arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۲۰۰۶۶
تاریخ انتشار: ۳۴ : ۲۳ - ۰۳ مهر ۱۴۰۳

نابودی سه‌میلیون سلول در هر ثانیه؛ سلامتی فضانورد ناسا در خطر است

«سونیتا ویلیامز»، فضانورد ناسا، هم‌اکنون در ایستگاه فضایی بین‌المللی مستقر است. دانشمندان ناسا اعلام کرده‌اند ویلیامز با نرخ نگران‌کننده‌ای آسیب سلولی را تجربه می‌کند. طبق برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، ویلیامز قرار بود مدت کوتاهی در ایستگاه فضایی اقامت کند. کپسول استارلاینر ۱۶ خرداد برای مأموریتی هشت‌روزه با ۲ سرنشین عازم ایستگاه فضایی بین‌المللی شد. این مأموریت قرار بود آخرین آزمایش پیش از بهره‌برداری منظم از کپسول کمپانی بوئینگ باشد، اما در مرحله اتصال به ایستگاه، چندین مشکل فنی پیدا کرد؛ ازجمله خرابی چند رانشگر و نشت هلیوم در سیستم پیشرانه.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
«سونیتا ویلیامز»، فضانورد ناسا، هم‌اکنون در ایستگاه فضایی بین‌المللی مستقر است. دانشمندان ناسا اعلام کرده‌اند ویلیامز با نرخ نگران‌کننده‌ای آسیب سلولی را تجربه می‌کند.
 
طبق برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، ویلیامز قرار بود مدت کوتاهی در ایستگاه فضایی اقامت کند. کپسول استارلاینر ۱۶ خرداد برای مأموریتی هشت‌روزه با 2 سرنشین عازم ایستگاه فضایی بین‌المللی شد. این مأموریت قرار بود آخرین آزمایش پیش از بهره‌برداری منظم از کپسول کمپانی بوئینگ باشد اما در مرحله اتصال به ایستگاه، چندین مشکل فنی پیدا کرد؛ ازجمله خرابی چند رانشگر و نشت هلیوم در سیستم پیشرانه.
 
کپسول با یک ساعت تأخیر به ایستگاه فضایی متصل شد اما ناسا و بوئینگ قابلیت بازگشت به زمین استارلاینر را کامل و جامع بررسی کردند و دریافتند این کپسول برای بازگرداندن فضانوردان به زمین مناسب و ایمن نیست. فضانوردان دیگری نیز صداهایی عجیب و وحشتناکی در این فضاپیما شنیده بودند. با خدمه ناسا در زمین تماس گرفتند و به‌خاطر صدای کوبنده تکراری که از فضاپیمای استارلاینر بوئینگ شنیده می‌شد، درخواست کمک کردند.
 
به‌دلیل مشکلاتی که فضاپیمای بویٔینگ استارلاینر با آن روبه‌رو شده، بازگشت ویلیامز به زمین ۸ تا ۹ ماه عقب افتاده است. افزایش مدت اقامت در فضا می‌تواند خطراتی جدی برای فضانوردان داشته باشد.
 
حالا ناسا فاش کرده سلامتی ویلیامز با مشکلی حیاتی مواجه است. در فضا، تخریب گلبول‌های قرمز خون، معروف به «همولیز»، به میزان قابل‌توجهی افزایش می‌یابد. پژوهشی در ناسا نشان داده سرعت تخمین گلبول‌های قرمز در فضا تقریباً ۵۴ درصد بیشتر از زمانی است که فرد روی زمین قرار دارد؛ یعنی در مأموریتی شش‌ماهه در فضا، بدن انسان در هر ثانیه حدود سه‌میلیون گلبول قرمز از دست می‌دهد.
 
تخریب سلول در بدن امری طبیعی است، حتی روی زمین هم روزانه برای همه ما رخ می‌دهد. اما زمانی که نرخ این تخریب با حضور شخصی در فضا یا در اثر ابتلا به بیماری افزایش یابد، جای نگرانی وجود دارد.
 
حالا ویلیامز با حضور طولانی‌مدت در فضا، هر ثانیه 3 میلیون سلول از دست می‌دهد که می‌تواند منجر به کم‌خونی شدید بشود. زمانی که فرد به کم‌خونی مبتلا شود، اکسیژن‌رسانی به ارگان‌های مختلف بدن کاهش می‌یابد و منجر به خستگی، کاهش قدرت و اختلال در عملکرد شناختی و قلب می‌شود
 
طبق محاسبات انجام‌شده، هرچه مدت حضور فرد در فضا بیشتر باشد، میزان تخریب سلول‌ نیز افزایش می‌یابد. این امر مستقیم بر عملکرد ویلیامز در انجام وظایفش در ایستگاه فضایی تأثیر می‌گذارد. حالا ناسا علاوه بر نگرانی درباره سلامتی جسمی و روانی ویلیامز، نگران عواقب مأموریتی است که بیش از حد طولانی شده است.
 
ویلیامز احتمالا تا اواخر فوریه ۲۰۲۵ (اسفند ۱۴۰۴) در ایستگاه فضایی خواهد ماند و با یک کپسول Crew Dragon از اسپیس‌ایکس به خانه برمی‌گردند.
 
منبع: دیجیاتو
نظرات بینندگان