arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۱۷۷۵۲
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۱ - ۲۶ شهريور ۱۴۰۳

علی نصیریان: بنیاد کار سینمای ایران از دهه ۴۰ آغاز شد / آدم‌های دهه ۴۰ با فرهنگ غرب و ایران بسیار آشنا بودند / اولین باری که درس نمایشنامه نویسی در ایران توسط سه پرفسور آمریکایی ارائه شد / این سه نفر کلاس کارگردانی و بازیگری گذاشتند؛ بعد‌ها این دروس تاثیر گذار شدند و به سینمای ایران غنا بخشیدند

علی نصیریان بازیگر پیشکسوت کشور گفت: آدم‌های دهه چهل با فرهنگ غرب و ایران بسیار آشنا بودند. در آن زمان نمایشنامه داشتیم اما نمایشنامه‌نویسی که در دنیا تئاتر مدرن ایران باشد نداشتیم. ما نمایشنامه نویسی نداشتیم و نمایش‌هایی که بود، فاقد ساختار دراماتیک بودند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

خبرگزاری دانشجو: علی نصیریان بازیگر پیشکسوت کشور گفت: بعد از انقلاب، سینمای ما به سرعت به جلو حرکت کرد. بسیاری از استعدادها و نیروهای پر انرژی جوان و باهوش، هم در بازیگری و هم فیلمنامه‌نویسی به میدان آمدند و اوضاع سینما بهتر شد.

مراسم رونمایی از جدیدترین رویداد‌های موزه سینما روز ۲۵ شهریورماه با حضور علی نصیریان، داریوش فرهنگ، فریدون جیرانی، محمد خزاعی و جمعی از اهالی فرهنگ و هنر در سالن فردوس موزه سینما برگزار شد.

در ابتدای این آیین، مجید اسماعیلی مدیرعامل موزه سینمای ایران ضمن خوش‌آمد گویی به حضار اظهار داشت: ما به این نیاز داشتیم که موزه را از حالت ایستایی به حالتی پویا تبدیل کنیم. ما می‌خواهیم ارتباطمان را با مخاطب موزه افزایش دهیم.

مدیر موزه سینما با اشاره به بزرگداشت اهالی سینما به عنوان مهم‌ترین کار موزه خاطرنشان کرد: موزه سینما تولد هنرمندان را گرامی می‌دارد؛ ما حدود ۳ هزار و ۲۰۰ هنرمند را وارد تقویم کردیم و امیدواریم این تقویم به کمک خانه سینما تکمیل شود. تقریبا حدود ۳۰ هزار اطلاعات وارد تقویم موزه سینما شده است. همچنین امیدواریم شبکه فقط سینماگران را ایجاد کنیم تا خانواده سینما ارتباط داخلی خوبی داشته باشند.

اسماعیلی درباره کتاب تاریخ شفاهی پژواک سینما تصریح کرد: این کتاب حاصل گفت‌وگو صد برنامه و یا کارگاه گردآوری شده است که نباید این اسناد خاک می‌خورد. از طرف دیگر، لازم بود که نسل جدید شگفت‌زده شود؛ از همین روی سالن سراسرنمایش که قابلیت نمایش فیلم در ۴ وجه را دارد، طراحی شد.

نصیریان: بنیاد کار سینمای ایران از دهه ۴۰ آغاز شد 

پس از اسماعیلی، علی نصیریان بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون ضمن تبریک گفتن روز سینما طی سخنانی گفت: آدم‌های دهه چهل با فرهنگ غرب و ایران بسیار آشنا بودند. در آن زمان نمایشنامه داشتیم اما نمایشنامه‌نویسی که در دنیا تئاتر مدرن ایران باشد نداشتیم. ما نمایشنامه نویسی نداشتیم و نمایش‌هایی که بود، فاقد ساختار دراماتیک بودند.

 

وی افزود: بنیاد کار سینمای ایران از دهه چهل آغاز شد. درست است که تئاتر و سینما دو عرصه متفاوت هستند اما هر کدام شرایط ویژه خود را دارند. ما نمایشنامه نویسی را با عباس هدایت شروع کردیم.

این بازیگر پیشکسوت اظهار داشت: اولین باری که درس نمایشنامه نویسی در ایران آمد، سه پرفسور آمریکایی بودند. این سه کلاس کارگردانی و بازیگری در ایران گذاشتند و بعدها این دروس تاثیر گذار شدند و به سینمای ایران غنا بخشیدند.

پس از انقلاب، سینمای ما با سرعت به جلو حرکت کرد

نصیریان تصریح کرد: بعد از انقلاب، سینمای ما به سرعت به جلو حرکت کرد. بسیاری از استعدادها و نیروهای پر انرژی جوان و باهوش، هم در بازیگری و هم فیلمنامه‌نویسی به میدان آمدند و اوضاع سینما بهتر شد.

وی اظهار داشت: سینمای ما سینمای سربلندی است اما آن‌قدری که باید و شاید به آن توجه نشده است.

این بازیگر عنوان کرد: هنر یک جوشش خلاقانه درونی انسانی است که مانند یک چاه فروان می‌کند و بیرون می‌ریزد. همانطور که شما هزار سال در شعر و ادبیات فارسی نگاه می‌کنید و می‌بینید چه سخن‌ها، چه حرف‌ها، چه مینیاتورهایی در کشور ما وجود دارد. اما هنرهای جدید مانند تئاتر  نیازمند روح مردم است و این باید تقویت و بسترسازی شود.

پس از سخنان نصیریان، نخستین کتاب تاریخ شفاهی سینمای ایران با حضور او، احترام برومند، نظام‌الدین کیایی و گوهر خیر اندیش رونمایی شد.

همچنین در این آیین، گوهر خیراندیش اظهار کرد: نمی‌دانستم استاد علی نصیریان به این خوبی می‌توانند صحبت کنند. البته من در نقش‌های بسیاری در کنار ایشان بازی کردم اما نمی‌دانم چرا باز هم از صحبت‌های ایشان شگفت‌زده شدم.

پس از سخنان خیراندیش، از پلتفرم تخصصی موزه سینما به نام «سینماتوگراف» رونمایی به عمل آمد.

در ادامه این آیین، داریوش فرهنگ؛ کارگردان و بازیگر، طی سخنانی بیان کرد: علی نصیریان یک تنه خود یک موزه سینمای سیار است. ما از ایشان بهره‌ها برده و می‌بریم؛ از ایشان درس اخلاق، عشق و مهربانی آموختیم. ما خیلی چیز‌ها یاد گرفتیم اما عشق چیز دیگری است.

وی ادامه داد: آقای نصیریان به ما آموخت که این حرفه بازنشستگی ندارد، این حرفه سن و سال نمی‌شناسد بلکه عشق و مهربانی می‌شناسد.

در پایان این مراسم از اولین تقویم تخصصی سینمایی دیجیتال و اولین سالن ایمرسیو مدیا با قابلیت نمایش تصاویر در چهار وجه رونمایی گردید.

نظرات بینندگان