arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۱۶۹۱۰
تاریخ انتشار: ۲۷ : ۱۵ - ۲۳ شهريور ۱۴۰۳

روسیه شش دیپلمات بریتانیایی را به اتهام جاسوسی اخراج کرد

تشکیلات امنیتی روسیه از لغو اعتبارنامه سیاسی شش دیپلمات بریتانیایی فعال در سفارت بریتانیا در مسکو و آغاز روند اخراج آن‌ها از این کشور به ظن «جاسوسی» خبر داد. سفارت بریتانیا در مسکو و دولت لندن هنوز واکنشی به این اقدام نداشته‌اند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
تشکیلات امنیتی روسیه از لغو اعتبارنامه سیاسی شش دیپلمات بریتانیایی فعال در سفارت بریتانیا در مسکو و آغاز روند اخراج آن‌ها از این کشور به ظن «جاسوسی» خبر داد.
 
سفارت بریتانیا در مسکو و دولت لندن هنوز واکنشی به این اقدام نداشته‌اند.
 
اف‌اس‌بی، تشکیلات امنیت فدرال روسیه، روز جمعه، ۲۳ شهریور، اعلام کرد «اسنادی» در اختیار دارد که نشان می‌دهد این دیپلمات‌ها «در هماهنگی» با بخش اروپای شرقی و آسیای مرکزی در وزارت خارجه بریتانیا با هدف «تشدید اوضاع سیاسی و نظامی» اقدام کرده‌اند.
 
به گفته روسیه، بخش اروپای شرقی و آسیای مرکزی در وزارت خارجه بریتانیا «مأموریت» گرفته‌ تا شکست راهبردی روسیه در اوکراین را «تضمین» کند.
 
سرویس امنیت فدرال روسیه در بیانیه خود افزود «حقایق افشا شده» این زمینه را فراهم کرده که حاکی است فعالیت دیپلمات‌های بریتانیایی اعزامی‌شان به مسکو «امنیت فدراسیون روسیه را تهدید می‌کند».
 
بر اساس بیانیه اف‌اس‌بی، اقدامات شش عضو بخش دیپلماتیک سفارت بریتانیا در مسکو نشان از «جاسوسی و خرابکاری» آن‌ها دارد که روسیه آن را «کشف» کرده است.
 
تلویزیون دولتی «روسیه ۲۴» نام و عکس شش دیپلمات بریتانیایی را نیز منتشر کرد.
 
یک مقام سرویس امنیت روسیه به شبکه «روسیه ۲۴» گفت چون بریتانیا هشدارهای روسیه برای توقف تحرکات اطلاعاتی در روسیه را نپذیرفت، روسیه تصمیم گرفت در نخستین اقدام، این شش تن را طرد کند.
 
تشکیلات امنیتی روسیه که بعد از فروپاشی اتحاد جماهیری شوروی جایگزین کاگ‌ب شد، همچنین از سایر کادر دیپلماتیک بریتانیا در روسیه خواست که اگر مرتکب اقدامات مشابه شده‌اند، «زودتر» به کشور خود بازگردند.
 
ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه، گفت فعالیت سفارت بریتانیا در مسکو «بسیار فراتر از کنوانسیون دیپلماتیک» بوده است. او دیپلمات‌های بریتانیا را به انجام فعالیت‌های خرابکارانه عمدی با هدف آسیب رساندن به مردم روسیه» متهم کرد.
 
بحرانی شدن روابط لندن و مسکو در روزی رخ داد که کی‌یر استارمر، نخست‌وزیر بریتانیا راهی واشینگتن بود تا با جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا درباره نهایی کردن مجوز به اوکراین برای استفاده از تسلیحات پیشرفته دوربرد ساخت این دو کشورِ متحد کی‌یف جهت حمله در عمق خاک روسیه مذاکره کند.
 
اوکراین تا حال تنها توانسته از تجهیزات دریافتی از غرب برای دفاع از خود در خاک اوکراین استفاده کند. مقامات ارشد اوکراین در هفته‌های اخیر گفته‌اند همان‌گونه که اسرائیل از تسلیحات آمریکایی در ضربه زدن به حزب‌الله در لبنان و حماس در غزه استفاده می‌کند، اوکراین هم باید بتواند این تجهیزات را در عمق خاک روسیه به کار ببرد.
 
دیوید لمی، وزیر خارجه بریتانیا، که نخست‌وزیر کشورش را در سفر به واشنگتن همراهی می‌کند، روز چهارشنبه این هفته در سفر مشترک با همتای آمریکایی‌اش به کی‌یف، بر حمایت لندن از اوکراین در برابر تهاجم نظامی روسیه تأکید کرد. لندن و واشینگتن هر یک این هفته بیش از ۷۰۰ میلیون دلار کمک دیگر به اوکراین را اعلام کردند.
 
جنگ روسیه در اوکراین ۳۱ ماه پیش با حمله ارتش روسیه به چهار استان این کشور همسایه و اشغال بخش‌های وسیعی از آنها آغاز شد و هنوز نیز چشم‌اندازی برای پایان آن متصور نیست.
نظرات بینندگان