arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۱۹۶۱۵
تاریخ انتشار: ۴۲ : ۱۴ - ۰۲ مهر ۱۴۰۳
عیسی بزرگ‌زاده، سخنگوی صنعت آب کشور، در گفت‌و‌گو با «انتخاب»:

وضعیت آب تهران در ۵ سال پیش رو سخت و شکننده خواهد بود/ اگر روند افزایش جمعیت تهران کنترل نشود، به سختی می‌توان پاسخگوی تأمین آب شرب باشیم / آب شرب از منابع مختلف در شرق و غرب استان و آب‌های زیرزمینی تأمین می‌شود؛ این موجب تغییراتی در کیفیت آب در مناطق مختلف می‌شود

سخنگوی صنعت آب کشور گفت: چندان متفاوت نیست. به هر حال آب شرب در قالب استاندارد‌ها تأمین می‌شود. واقعیت این است که از منابع آب مختلف در شرق و غرب استان و آب‌های زیرزمینی تأمین می‌شود و خود این موجب تغییراتی در کیفیت آب در مناطق مختلف می‌شود.  
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مسأله آب تهران همواره مورد بحث میان کارشناسان شهری بوده است. حالا تهران با جمعیتی عظیم و منابع آب اندک مواجه است که بحرانی شدن این موضوع حتی به نشست خبری رئیس جمهور هم کشیده شده است. آب تهران در صورت افزایش جمعیت با چالش‌های اساسی‌تری مواجه می‌شود که آینده شهر را بیش از قبل به خطر می‌اندازد. 

به جهت بررسی موضوع فوق، گفتگو کردیم با عیسی بزرگ‌زاده، سخنگوی صنعت آب کشور، که در ادامه مشروح آن را می‌خوانیم: 

·       گفته شده است تهران توانایی بارگذاری جمعیت بیشتر را ندارد، تهران به اندازه چند میلیون نفر توان آبی دارد؟ 

منابع آبی خود تهران صرفاً محدود به چند رودخانه کوچک همانند کن و تجریش و نیز منابع آب زیرزمینی است. پتانسیل‌های آبی تهران اجازه استقرار جمعیت کثیر را نمی‌دهد و برای حل مشکل تأمین آب شرب آن از دهه‌های پیش، انتقال آب از محل سد‌های کرج، لتیان و ماملو و سایر طرح‌های انتقال بین حوضه‌ای همانند لار و طالقان در دستورکار قرار داشته و اجرا شده است؛ بنابراین خود تهران منابع آب محدود و ناچیزی برای تأمین آب شرب دارد. 

·       تهران تا چه حد مشکل ناترازی آب دارد؟ 

بسیار زیاد. از سال‌های دور مجبور شدیم از حوضه‌های مجاور آب را به تهران منتقل نماییم و این انتقال آب موجب تشویق سکنی گزییدن جمعیت در این محدوده شده است و با حفظ و تداوم وضعیت فعلی، تأمین آب این جمعیت رو به رشد مسأله همیشگی می‌باشد. 

·       در روند ۵ سال پیش‌رو، وضعیت آب تهران چگونه خواهد بود؟ 

وضعیت آب تهران در ۵ سال پیش رو سخت و شکننده خواهد بود. اگر روند افزایش جمعیت در شهر تهران کنترل نشود، با توجه به محدودیت منابع آب، به سختی می‌توان پاسخگوی تأمین آب شرب باشیم و حتماً به مدیریت مصرف نیاز خواهد بود. 

·       منابع آبی تهران از کجا تأمین می‌شود؟ 

آب شرب تهران علاوه بر منابع آب زیرزمینی از محل ۵ سد کرج، لار، طالقان، لتیان و ماملو تأمین می‌گردد. 

·       کیفیت آب تهران در هر منطقه چرا متفاوت است؟ 

چندان متفاوت نیست. به هر حال آب شرب در قالب استاندارد‌ها تأمین می‌شود. واقعیت این است که از منابع آب مختلف در شرق و غرب استان و آب‌های زیرزمینی تأمین می‌شود و خود این موجب تغییراتی در کیفیت آب در مناطق مختلف می‌شود. 

نظرات بینندگان