arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۲۷۶۱۵
تاریخ انتشار: ۴۱ : ۱۷ - ۰۲ آبان ۱۴۰۳
وضعیت بازار تبلیغات دیجیتال ایران در سال 1402 به روایت یکتانت

گزارش بازاریابی دیجیتال در ایران سال 1402

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

دومین روایت یکتانت از بازاریابی دیجیتال در ایران منتشر شد. این گزارش در 9 فصل طراحی و منتشر شده است و شامل داده‌های ارزشمندی از صنعت دیجیتال مارکتینگ در ایران 1402 می‌شود؛ از انواع و اقسام تبلیغات دیجیتال گرفته تا نگاهی به دغدغه‌های بازار کار و متخصصان این حوزه. در این گزارش مجموعه‌های مختلفی در کنار یکتانت برای تهیه و جمع‌آوری داده‌ها و نیز انجام مطالعات پیمایشی همراه شده‌اند: شرکت پژوهش بازار رسانه امروز (emrc)، زلکا، جریان، کافه بازار، سیب اپ، ادیوری، تریبون، فرست ادز، نجوا و جاب ویژن.

چک کردن شبکه‌های اجتماعی؛ کار اول و آخر کاربران

یکی از نقاط متمایز گزارش سال 1402 یکتانت از بازاریابی دیجیتال در ایران در مقایسه با گزارش اول، اختصاص یک فصل مجزا به نتایج یک مطالعه پیمایشی درباره رفتار کاربران ایرانی در فضای آنلاین است.

گزارش بازاریابی دیجیتال یکتانت

داده‌های این پیمایش که با مشارکت 1100 نفر به دست آمده نشان می‌دهد سر زدن به شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها به طور متوسط اولین کار کاربران در ابتدای روز و آخرین کار آنها پیش از خواب است و در این میان، نسل Z پرچم‌دار این رفتار هستند؛ همچنین این دسته از افراد، بیش از کاربران بزرگتر از خودشان هنگام تماشای فیلم و سریال به عنوان فعالیت جانبی با دیگران چت می‌کنند.

کسب‌وکارها به تبلیغ در وب‌سایت‌ها ادامه می‌دهند

میزان نمایش تبلیغ در وب‌سایت‌های مختلف ایرانی در سال‎های اخیر بیشتر شده است. این موضوع شاهدی برای رشد سریع اکوسیستم تبلیغات دیجیتال مبتنی بر وب‌سایت در ایران است. به گزارش یکتانت، تعداد دفعات نمایش تبلیغ در وب‌سایت‌های فارسی 12.5 درصد نسبت به سال 1401 افزایش داشته است و در مجموع بیش از 900 میلیارد تبلیغ در وب‌سایت‌های ایرانی به کاربران نمایش داده شده است. هرچند که در تعداد ناشران تغییری ایجاد نشده است و همچنان بیش از 4 هزار وب‌سایت فارسی نمایش دهنده تبلیغ فعال بوده‌اند.

همچنین بر اساس داده‌های یکتانت از پایگاه داده ناشران این پلتفرم، بیشتر وب‌سایت‌هایی که میزبان و ناشر تبلیغات کسب‌وکارها هستند در درجه اول، در حوزه «آهنگ و موسیقی» فعالیت دارند و پس از آن وب‌سایت‌های فعال در موضوعات «سیاسی، اجتماعی»، «ورزشی» و «اقتصادی» بیشترین تبلیغات را ارائه می‌دهند.

خانواده و سبک زندگی؛ موضوع پردرآمد اینفلوئنسرهای ایرانی

یکتانت در دومین روایت خود از بازاریابی دیجیتال در ایران 1402 عمیق‌تر از گذشته به شبکه‌های اجتماعی فعال در ایران و تبلیغات در آن‌ها پرداخته است؛ بر اساس داده‌های این بخش از گزارش که از سوی پلتفرم پایش زلکا تهیه شده است به نظر می‌رسد در سال 1402 با کاهش نا آرامی‌ها و گذر از اختلال‌های گسترده در دسترسی به اینترنت، آرامش و فعالیت به اینستاگرام فارسی بازگشته است؛ به طوری که بازدید ویدئو، لایک و تعداد کامنت‌ها در این شبکه به عنوان پارامترهای تعامل کاربران، روند صعودی را نشان می‌دهد. مشابه این الگو را می‌توان در فعالیت و تعامل کاربران در تلگرام فارسی نیز شاهد بود.

افزایش چشمگیر حضور کاربران ایرانی در پلتفرم‌های مختلف، به ویژه اینستاگرام و فعالیت بیش از یک میلیون و 200 هزار فروشگاه، گواهی بر اهمیت فزاینده شبکه‌های اجتماعی در زندگی ایرانی‌هاست.

