arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۲۶۱۸۸
تاریخ انتشار: ۰۱ : ۱۲ - ۲۷ مهر ۱۴۰۳

غول‌های فناوری برای تأمین برق مراکز هوش مصنوعی به انرژی هسته‌ای روی می‌آورند

تنها دو روز پس از اعلام غول فناوری گوگل مبنی بر استفاده از رآکتورهای هسته‌ای کوچک برای تامین برق مورد نیاز مراکز داده و هوش مصنوعی خود، شرکت آمازون نیز اطلاعیه‌ای مشابه منتشر کرد. آمازون روز چهارشنبه ۱۶ اکتبر (۲۵ مهر ۱۴۰۳) اعلام کرد که در حال سرمایه‌گذاری بر روی رآکتورهای هسته‌ای کوچک برای تامین برق مراکز داده و هوش مصنوعی خود است، خبری که تنها دو روز پس از اطلاعیه مشابهی از سوی گوگل منتشر شد، زیرا هر دو غول فناوری به دنبال منابع جدید برق بدون کربن برای تأمین تقاضای فزاینده انرژی در مراکز داده و هوش مصنوعی هستند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
تنها دو روز پس از اعلام غول فناوری گوگل مبنی بر استفاده از رآکتورهای هسته‌ای کوچک برای تامین برق مورد نیاز مراکز داده و هوش مصنوعی خود، شرکت آمازون نیز اطلاعیه‌ای مشابه منتشر کرد.
 
آمازون روز چهارشنبه ۱۶ اکتبر (۲۵ مهر ۱۴۰۳) اعلام کرد که در حال سرمایه‌گذاری بر روی رآکتورهای هسته‌ای کوچک برای تامین برق مراکز داده و هوش مصنوعی خود است، خبری که تنها دو روز پس از اطلاعیه مشابهی از سوی گوگل منتشر شد، زیرا هر دو غول فناوری به دنبال منابع جدید برق بدون کربن برای تأمین تقاضای فزاینده انرژی در مراکز داده و هوش مصنوعی هستند.
 
این طرح‌ها در حالی اعلام می‌شود که مالک نیروگاه هسته‌ای تعطیل شده‌ی «تری مایل آیلند» ماه گذشته اعلام کرد که قصد دارد این رآکتور را مجدداً راه‌اندازی کند تا غول فناوری مایکروسافت بتواند برق لازم برای تأمین مراکز داده‌ی خود را از آن خریداری کند.
 
هر سه شرکت به دنبال سرمایه‌گذاری بر روی فناوری‌های خورشیدی و بادی هستند تا بتوانند بدون انتشار گازهای گلخانه‌ای برق تولید ‌کنند. اما اکنون نیاز دارند تا بیشتر به سمت انرژی پاک پیش بروند تا هم تقاضا و هم تعهدات خود برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای را برآورده سازند.
 
روز دوشنبه نیز گوگل اعلام کرده بود که قراردادی برای خرید انرژی هسته‌ای از چندین رآکتور مدولار کوچک که شرکت فناوری هسته‌ای Kairos Power قصد توسعه آن‌ها را دارد، امضا کرده است.
 
انتظار می رود اولین راکتور از این دست برای تأمین انرژی مراکز داده گوگل تا سال ۲۰۳۰ فعال شود و پس از آن راکتورهای اضافی تا سال ۲۰۳۵ راه اندازی شود.
 
گوگل افزود: «به طور کلی، این توافق تا ۵۰۰ مگاوات برق جدید بدون کربن را به صورت ۲۴ ساعته برای شبکه‌های برق ایالات متحده فراهم می‌کند. شبکه برق برای پشتیبانی از فناوری‌های هوش مصنوعی به منابع جدید برق نیاز دارد.»
 
انرژی پاک هسته‌ای
 
انرژی هسته‌ای به دلیل عدم تولید گازهای گلخانه‌ای که باعث گرمایش زمین می‌شوند، به عنوان یک راه‌حل اقلیمی مطرح است. در عین حال تقاضا برای برق در سراسر جهان به شدت در حال افزایش است، زیرا ساختمان‌ها و وسایل نقلیه به برق متکی‌تر می‌شوند.
 
مردم در سال گذشته بیش از همیشه برق مصرف کردند، امری که فشاری مضاعف به شبکه‌های برق در سراسر جهان وارد کرد. بخش زیادی از این تقاضا نیز از سوی مراکز داده و هوش مصنوعی است.
 
آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی می‌کند که مصرف برق کل مراکز داده تا سال ۲۰۲۶ به بیش از ۱۰۰۰ تراوات ساعت برسد، که نسبت به سال ۲۰۲۲ بیش از دو برابر می‌شود. برآوردها نشان می‌دهد که یک تراوات ساعت برق می‌تواند به مدت یک سال برق ۷۰,۰۰۰ خانه را تأمین کند.
 
کوین میلر معاون مرکز داده جهانی شرکت آمازون هوش مصنوعی را عامل اصلی افزایش تعداد مراکز داده و انرژی دانست.
 
جنیفر گرانهولم، وزیر انرژی ایالات متحده با ابراز خوشحالی از پیوستن آمازون به طرح توسعه داده، استفاده از «رآکتورهای مدولار کوچک» را بخش بزرگی از راه‌حل برای تامین برق و راهی برای حذف نیروگاه‌های سوخت فسیلی آن هم در شرایط افزایش تقاضا برای برق دانست. او افزود که وزارت انرژی ایالات متحده ۹۰۰ میلیون دلار برای توسعه و استفاده از این رآکتورها اختصاص خواهد داد.
 
رآکتورهای کوچک هسته‌ای
 
رآکتورهای مدولار کوچک نوعی از رآکتورهای هسته‌ای هستند که می‌توانند تا حدود یک‌سوم قدرت یک رآکتور معمولی برق تولید کنند.
 
توسعه‌دهندگان می‌گویند که این رآکتورها سریع‌تر و با هزینه کمتری نسبت به رآکتورهای بزرگ ساخته می‌شوند و می‌توانند متناسب با نیازهای یک مکان خاص گسترش یابند. آن‌ها قصد دارند اوایل دهه ۲۰۳۰ تولید برق را آغاز کنند، البته اگر کمیسیون مقررات هسته‌ای اجازه ساخت و بهره‌برداری از طرح‌های آن‌ها را بدهد و این فناوری موفقیت‌آمیز باشد.
 
رآکتورهای کوچک هنوز در مرحله توسعه هستند و هیچ‌کدام در حال حاضر به شبکه برق ایالات متحده برق نمی‌دهند.
 
منبع: یورونیوز
نظرات بینندگان