، مانند سایر ایالت‌هایی که سوالات مشابهی دارند، می‌تواند باعث افزایش مشارکت به ویژه در میان زنان شود.

خانم لیک گفته است: «کلید پیروزی در مونتانا این است که تعداد بیشتری از زنان را به پای صندوق بکشانید به نحوی که شماره آنها از تعداد مردانی که از حضور در پای صندوق اجتناب می‌کنند بیشتر شود.»

کلرادو

وضعیت فعلی قانون چیست؟

سقط جنین در تمام مراحل بارداری قانونی است.

روی برگه رای چه نوشته شده است؟

طرح در مورد گنجانده شدن حق سقط جنین در قانون اساسی ایالتی و اجازه استفاده از بودجه عمومی برای سقط جنین است.

این رای‌گیری چگونه می‌تواند برنتیجه انتخابات تاثیر بگذارد؟

بعید است که این سؤال بر نتیجه انتخابات نوامبر تاثیر بگذارد، زیرا نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که مردم این ایالت عمدتا از دسترسی آزادانه به سقط جنین حمایت می‌کنند.

چهار سال پیش، رای‌د‌هندگان طرحی را رد کردند که سقط جنین را پس از هفته ۲۲ بارداری ممنوع می‌کرد.

وضعیت فعلی قانون چیست؟

هر نوع سقط جنین در حال حاضر ممنوع است مگر در مواردی که برای نجات جان مادر ضروری باشد.

روی برگه رای چه نوشته شده است؟

این طرح در صورت تصویب حق سقط جنین را وارد قانون اساسی ایالت می‌کند و حق دولت در جلوگیری از «تصمیم زن باردار برای سقط جنین در سه ماهه اول بارداری» را از میان بر می‌دارد.

این طرح همچنین نظارت دولتی بر تصمیم در مورد سقط جنین در سه ماهه دوم را تنها در صورتی مجاز می‌داند که «به طور منطقی با سلامت جسمانی زن باردار مرتبط باشد.»

این رای‌گیری چگونه می‌تواند بر نتیجه انتخابات تاثیر بگذارد؟

با توجه به اینکه این ایالت همیشه متمایل به جمهوریخواهان است، تاثیرگذاری این رای‌گیری بر نتیجه انتخابات بعید به نظر می‌رسد.

نظرات بینندگان