arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۲۰۷۳۱
تاریخ انتشار: ۱۵ : ۱۲ - ۰۶ مهر ۱۴۰۳

ایشیبا، وزیر دفاع سابق ژاپن، نخست وزیر جدید این کشور شد

«شیگرو ایشیبا» (Shigeru Ishiba) وزیر دفاع سابق ژاپن با دیدگاه غربگرایانه و موافق «نسخه ناتو آسیایی»، در پی پیروزی در انتخابات حزب حاکم، نخست وزیر جدید این کشور شناخته می‌شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
ایرنا: «شیگرو ایشیبا» (Shigeru Ishiba) وزیر دفاع سابق ژاپن با دیدگاه غربگرایانه و موافق «نسخه ناتو آسیایی»، در پی پیروزی در انتخابات حزب حاکم، نخست وزیر جدید این کشور شناخته می‌شود.
 
خبرگزاری آسوشیتدپرس از مبدا توکیو با انتشار این خبر افزود: حزب حاکم «لیبرال دموکراتیک» ژاپن روز جمعه (امروز به وقت محلی) شیگرو ایشیبا را به عنوان رهبر جدید این حزب برگزید و وی هفته آینده نخست وزیر ژاپن معرفی خواهد شد.
 
این گزارش حاکی است، پیروزی در رهبری حزب لیبرال دمکراتیک ژاپن که همچنان اکثریت در پارلمان کنونی این کشور در اختیار دارد، هموار شدن مسیر برای رسیدن به سمت نخست وزیری در ژاپن است.
 
آسوشیتدپرس در ادامه گزارش داد: ایشیبا که به عنوان یک کارشناس سیاست دفاعی شناخته می شود، (پیشتر) نسخه آسیایی از ائتلاف نظامی ناتو و اتحاد امنیتی ژاپن و آمریکا را پیشنهاد کرده بود.
 
بنابراین گزارش، پنجشنبه آینده، کابینه فومیو کیشیدا استعفا خواهد داد و ایشیبا پس از آنکه رسما از سوی پارلمان ژاپن تایید شود تشکیل کابینه جدید خواهد داد.
 
حزب حاکم لیبرال دموکرات امروز (جمعه ۶ مهرماه/ ۲۷ سپتامبر) انتخابات جهت تعیین رهبر جدید حزب را برگزار کرد و با توجه به اینکه هر دو مجلس پارلمان تحت کنترل حزب لیبرال دموکرات است به دست گرفتن جایگاه نخست وزیری توسط این حزب قطعی است.
 
کیشیدا که در ۲۹ سپتامبر (هشتم مهر) ۲۰۲۱ به عنوان نخست وزیر انتخاب شد، مجلس سفلی را در ۱۴ اکتبر (۲۳ مهر) همان سال برای برگزاری انتخابات عمومی در ۳۱ اکتبر (۱۰ آبان) منحل کرد.
 
او در پایان دوره سه ساله خود پس از یک رسوایی مالی که به اعتماد رأی دهندگان به حزب حاکم لطمه زد، اعلام کرد که کناره‌گیری خواهد کرد.
نظرات بینندگان