arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۲۵۲۵۹
تاریخ انتشار: ۴۲ : ۱۴ - ۲۳ مهر ۱۴۰۳

رونمایی از پراید الکتریکی در انگلستان

ساخت پراید الکتریکی به مناسبت هشتاد سالگی تاسیس شرکت کیا، واکنش منفی بازار به رونمایی تاکسی خودران تسلا، مدل جدید مک‌لارن که با قوی‌ترین مدل فراری رقابت می‌کند و اعلام بازنشستگی مدیر چهارمین خودروساز بزرگ جهان.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بی‌بی‌سی: ساخت پراید الکتریکی به مناسبت هشتاد سالگی تاسیس شرکت کیا، واکنش منفی بازار به رونمایی تاکسی خودران تسلا، مدل جدید مک‌لارن که با قوی‌ترین مدل فراری رقابت می‌کند و اعلام بازنشستگی مدیر چهارمین خودروساز بزرگ جهان.

پراید الکتریکی

نمایندگی کیا در بریتانیا یک دستگاه از مدل پراید با موتور الکتریکی را در نمایشگاهی در نزدیکی شهر آکسفورد نمایش داد. این ماشین به مناسبت هشتاد سالگی خودروساز کره‌ای و توسط شرکتی به نام «الکتروجنیک» (Electrogenic) ساخته شده که کارش برقی کردن ماشین‌های قدیمی است.

مهندسان الکتروجنیک برای ساخت این پراید الکتریکی از یک مدل سال ۱۹۸۶ استفاده کردند. آنها می‌گویند تبدیل قوای محرکه از بنزینی به الکتریکی ساده نبود، اما در نهایت توانستند یک موتورالکتریکی ۱۰۷ اسب بخاری و دو بسته باتری ده کیلووات ساعتی روی ماشین سوار کنند که می‌تواند با هر بار شارژ تا حدود ۱۲۰ مایل (۱۹۳ کیلومتر) حرکت کند.

شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر ماشین با موتور الکتریکی کمی بهتر شده و از حدود ۱۲ ثانیه به حدود هشت ثانیه رسیده است. همچنین تلاش شده تا تجربه رانندگی با ماشین تا حد امکان به مدل بنزینی شبیه بماند.

ماشین از نظر ظاهری هیچ فرقی نکرده است. الکتروجنیک فقط رنگ ماشین را از آبی به سفید مرواریدی تغییر داده که رنگی است که کیا برای مدل‌های جدید الکتریکی خود معرفی کرده است. تودوزی ماشین هم با شیوه‌ای شبیه به مدل اسپرت الکتریکی EV6 تزیین شده است.

کیا هشتاد سال پیش کارش را با ساخت دوچرخه آغاز کرد و بعدا به تولید موتورسیکلت‌های هوندا پرداخت. تولید ماشین در این کارخانه در اوایل دهه شصت میلادی و با ساخت وانت‌های مزدا آغاز شد. پراید از اولین مدل‌هایی بود که کیا با آن به بازارهای جهانی از جمله بازار بریتانیا وارد شد.

پراید حاصل همکاری دو کارخانه فورد و مزدا است. این ماشین در سال ۱۹۸۶ میلادی (۱۳۶۴ شمسی) توسط مزدا طراحی و تولید شد. آن زمان فورد از سهامداران مزدا بود و ماشین با نام فورد فستیوا و مزدا ۱۲۱ فروخته می‌شد. کیا هم آن را تحت لیسانس و با نام پراید تولید می‌کرد.

پراید در سال ۱۳۷۲ به بازار ایران وارد شد و مدل‌های مختلفی از آن نزدیک به سی سال توسط کارخانه سایپا تولید شد. وانتی براساس این ماشین همچنان در حال تولید است.

کیا می‌گوید از مدل الکتریکی پراید فقط یک دستگاه و برای نمایش ساخته شده و قصد فروش این مدل را ندارد. کارخانه کره‌ای همچنین تاکید کرده که این پروژه ربطی به برنامه‌های این شرکت برای معرفی مدل‌های جدید ندارد.

تاکسی خودران تسلا

ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا در مراسمی پر زرق و برق در یک استودیوی فیلم‌سازی در هالیوود یک تاکسی خودران رونمایی کرد. آقای ماسک می‌گوید این ماشین که او آن را «سایبر کب» نامید، در سال ۲۰۲۶ تولید خواهد شد و قیمتش حدود سی هزار دلار است.

سایبرکب دو نفره است و فرمان و پدال ندارد. بخش جلوی ماشین با این که با مدل‌های کنونی تسلا فرق دارد اما فرمی مشابه را تداعی می‌کند و احتمالا طرحی است که تسلا برای نسل‌ بعدی مدل‌هایش در نظر دارد. ماشین همچنین پریز ندارد و تسلا می‌گوید با پارک کردن روی شارژر و بدون اتصال کابل شارژ می‌شود.

