arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۲۴۵۰۹
تاریخ انتشار: ۲۱ : ۲۱ - ۲۰ مهر ۱۴۰۳

خاطرات هاشمی رفسنجانی، ۲۰ مهر ۱۳۸۰: بوش گفت اگر طالبان بن‌لادن را تحویل دهد، ممکن است در خصوص جنگ افغانستان تجدیدنظر شود

خاطرات هاشمی رفسنجانی: حملات آمريكا و انگليس به افغانستان، مثل روزهاى قبل ادامه يافت و صحبت از صدها تلفات انساني و پيشرفت‌هاى نيروهاى شمال است. [جرج] بوش، [رییس‌جمهور آمریکا] گفته، ممكن است جنگ با افغانستان دو سال طول بكشد و اگر طالبان، بن‌لادن، [رهبر القاعده] را تحويل بدهند، ممكن است تجديدنظر شود. در اخبار آمده كه يك نفر از نيروهاى ويژه آمريكا كشته و يك نفر مجروح شده و در مرز اُزبكستان هم درگيرى محدودى بين طالبان و اُزبكستان رخ داده كه چند نفر از اُزبكستان زخمى شده‌اند. 
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سرویس تاریخ «انتخاب»: اکبر هاشمی رفسنجانی با دو دوره ریاست جمهوری ایران، سابقه ریاست مجلس و ریاست مجمع تشخیص مصلحت و بسیاری مناصب مهم دیگر، از مهمترین شخصیت‌های تاریخ معاصر ایران به شمار می‌رود.
 
«انتخاب» هر شب خاطرات روزنوشت هاشمی را منتشر می‌کند.
 
۲۰ مهر ۱۳۸۰: حملات آمريكا و انگليس به افغانستان، مثل روزهاى قبل ادامه يافت و صحبت از صدها تلفات انساني و پيشرفت‌هاى نيروهاى شمال است. [جرج] بوش، [رییس‌جمهور آمریکا] گفته، ممكن است جنگ با افغانستان دو سال طول بكشد و اگر طالبان، بن‌لادن، [رهبر القاعده] را تحويل بدهند، ممكن است تجديدنظر شود. در اخبار آمده كه يك نفر از نيروهاى ويژه آمريكا كشته و يك نفر مجروح شده و در مرز اُزبكستان هم درگيرى محدودى بين طالبان و اُزبكستان رخ داده كه چند نفر از اُزبكستان زخمى شده‌اند. 
 
آمريكا به رسانه‌ها دستور داده كه مطالب طالبان را سانسوركنند. در ايتاليا هم طرح به مجلس براي سانسور اخبار جنگ، داده شده است!! تظاهرات عليه آمريكا در اكثر كشورهاى جهان ادامه دارد و به خصوص بعد از نمازهاى جمعه دركشورهاى اسلامى، بسيار وسيع بوده و آقاى [احمد] بخارى، امام‌جمعه [مسجد جامع] دهلى، بن‌لادن را قهرمان معرفى كرده و در ايران در اكثر شهرها راهپيمايى و قطعنامه بوده است.كسى انتظار نداشت كه اين همه حمايت از طالبان و مخالفت با آمريكا تحقق يابد. غربى‌ها، تبليغات زيادى روى كمك به مردم افغانستان مى‌كنندكه معمولاً با هواپيما در جاهايى با چتر مي‌ريزند، ولى كسى به آن اهميت نمى‌دهد. سياست بمب و غذا، جا نيافتاده و خبرهايى از به آتش كشيدن بعضى محموله‌ها توسط مردم افغانستان پخش شده است. اعلام شد كه موشك اوكراين، عامل سقوط هواپيماى روسى است و زيردريايى [اتمی] كورسك، بالاخره از آب بيرون آورده شد. 
 
شب آقاى عبدالله نورى، [وزیر سابق کشور] آمد. از زندان به مرخصى آمده است. مطلع شده كه رهبرى، پيشنهاد عفو او را نپذيرفته‌اند. ناراحت است و خواست كه من را مطمئن كندكه برنامه مخالفت ندارد و سكوت خواهدكرد. پدر اكبر و منوچهر محمدى كه به خاطر [وقایع] 18 تير [1378] كوى دانشگاه زندانی است. از زندان باز هم نامه‌اى فرستاده و تقاضاى عفو كرده و خود منوچهر هم از زندان به آقاى حسين مرعشى - اخوالزوجه من- تلفن‌كرده و خواسته به من بگويد كه مخالف با نظام نيست و عفو خواسته‌اند.
نظرات بینندگان