arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۱۶۱۹۰
تاریخ انتشار: ۴۲ : ۱۲ - ۲۰ شهريور ۱۴۰۳

عراقچی: انتخاب عراق به عنوان نخستین سفر خارجی پزشکیان نشانگر عمق روابط دو کشور است/مسئولان عراقی از تبعات خطرناک حضور آمریکایی‌ها در منطقه آگاه هستند

«سید عباس عراقچی»، وزیر امور خارجه ایران اعلام کرد: انتخاب عراق به عنوان نخستین مقصد سفرهای خارجی از سوی «مسعود پزشکیان»، رئیس جمهوری ایران بیانگر عمق روابط برادرانه میان ماست.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

شفقنا: «سید عباس عراقچی»، وزیر امور خارجه ایران اعلام کرد: انتخاب عراق به عنوان نخستین مقصد سفرهای خارجی از سوی «مسعود پزشکیان»، رئیس جمهوری ایران بیانگر عمق روابط برادرانه میان ماست.

عراقیچی در گفت‌وگو با شبکه الفرات عراق اظهار داشت: عراق برای ما فراتر از یک کشور همسایه است و ما آن را کشوری دوست و برادر می‌دانیم که مشترکات بسیاری پیوند دهنده ماست.

وی گفت: سفر رئیس جمهوری ایران از بغداد آغاز شده و شامل سفر به استان‌های بصره، اربیل، نجف اشرف و کربلای معلی است.

وزیر خارجه ایران تصریح کرد: ما از اقدامات عراق علیه گروه‌هایی که از اراضی این کشور ایران را هدف می‌گیرند، خرسندیم.

عراقچی با بیان اینکه ما به صورت مستمر با طرف عراقی درخصوص اجرای توافق امنیتی امضا شده در سال ۲۰۲۱ میلادی رایزنی می‌کنیم، گفت: عراق در مسیر صحیحی در کنترل مرزها و مقابله با گروه‌های خرابکار قرار دارد.

وی اظهار داشت: ما از ابتکارعمل عراق و میانجیگری‌اش در کاهش تنش‌ها در منطقه استقبال می‌کنیم و از میزبانی این کشور در ۵ دور مذاکرات میان ایران و عربستان قدردان هستیم.

وزیر خارجه ایران افزود: ما خواهان توسعه و رشد عراق هستیم تا به کشوری مرفه و قوی در مرزهای ما تبدیل شود، هرگونه پروژه اقتصادی که این هدف را محقق سازد، مورد حمایت ما قرار دارد.

عراقچی تاکید کرد: ما از نزدیک پروژه جاده توسعه عراق را پیگیری می‌کنیم، هرگونه پروژه اقتصادی که تاثیرات منطقه‌ای دارد می‌بایست درباره آن، رایزنی و تبادل نظر صورت گیرد.

وی گفت: دوستان عراقی ما از تبعات خطرناک تداوم حضور آمریکا در منطقه آگاه هستند و موضع ما در این خصوص را به خوبی می‌دانند.

این مقام ارشد ایرانی تصریح کرد: ما بسیار خوشحال هستیم که پارلمان عراق قانون خروج نیروهای بیگانه را تصویب کرد، امیدواریم که این امر به صورت کامل تحقق یابد.

عراقچی درخصوص پرونده آب هم گفت: اختلافات میان بغداد و آنکارا درباره آب از لحاظ کمی و کیفی با اختلافات میان تهران و بغداد متفاوت است، ایران منبع کمتر از ۷ درصد از آب‌هایی است که وارد عراق می‌شود، ما هم با مشکل خشکسالی دست به گریبان هستیم و خواهان فعال‌سازی دیپلماسی آب و تبدیل آن از موضوعی منازعه‌برانگیز به موضوعی برای همکاری هستیم.

وی گفت: امنیت و ثبات عراق، امنیت و ثبات ایران است و دشمن مشترک ما رژیم صهیونیستی است.

نظرات بینندگان