تسلا می‌گوید اکثر تاکسی‌های اینترنتی یک یا دو مسافر بیشتر ندارند و برای همین ماشین دونفره طرحی ایده‌آل برای این تاکسی‌ها است؛ این ماشین بزرگ نیست ولی برای دونفر جای زیادی دارد، تولیدش ارزان‌تر تمام می‌شود و انرژی کمتری مصرف می‌کند.

سایبرکب بخشی از شبکه تاکسیرانی‌ است که توسط تسلا اداره خواهد شد. البته آقای ماسک گفت که این ماشین به خریداران خصوصی هم فروخته می‌شود. او گفت مردم می‌توانند چند سایبرکب بخرند و در اختیار تسلا بگذارند و در درآمد ماشین‌ها شریک شوند، یا وقتی ماشین را لازم نداشتند آن را به شبکه تاکسیرانی تسلا بدهند و درآمد کسب کنند.

ایلان ماسک در مراسم رونمایی سایبرکب اعلام کرد که نسخه جدید نرم‌افزار «رانندگی کاملا خودران» تسلا سال آینده عرضه خواهد شد. در نرم‌افزار کنونی راننده باید حواسش به جاده باشد، اما با نصب نرم‌افزار جدید راننده می‌تواند نگاهش را از جاده بردارد. آقای ماسک در طول یک دهه گذشته بارها آمدن این نرم‌افزار را اعلام کرده، اما هنوز نسخه‌ کامل آن به بازار عرضه نشده است.

در مراسمی که در استودیوی فیلم‌سازی شرکت برادران وارنر برگزار شد، حدود بیست سایبرکب و پنجاه دستگاه از مدل‌های دیگر تسلا که به نرم‌افزار «رانندگی کاملا خودران» مجهز بودند حاضران را در محوطه بسته استودیو جابه‌جا کردند.

تسلا علاوه بر سایبرکب یک ماشین خودران بزرگ‌تر به نام «ربو ون» (Robovan) نمایش داد. ظاهر ماشین بسیار متفاوت از وسائل نقلیه امروزی است و آقای ماسک گفت که می‌تواند بیست مسافر را جا‌به‌جا کند. به جز این اطلاعات دیگری درباره ماشین داده نشد.

تسلا در این مراسم که «ما، ربات» نام داشت، تعدادی از ربات‌هایش به نام «اپتیموس» را هم نمایش داد. ربات‌ها بین حاضران راه می‌رفتند، حرف می‌زدند و می‌رقصیدند و با نوشیدنی از مهمان‌ها پذیرایی می‌کردند.

سایبرکب با تشویق پیاپی طرفداران تسلا رونمایی شد،‌ اما واکنش بازار به این مراسم منفی بود. در شب برگزاری مراسم، ارزش سهام تسلا ۹ درصد کاهش یافت و ۶۷ میلیارد دلار از ارزش کارخانه کاسته شد.

بعضی از فعالان بازار سرمایه می‌گویند با اینکه مراسم چند ماه با تاخیر برگزار شد، اما آقای ماسک آن‌طور که انتظار می‌رفت اطلاعات کافی ارائه نکرد و بیشتر دیدگاهش درباره آینده را توصیف کرد. همچنین انتظار می‌رفت تا تسلا یک ماشین ارزان‌ هم در این مراسم رونمایی کند، اما این اتفاق نیفتاد و این هم از دلایل کاهش ارزش سهام عنوان شد.

با این حال سهام تسلا هنوز در بازار سرمایه ۷۰۰ میلیارد دلار ارزش دارد و این شرکت باارزش‌ترین خودروساز جهان است. انتظار می‌رود تسلا امسال حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار دستگاه ماشین تولید کند که فرق زیادی با سال قبل ندارد.

مک‌لارن W1

مک‌لارن مدل جدیدی به محصولاتش اضافه کرده که می‌گوید قوی‌ترین و سریع‌ترین ماشینی است که تاکنون ساخته است. این ماشین که نامش W1 است، با قوی‌ترین مدل فراری رقابت خواهد کرد که به زودی به بازار عرضه می‌شود.

مک‌لارن از تیم‌های باسابقه در مسابقات اتومبیلرانی فرمول یک است. اولین مدل اسپرت این شرکت انگلیسی به نام F1 در سال ۱۹۹۲ به بازار آمد و سال‌ها سریع‌ترین ماشین جهان بود. تولید ماشین‌های اسپرت توسط مک‌لارن از سال ۲۰۱۱ جدی‌تر شد. مک‌لارن در سال ۲۰۱۳ با الهام از F1 یک مدل جدید به نام P1 ساخت که با قوی‌ترین مدل‌های فراری و پورشه رقابت می‌کرد.

W1 با ایده‌ای مشابه با F1 و P1 ساخته شده تا مک‌لارن را دوباره به رقیبی جدی در بازار ماشین‌های اسپرت تبدیل کند.

مدل جدید مک‌لارن قوای محرکه هیبرید دارد که ۱۲۷۵ اسب بخار نیرو تولید می‌کند. شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت ماشین ۲.۷ ثانیه است و سرعتش در کمتر از شش ثانیه از صفر به ۲۰۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد. حداکثر سرعت W1 به ۳۵۰ کیلومتر در ساعت محدود شده است.

