arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۲۲۹۹۹
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۱۴ - ۱۴ مهر ۱۴۰۳

یک مقام آمریکایی: دشوار است که بدانیم آیا اسرائیل در سالگرد ۷ اکتبر به ایران حمله خواهد کرد یا خیر

شبکه خبری «سی‌ان‌ان» روز شنبه چهاردهم مهر به نقل از یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا گزارش داد که اسرائیل تضمینی به دولت بایدن نداده است که هدف قرار دادن تأسیسات هسته‌ای ایران منتفی است. این مقام آمریکایی افزود: «دشوار است که بدانیم آیا اسرائیل در سالگرد ۷ اکتبر حمله حماس به ایران حمله خواهد کرد یا خیر.»
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
العربیه: شبکه خبری «سی‌ان‌ان» روز شنبه چهاردهم مهر به نقل از یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا گزارش داد که اسرائیل تضمینی به دولت بایدن نداده است که هدف قرار دادن تأسیسات هسته‌ای ایران منتفی است.
 
این مقام آمریکایی افزود: «دشوار است که بدانیم آیا اسرائیل در سالگرد 7 اکتبر حمله حماس به ایران حمله خواهد کرد یا خیر.»
 
این مقام آمریکایی در پاسخ به سوال «سی‌ان‌ان» درباره اینکه آیا اسرائیل به ایالات متحده اطمینان داده است که تأسیسات هسته‌ای ایران مورد بحث قرار نگرفته‌اند یا خیر، گفت: «امیدواریم و انتظار داریم که مقداری خرد در کنار قدرت ببینیم، اما همانطور که می‌دانید هیچ تضمینی وجود ندارد.»
 
این در حالی است که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق و نامزد جمهوری‌خواهان برای انتخابات آمریکا، با انتقاد از اظهارات‌ جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، گفت که اسرائیل باید به تأسیسات هسته‌ای ایران حمله کند.
 
جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، تأکید کرده که اسرائیل باید جایگزین‌هایی برای هدف قرار دادن برنامه هسته‌ای ایران داشته باشد. بایدن در خصوص پاسخ مورد انتظار اسرائیل به تهران و احتمال حمله به میادین نفتی ایران گفت: «اسرائیل هنوز تصمیمی در مورد نحوه پاسخ نگرفته است.» او افزود: «این موضوع هنوز در حال بحث است. فکر می‌کنم اگر من جای آنها (اسرائیل‌ها) بودم، به گزینه‌های دیگری فکر می‌کردم که از ضربه زدن به میادین نفتی ایران جلوگیری کند.»
 
بایدن همچنین بر حق اسرائیل برای دفاع از خود  تأکید کرد. او خاطرنشان کرد که ارتش اسرائیل باید در برخورد با غیرنظامیان دقت بیشتری داشته باشد.
 
رئیس‌جمهوری آمریکا گفت: «آنچه من می‌دانم این است که طرحی که من ارائه کردم، مورد حمایت شورای امنیت سازمان ملل متحد و اکثریت قریب به اتفاق متحدان ما در سراسر جهان به عنوان راهی برای پایان دادن به این بحران بود.»
 
گفت‌وگوهای بین دولت بایدن و اسرائیل
 
در حال حاضر گفت‌وگوهایی بین دولت بایدن و دولت اسرائیل درباره واکنش به حمله ایران در حال انجام است. برخی معتقدند که دولت بایدن در این بحران نقش یک تماشاگر را ایفا می‌کند. اما مقامات کاخ سفید می‌گویند که هماهنگی زیادی بین واشنگتن و تل‌آویو در حال انجام است. مقامات کاخ سفید تأکید کرده‌اند که در حال هماهنگی با همتایان اسرائیلی خود هستند و درباره اهداف احتمالی اسرائیل، از جمله حمله به تأسیسات نفتی ایران، با مقام‌های تل‌آویو در حال گفت‌وگو هستند.
 
با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری، بایدن و تیم او خود را قادر به مهار متحدشان اسرائیل نمی‌دانند، هرچند که همچنان از نظر سیاسی و نظامی از این کشور حمایت می‌کنند.
 
روابط بایدن و نتانیاهو
 
بایدن از آغاز جنگ غزه بارها تأکید کرده که پیوند بین آمریکا و اسرائیل ناگسستنی است. با این حال، روابط نزدیک به 50 ساله او با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، به طور فزاینده‌ای بدتر شده است. به گفته رسانه‌های آمریکایی، بایدن از 21 اوت با نتانیاهو صحبت نکرده است.
 
کاخ سفید در هفته‌های اخیر اعلام کرده که از برخی تصمیمات اسرائیل غافلگیر شده بود. مقامات آمریکایی گفتند که از تصمیم اسرائیل برای بمباران پیجرها اطلاعی نداشتند. آنها همچنین اعلام کردند که پس از حمله‌ای که منجر به کشته شدن حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله، در بیروت شد، اسرائیل در حالی که جنگنده‌هایش در هوا بودند، آنها را از این حمله مطلع کرده است.
 
برخی تحلیلگران معتقدند که نقش آمریکا از طریق اظهارات کوتاه جو بایدن روشن شده است. بایدن طی سخنانی گفت: «اسرائیل امروز پاسخی نخواهد داد.» تحلیلگران آمریکایی این اظهارات را نشانه روشنی از هماهنگی واشنگتن و تل‌آویو درباره هرگونه واکنش احتمالی به ایران می‌دانند.
نظرات بینندگان