arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۲۶۲۱۴
تاریخ انتشار: ۵۴ : ۱۵ - ۲۷ مهر ۱۴۰۳

عزم کشورهای اتحادیه اروپا برای اخراج سریع مهاجران غیرقانونی

کشورهای اتحادیه اروپا خواهان تسریع اخراج پناهجویانی هستند که درخواست پناهندگی آنها رد شده است. اولاف شولتس، صدراعظم آلمان کنترل وضعیت مرزها و جلوگیری از ورود پناهجویان غیرقانونی را ضروری دانست.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
دویچه وله: کشورهای اتحادیه اروپا خواهان تسریع اخراج پناهجویانی هستند که درخواست پناهندگی آنها رد شده است. اولاف شولتس، صدراعظم آلمان کنترل وضعیت مرزها و جلوگیری از ورود پناهجویان غیرقانونی را ضروری دانست.
 
کشورهای اتحادیه اروپا قصد دارند فرآیند اخراج پناهجویانی که "درخواست پناهندگی" آنها رد شده را تسریع کنند. ۲۷ کشور عضو این اتحادیه در نشست سران در بروکسل توافق کردند که کمیسیون اروپا به سرعت قوانینی برای اصلاح وضعیت موجود ارائه کند.
 
در نشست سران اتحادیه اروپا همچنین از تصمیم لهستان برای توقف رویه اعطای پناهندگی حمایت شد.
 
دونالد توسک، نخست وزیر لهستان پیشتر اعلام کرده بود که قصد دارد به طور موقت رویه‌های پناهندگی را در مورد مهاجرانی که از روسیه و بلاروس به کشورهای اتحادیه اروپا می‌آیند، تعلیق کند.
 
نخست‌وزیر لهستان همچنین ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه و الکساندر لوکاشنکو، همتای بلاروسش را متهم کرده بود که از طریق تسهیل ورود مهاجران، حمله‌ای "ترکیبی" را هماهنگ کرده‌اند تا مهاجران از مرز لهستان وارد شوند و ثبات اتحادیه اروپا را بر هم بزنند. توسک این اقدام را مغایر با اصل حق پناهندگی دانسته بود.
 
اولاف شولتس، صدراعظم آلمان نیز در این نشست تاکید کرد که نمی‌توان چشم‌ها را به روی اتفاقات وحشتناکی که در مرزها رخ می‌دهد، بست و به همین دلیل تلاش‌های ویژه برای جلوگیری از ورود مهاجران غیر قانونی به داخل کشورهای اتحادیه اروپا ضروری است.
 
بحث در مورد سیاست‌های مهاجرتی اتحادیه اروپا به دلیل رویه‌های مستقل برخی کشورهای عضو از جمله هلند و مجارستان در ماه‌های اخیر تشدید شده است. به طوری که برخی شرکای اروپایی آلمان نسبت به تصمیم این کشور برای برقراری کنترل‌های مرزی پس از حمله تروریستی در جشنواره‌ای در شهر زولینگن ابراز نارضایتی کرده‌اند.
 
از سوی دیگر، در حالی که اصلاحات جدیدی برای قانون جدید پناهندگی اتحادیه اروپا در بهار ۲۰۲۴ تصویب شده بود، برخی از کشورهای عضو معتقدند که این اصلاحات برای حل مشکلات فعلی کافی نیستند. کیریاکوس میتسوتاکیس، نخست‌وزیر یونان، در نشست سران انتقاد کرد که این اصلاحات مشکل بازگشت دوباره مهاجرانی که درخواست پناهندگی آنها رد شده است را حل نمی‌کند.
 
با این حال، بر اساس قانون جدید پناهندگی در اتحادیه اروپا، اخراج پناهجویانی که درخواستشان رد شده، باید تسریع شود. به این صورت در مواردی که خطرات امنیتی وجود دارد، فرصتی برای خروج داوطلبانه داده نخواهد شد و به جای آن، اخراج فوری انجام می‌شود.
 
اتحادیه اروپا از تمامی کشورهای عضو خواسته است، قوانین جدید پناهندگی را تا ماه مه ۲۰۲۶ اجرایی کنند.
نظرات بینندگان