تمرکز اصلی مهندسان و طراحان مک‌لارن ساخت ماشینی بوده که تا حد ممکن سبک باشد و حداقل مقاومت در برابر هوا را داشته باشد. بال عقب تا سی سانتی‌متر حرکت می‌کند تا با هدایت جریان هوا باعث چسبیدن بیشتر ماشین به جاده شود. ارتفاع ماشین از زمین هم قابل تغییر است.

مک‌لارن می‌گوید W1 را طوری ساخته که هم برای رانندگی در پیست و هم برای استفاده روزمره شهری مناسب است. صندلی‌ها ثابت است، اما فرمان و پدال‌ها را می‌توان جا‌به‌جا کرد. ماشین یک سیستم صوتی پیشرفته دارد و برخی از دکمه‌ها شبیه به کابین هواپیما روی سقف است. به جای آینه هم یک دوربین تصویر پشت ماشین را به راننده نشان می‌دهد. پشت صندلی‌ها هم جای کوچکی برای گذاشتن بار یا کلاه ایمنی دارد.

مک‌لارن ۳۹۹ دستگاه W1 خواهد ساخت که همه پیش‌فروش شده است. قیمت پایه ماشین دو میلیون پوند (دو میلیون و ۶۰۰ هزار دلار) است، اما پیش‌بینی می‌شود با اضافه شدن امکانات سفارشی قیمت ماشین‌ها بسیار گران‌تر شود.

مک‌لارن وضعیت مالی خوبی ندارد. این شرکت در سال ۲۰۲۳ میلادی ۸۷۳ میلیون پوند (یک میلیارد و ۱۵۰ هزار دلار) ضرر کرد. صندوق سرمایه‌گذاری بحرین که سهامدار اصلی مک‌لارن است در سال‌های گذاشته ناگزیر شده برای نجات این شرکت صدها میلیون دلار پول به مک‌لارن تزریق کند و گفته می‌شود صبر مدیران این صندوق سرآمده است.

گفته می‌شود قوی‌ترین مدل فراری که اصلی‌ترین رقیب مک‌لارن W1 است در روزهای آینده رونمایی خواهد شد. مدیران مک‌لارن امیدوارند این ماشین بتواند در برابر رقیب ایتالیایی‌اش خودی نشان دهد و به اعتبار و فروش محصولات دیگر شرکت هم کمک کند.

پایان راه برای تاوارش

استلانتیس، چهارمین خودروساز بزرگ جهان همزمان با تغییرات گسترده در تیم مدیرانش اعلام کرد که کارلوس تاوارش، مدیرعامل این شرکت در سال ۲۰۲۶ و پس از پایان قراردادش بازنشسته خواهد شد. هدف از این تغییرات نجات شرکت از بحرانی است که به دلیل کاهش سود و فروش به آن دچار شده است.

در تغییراتی که هفته گذشته اعلام شد، آنتونیو فیلوزا، مدیرعامل جیپ، به ریاست زیرمجموعه آمریکای استلانتیس منصوب شد و مدیران جدیدی هم برای کارخانه‌های مازراتی و آلفارومئو و بخش‌های چین و اروپا معرفی شدند.

رقابت شدید با خودروسازان چینی و کاهش تقاضا در بازارهای مهم از جمله آمریکا باعث شده انبارهای کارخانه‌های استلانتیس پر شود و سودش کاهش یابد.

کارلوس تاوارش در سال ۲۰۱۴ به عنوان مدیرعامل گروه PSA ، مالک پژو و سیتروئن منصوب شد. مهارت او در کاهش هزینه‌ها و بهبود کارایی باعث شد تا PSA از بحران مالی نجات پیدا کند و به یکی از موفق‌ترین خودروسازان اروپا تبدیل شود.

آقای تاوارش در سال ۲۰۲۱ نقشی کلیدی در ادغام گروه PSA با فیات-کرایسلر داشت که منجر به تاسیس استلانتیس شد.

در ماه‌های گذشته فروش کارخانه‌های استلانتیس در آمریکا به حدی کم شد که این شرکت اعلام کرد قادر نیست سودی که قبلا پیش‌بینی کرده بود را به دست آورد. اعلام این خبر باعث نگرانی سرمایه‌گذاران شد و مدیران شرکت هنوز نتوانسته‌اند اعتماد بازار را جلب کنند.

استلانتیس شامل ۱۴ خودروساز است که برخی از آنها در شرایط خوبی قرار ندارند. آقای تاوارش هنگام تشکیل استلانتیس قول داده بود که هیچکدام از این شرکت‌ها تعطیل نخواهند شد، اما تابستان گذشته و با آغاز بحران تهدید کرد که اگر شرکت‌های زیرمجموعه استلانتیس عملکرد خوبی نداشته باشند تضمینی برای بقای آنها وجود ندارد.

نظرات بینندگان