arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۲۶۴۸۷
تاریخ انتشار: ۲۷ : ۱۷ - ۲۸ مهر ۱۴۰۳
هاشم اورعی، استاد برق دانشگاه صنعتی شریف در گفت و گو با «انتخاب»:

کمبود برق به زمستان هم رسیده / برای حل مشکل با روسیه قراردادی بستیم که روزانه ۳۰۰ میلیون مترمکعب در زمستان به ما گاز بدهند؛ گفته‌ایم روسیه این گاز را برای صادرات به ما می‌دهد؛ چگونه مسکو می‌خواهد گاز را برای فروش به ما بدهد؟ / با این کار ما وابسته به گاز روسیه می‌شویم و پوتین اگر بخواهد به راحتی می‌تواند گاز را قطع کند

هاشم اورعی، استاد برق دانشگاه صنعتی شریف می‌گوید: برای حل مشکل با روسیه قراردادی بستیم که روزانه ۳۰۰ میلیون مترمکعب در زمستان به ما گاز بدهند. در ظاهر گفته‌ایم روسیه این گاز را برای صادرات به ما می‌دهد. ما آخرین کشوری در جهان هستیم که به دلیل تحریم می‌توانیم چیزی را بفروشیم، چگونه روسیه می‌خواهد گاز را برای فروش به ما بدهد؟ با این کار ما وابسته به گاز روسیه می‌شویم و پوتین اگر بخواهد به راحتی می‌تواند گاز را قطع کند
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ناترازی برق در تابستان امسال باعث خاموشی‌های متعدد در بخش خانگی و صنعت شد. این روند در زمستان هم تداوم یافته است. حالا با رسیدن ناترازی برق وگاز به یکدیگر، شرایط بسیار بغرنجی در زمستان پیش رو در انتظار صنایع و بخش خانگی است.

هاشم اورعی، استاد برق دانشگاه صنعتی شریف، درباره ناترازی برق در کشور‌های خاورمیانه به «انتخاب» گفت:  کشور‌های منطقه اگر منظور کشور‌های حاشیه خلیج فارس هستند، برنامه‌ریزی‌های مفصلی در برق کرده‌اند. اعراب تولیدشان را هر سال زیاد کرده‌اند. کشور‌هایی مانند عراق و پاکستان، برنامه‌ریزی صحیحی نداشته‌اند. البته پاکستان نسبت به ما در یکسال اخیر بهتر عمل کرده است. آذربایجان هم مشکل خاصی در برق ندارد. ترکیه خیلی در برق خوب عمل کرده و مقدار قابل توجهی انرژی بادی دارد. ترک‌ها 12 هزار مگاوات برق فقط از طریق بادی تأمین می‌کنند. این در حالیست که کل تجدیدپذیر ایران 1300 مگاوات است. این عدد در مقایسه با کل ظرفیت نصب شده نیروگاهی است که 93 هزار مگاوات است. 

وی درباره کمبود انرژی تجدیدپذیر بیان کرد: این همه حرف درباه تجدید‌پذیر اصلاً درست نیست و نهایتاً 1 درصد برق کشور را تأمین می‌کند. در برنامه پنجم توسعه گفته شده بود 5 هزار مگاوات تجدیدپذیر باید داشته باشیم، در برنامه ششم گفتند 5 درصد ظرفیت نیروگاهی باید تجدیدپذیر باشد. شورای عالی انرژی در دولت قبل گفت 30 هزار مگاوات تجدیدپذیر باید داشته باشیم. هفته گذشته نیز وزیر اعلام کرد باید 50 هزار مگاوات انرژی تجدید‌پذیر داشته باشیم. حرف و حدیث بسیار بوده اما همه‌ی آن‌ها حرف و حدیث است. ما در طی 25 سال، 1300 مگاوات تجدیدپذیر تولید کردیم، چگونه در یکسال می‌خواهیم 30 هزار مگاوات برق تجدیدپذیر تولید کنیم؟ 

استاد برق دانشگاه شریف در رابطه با ناترازی برق و گاز در زمستان پیش رو اظهار داشت: ما عادت کرده بودیم که بگوییم برق در تابستان و گاز در زمستان کم می‌آید. هفته گذشته مدیرعامل شرکت توزیع خراسان رضوی نامه‌ای به صنایع داده که در زمستان هم نمی‌توانیم برق شما را تأمین کنیم. کمبود برق به زمستان هم رسیده است. مشکل گاز ما هم زیاد است. درمورد گاز هم گفته‌اند از 1 آبان نمی‌توانند گاز بخشی از صنایع را تأمین کنند. ما روزانه 300 میلیون مترمکعب کمبود گاز داریم و بخشی از آن به نیروگاه‌ها کشیده می‌شود. تولید گاز ما تقریباً روزانه 800 میلیون مترمکعب است و بخش خانگی را در اولویت اول قرار می‌دهیم. زمستان سال گذشته به 650 میلیون مترمکعب در روز مصرف کردیم. 

اورعی درباره وابستگی تولید برق به گاز گفت: برق ما به شدت وابسته به گاز است. ایران در سال 1364، نزدیک 35 درصد کل تولید برق‌اش وابسته به گاز بود. در سال 1401، نزدیک 86 درصد برق کشور از گاز است. امروز این عدد به 90 درصد رسیده است. به همین خاطر امسال زمستان نمی‌توانیم برق و گاز را تأمین کنیم. رسیدن به اعداد برنامه هفتم هم با این وضعیت توهمی بیش نیست.

او افزود: برای حل مشکل با روسیه قراردادی بستیم که روزانه 300 میلیون مترمکعب در زمستان به ما گاز بدهند. در ظاهر گفته‌ایم روسیه این گاز را برای صادرات به ما می‌دهد. ما آخرین کشوری در جهان هستیم که به دلیل تحریم می‌توانیم چیزی را بفروشیم، چگونه روسیه می‌خواهد گاز را برای فروش به ما بدهد؟ با این کار ما وابسته به گاز روسیه می‌شویم و پوتین اگر بخواهد به راحتی می‌تواند گاز را قطع کند.

نظرات بینندگان