arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۲۷۴۸۰
تاریخ انتشار: ۳۱ : ۱۱ - ۰۲ آبان ۱۴۰۳

تبعات مصرف بیش از حد «استامینوفن» برای کبد

کارشناس امور خدمات بستری و سرپایی سازمان غذا و دارو با هشدار نسبت به افزایش موارد مسمومیت ناشی از مصرف خودسرانه و بیش از حد مسکن‌ها، بر ضرورت آگاهی و رعایت دوز مجاز داروها تأکید کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایسنا: کارشناس امور خدمات بستری و سرپایی سازمان غذا و دارو با هشدار نسبت به افزایش موارد مسمومیت ناشی از مصرف خودسرانه و بیش از حد مسکن‌ها، بر ضرورت آگاهی و رعایت دوز مجاز داروها تأکید کرد.

دکتر الناز ذوقی گفت: استامینوفن به عنوان یکی از رایج‌ترین داروهای مسکن، در صورت مصرف بیش از حد می‌تواند عوارض جبران‌ناپذیری به ویژه برای کبد به دنبال داشته باشد.

وی گفت: بر اساس آمارها، سالانه حدود ۵۰هزار تا ۶۰هزار مورد مسمومیت ناشی از استامینوفن گزارش می‌شود که این موضوع نیازمند توجه ویژه مردم و جامعه پزشکی است.

وی افزود: اکثر موارد مسمومیت ناشی از مصرف تصادفی و یا خودسرانه داروها است و افراد باید از ترکیب استامینوفن با داروهای دیگر خودداری کنند. در بسیاری از موارد، مصرف بیش از حد در اثر استفاده همزمان از چندین داروی حاوی استامینوفن رخ می‌دهد.

کارشناس امور خدمات بستری و سرپایی سازمان غذا و دارو به عوارض جدی این مسمومیت اشاره کرد و گفت: عوارض اولیه شامل تهوع، استفراغ و درد شکم است که ممکن است به آسیب شدید کبدی منجر شود. در موارد حاد، نارسایی کبد و حتی مرگ نیز ممکن است اتفاق افتد.

بنابر اعلام سازمان غذا و دارو، ذوقی به پیشگیری از مسمومیت نیز اشاره کرد و گفت: مردم باید از دوز مجاز استامینوفن آگاه باشند و برچسب‌های دارو را به دقت بخوانند. همچنین مشاوره با پزشک در صورت وجود بیماری‌های زمینه‌ای یا مصرف سایر داروها بسیار حائز اهمیت است.

 کارشناس امور خدمات بستری و سرپایی سازمان غذا و دارو، بر لزوم افزایش آگاهی عمومی در مورد خطرات مصرف خودسرانه داروها تأکید کرد و گفت: با آموزش و اطلاع‌رسانی، می‌توانیم از بسیاری از مشکلات بهداشتی پیشگیری کنیم و سلامت جامعه را حفظ نماییم.

نظرات بینندگان