سرویس تبلیغات بازار؛ خدمت محبوب اپلیکیشن‌های اندروید

در گزارش سال 1402 یکتانت، روند نصب و به روز رسانی اپلیکیشن‌ها در استورهای مختلف با داده‌های دو بازیگر اصلی اپلیکیشن‌های اندروید و iOS یعنی کافه بازار و سیب اپ تأمین شده است. بر اساس این گزارش، تعداد کاربران ایرانی اندروید در سال 1402 از مرز 70 میلیون نفر گذشته است. این کاربران در مجموع 2.7 میلیارد بار عملیات نصب و به روز رسانی را برای اپلیکیشن‌های کافه بازار انجام داده‌اند که از این میان بیش از 819 میلیون بازی نصب کرده‌اند.

داده‌های مربوط به 6 میلیون کاربر iOS و روند نصب اپلیکیشن‌های سیب اپ نیز نشان می‌دهد که در سال 1402 بیش از 1200 اپلیکیشن جدید در بستر iOS توسعه یافته‌اند که نسبت به سال 1401 افزایش 20 درصدی داشته است.

همچنین بر اساس داده‌های مربوط به تبلیغات در کافه بازار، کاربران در سال 1402 به طور متوسط روزانه بیش از 69 میلیون مرتبه از تبلیغات اپلیکیشن‌ها در بازار بازدید کرده‌اند و تعداد اپلیکیشن‌هایی که از سرویس‌های تبلیغات بازار استفاده کرده‌اند رشد 25 درصدی داشته است.

استخدام کارشناس دیجیتال مارکتینگ در اولویت کارفرمایان

یکتانت در دومین روایت خود از صنعت بازاریابی دیجیتال در ایران به بازار کار این حوزه نیز پرداخته است. آمارهای فصل بازار دیجیتال مارکتینگ در این گزارش از سوی جاب ویژن، پلتفرم کاریابی و استخدام، تأمین شده است. در این بخش آمده است که در سال 1402 تعداد فرصت‌های شغلی برای تخصص دیجیتال مارکتینگ نسبت به سال 1401 حدود 130 درصد رشد کرده است و مجموع فرصت‌های شغلی حوزه بازاریابی و دیجیتال مارکتینگ با 88 درصد افزایش از مرز 100 هزار فرصت شغلی عبور کرده است.

گزارش بازاریابی دیجیتال یکتانت

از سوی دیگر آمارها نشان می‌دهد که جذب دیجیتال مارکتر در رتبه کارشناس برای کسب‌وکارها نسبت به سایر درجات شغلی در اولویت است. علاوه بر این تعداد متقاضیان زن برای این نوع شغل در سال 1402 بیشتر از مردان بوده است.

شبکه‌های اجتماعی و وب‌سایت‌های ایرانی، کانال مطلوب تبلیغات از نگاه متخصصان بازاریابی

بر اساس داده‌های یکتانت از نظرسنجی متخصصان به نظر می‌رسد برای تمامی مشتریان، اولویت استفاده از روش‌های مختلف تبلیغات در سال 1403 با تفاوت‌های مختصری در میزان استفاده از کانال‌های مختلف تبلیغات همراه خواهد بود. به نظر می‌رسد برای همه کسب‌وکارها تبلیغ در شبکه‌های اجتماعی، وب‌سایت‌ها و بازاریابی پیامکی در اولویت قرار داشته است.برای مشتریان کلیدی یعنی آن دسته از کسب‌وکارهایی که بودجه قابل توجهی برای تبلیغات خود اختصاص می‌دهند، تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی، وب‌سایت‌ها و بازاریابی پیامکی در اولویت بوده است. همچنین ایمیل مارکتینگ نسبت به تبلیغ در VOD ها سهم بیشتری در سال 1403 نسبت به سال 1402 خواهد داشت.

گزارش بازاریابی دیجیتال یکتانت

در مجموع، گزارش یکتانت نشان می‌دهد که تبلیغات دیجیتال در ایران و جهان با شتابی فزاینده در حال رشد در تمام ابعاد است؛ از تعداد رسانه‌ها و کانال‌های تبلیغاتی گرفته تا بودجه‌هایی که در آن‌ها هزینه می‌شود. بررسی وضعیت تبلیغات محیطی و تلویزیونی نیز در گزارش سال 1402 یکتانت و با تفصیل بیشتر نسبت به گزارش قبلی این پلتفرم حاوی اطلاعات ارزشمندی درباره آفلاین مارکتینگ در ایران است.

نسخه کامل گزارش یکتانت از بازاریابی دیجیتال در ایران 1402 را از اینجا دریافت کنید.

نظرات بینندگان