arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۲۶۲۵۴
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۱۹ - ۲۷ مهر ۱۴۰۳

مرگ عابر در تصادف با خودروی تسلا؛ آمریکا سامانه «خودران کامل» را بازبینی می‌کند

نهاد مسئول ایمنی راه‌ها در ایالات متحده در پی وصول گزارش‌هایی از چند مورد تصادف در شرایط دید کم از جمله یک مورد منجر به فوت یک عابر پیاده، می‌گوید در حال بررسی و بازبینی سامانه «خودران کامل» تسلا است. اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراه‌های آمریکا اعلام کرد که این تحقیق را پس از گزارش چهار مورد تصادف که در آن خودرو‌های تسلا با تابش خورشید، مه و گرد و غبار در هوا در شرایط دید کم قرار گرفته بودند، آغاز کرده است. این نهاد گفته است که علاوه بر مورد منجر به فوت عابر پیاده، یک مورد تصادف دیگر نیز به مصدومیت یک عابر دیگر انجامیده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
نهاد مسئول ایمنی راه‌ها در ایالات متحده در پی وصول گزارش‌هایی از چند مورد تصادف در شرایط دید کم از جمله یک مورد منجر به فوت یک عابر پیاده، می‌گوید در حال بررسی و بازبینی سامانه «خودران کامل» تسلا است.
 
اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراه‌های آمریکا اعلام کرد که این تحقیق را پس از گزارش چهار مورد تصادف که در آن خودروهای تسلا با تابش خورشید، مه و گرد و غبار در هوا در شرایط دید کم قرار گرفته بودند، آغاز کرده است.
 
این نهاد گفته است که علاوه بر مورد منجر به فوت عابر پیاده، یک مورد تصادف دیگر نیز به مصدومیت یک عابر دیگر انجامیده است.
 
کارشناسان بررسی خواهند کرد که آیا سامانه «خودران کامل» قادر است به درستی شرایط کاهش دید در جاده‌ها را تشخیص داده و واکنش مناسب نشان دهد یا نه؛ و این که در هنگام وقوع این شرایط، عوامل مؤثر در تصادفات چه چیزهایی بوده‌اند.
 
این تحقیق شامل حال حدود ۲.۴ میلیون خودروی تسلا ساخت سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۴ می‌شود. تسلا صبح روز جمعه پیامی را در این زمینه به مشتریان خود ارسال کرد.
 
تسلا بارها اعلام کرده است این سامانه نمی‌تواند خود به‌تنهایی رانندگی کند و رانندگان انسانی باید در هر لحظه آماده مداخله باشند.
 
هفته گذشته، تسلا در یک استودیوی هالیوود رویدادی برگزار کرد تا از یک تاکسی روباتیک کاملاً خودران بدون فرمان یا پدال رونمایی کند. ایلان ماسک، که پیش از این نیز وعده خودروهای خودران را داده بود، اعلام کرد که این شرکت برنامه دارد سال آینده آن‌ها را بدون راننده انسانی راه‌اندازی کند و گفت که تا سال ۲۰۲۶ تاکسی‌های روباتیک در دسترس خواهد بود.
 
اداره ایمنی ترافیک بزرگراه‌های آمریکا همچنین گفته که بررسی خواهد کرد آیا تصادفات دیگری نیز در شرایط دید کم با سیستم «خودران کامل» رخ داده است یا نه، و همچنین اطلاعاتی از شرکت سازنده خواهد خواست تا مشخص کند که آیا به‌روزرسانی‌هایی عملکرد سیستم در این شرایط را انجام داده است یا نه.
 
این اداره گفته است: «در این بررسی به‌طور خاص زمان‌بندی، هدف و قابلیت‌های هرگونه به‌روزرسانی را ارزیابی خواهد شد و همچنین ارزیابی تسلا از تأثیرات ایمنی آن‌ها مورد بررسی قرار خواهد گرفت.»
 
تسلا تاکنون دو بار تحت فشار این نهاد مجبور به فراخوانی سامانه «خودران کامل» شده است. در پی مرگ یک موتورسوار در ماه ژوئیه در سیاتل بر اثر برخورد با یک خودروی تسلا که از این سامانه استفاده می‌کرد، این آژانس از پلیس و شرکت تسلا خواستار اطلاعات شد.
 
آن فراخوان‌ها به این دلیل صادر شد که بر اساس برنامه‌ریزی سازنده، خودرو هنگام حرکت با سرعت پایین در برابر تابلو ایست، متوقف نمی‌شد. عدم رعایت برخی دیگر از قوانین ترافیکی نیز سبب آن فراخوان‌ها شده بود. هر دو مشکل با به‌روزرسانی نرم‌افزار آنلاین اصلاح گردید.
 
منتقدان گفته‌اند که سیستم تسلا، که تنها از دوربین برای تشخیص خطر استفاده می‌کند، حسگرهای کافی برای رانندگی کاملاً خودکار ندارد. تقریباً همه شرکت‌های دیگر که روی خودروهای خودران کار می‌کنند، علاوه بر دوربین، از رادار و حسگرهای لیزری برای دید بهتر در تاریکی یا شرایط دید کم استفاده می‌کنند.
 
فراخوان‌های «خودران کامل» پس از سه سال تحقیق درباره سامانه ساده‌تر «اتوپایلوت» تسلا صادر شد. مشکل آن سامانه تصادف با وسایل نقلیه امدادی و دیگر خودروهایی بود که در بزرگراه‌ها و غالبا با چراغ هشداردهنده روشن پارک شده‌اند.
 
پس از فشار آژانس ایمنی به تسلا برای فراخوان خودروهایش جهت تقویت سیستم، پرونده آن تحقیق بسته شد. چند هفته پس از فراخوان نیز اداره ایمنی راه‌ها برای بررسی اینکه آیا فراخوان مؤثر بوده است یا نه، تحقیق جدیدی را آغاز کرد.
 
تحقیقی که روز پنج‌شنبه آغاز شد، دامنه جدیدی دارد، چرا که تا پیش از این آژانس ایمنی سامانه‌های تسلا را به‌عنوان سیستم‌های کمکی به راننده در نظر می‌گرفت نه سیستم‌هایی که خود رانندگی می‌کنند. با این تحقیق جدید، آژانس بر قابلیت‌های «خودران کامل» تمرکز دارد، نه صرفاً اطمینان از اینکه رانندگان به جاده توجه دارند.
 
مایکل بروکس، مدیر اجرایی مرکز غیرانتفاعی ایمنی خودروها، گفت که تحقیق قبلی درباره اتوپایلوت به این نمی‌پرداخت که چرا تسلاها وسایل نقلیه اورژانسی را نمی‌دیدند و برای آن‌ها توقف نمی‌کردند.
 
او گفت: «قبلاً بیشتر مسئولیت را بر عهده راننده می‌گذاشتند تا خودرو، اما الان می‌گویند این سیستم‌ها قادر به شناسایی صحیح خطرات ایمنی نیستند، چه رانندگان توجه داشته باشند چه نداشته باشند.»
 
منبع: یورونیوز
نظرات بینندگان