arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۱۷۹۲۸
تاریخ انتشار: ۴۴ : ۱۹ - ۲۶ شهريور ۱۴۰۳

فاضل لنکرانی: عده‌ای نه تنها با اساس روحانیت مخالفند بلکه بالاتر از این، با اساس دین نیز مخالف هستند / می‌گویند روحانیت برای مردم چه آورده؟ جز خرافه چیزی آورده؟ آیا اینها می‌فهمند که این حرفشان به این معناست که قرآن و سنت خرافه است، روزه و حج و زکات و جهاد و همه اینها خرافه است، مگر روحانیت غیر از این برای مردم گفته است؟ / اگر روحانیت نبود امروز کشور را خرافه گرفته بود

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) گفت: از افتخارات روحانیت است که اساس آن بر مبنای حدیث ثقلین که همان قرآن و عترت است، و رسالتش بر این است که حق را بفهمد و تبیین کند اما متأسفانه یک عده‌ای نه تنها با اساس روحانیت مخالفند بلکه بالاتر از این، با اساس دین نیز مخالف هستند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
ایرنا: رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) گفت: از افتخارات روحانیت است که اساس آن بر مبنای حدیث ثقلین که همان قرآن و عترت است، و رسالتش بر این است که حق را بفهمد و تبیین کند اما متأسفانه یک عده‌ای نه تنها با اساس روحانیت مخالفند بلکه بالاتر از این، با اساس دین نیز مخالف هستند.
 
آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی روز دوشنبه در ابتدای درس خارج اصول خود بیان کرد: عده‌ای می‌گویند روحانیت برای مردم چه آورده؟ جز خرافیه چیزی آورده؟ تصریح هم می کنند، آیا اینها می‌فهمند که این حرفشان به این معناست که قرآن و سنت خرافه است، روزه و حج و زکات و جهاد و همه اینها خرافه است، مگر روحانیت غیر از این برای مردم گفته است؟ چون جرات نمی کنند بگویند دین خرافه است، چنین می‌گویند.
 
وی افزود: واقعاً آدم تعجب می‌کند روحانیتی که این همه آثار علمی از خودش به جا گذاشته، این همه کتب علمی، تفسیر، اخلاق، تاریخ، این‌ها را چه کسانی نوشته اند؟ کتاب‌هایی که در کتابخانه‌های امروز در دسترس همگان است را چه کسانی نوشته‌اند؟ روحانیت نوشته و منبع روحانیت هم یا قرآن یا عترت است. روحانیت محکم‌ترین سد در مقابل خرافات است، اگر روحانیت نبود امروز کشور را خرافه گرفته بود، شما ببینید در همین کشورهای اروپایی قوی‌ترین خرافه‌ها که حتی بچه‌های کوچکشان هم می‌فهمند خرافه است، اما پیرمردها و بزرگترهایشان قبول دارند. تعجب این است در مورد روحانیت که مبارزه با خرافات در رأس کارهایش بوده، فردی که عنوان استادی دانشگاه را یدک می کشد، بگوید روحانیت دنبال خرافه است.
 
وی همچنین با اشاره به سخنان حضرت علی(ع)‌ در موضوع فتنه، ادامه داد:‌ اگر افراد دنبال هواهای نفسانی، دنیا طلبی، جاه طلبی و مقام طلبی بروند این منشأ فتنه می‌شود. یعنی هوای نفس زمینه را برای فتنه‌ها، نزاع‌ها و درگیری‌ها ایجاد می‌کند. عامل بعدی که ایجاد فتنه می‌کند، احکام جعلی که انسان از جیب خودش به نام دین مطرح کند، منشأ فتنه می‌شود.
 
آیت الله فاضل لنکرانی گفت: ما گاهی فکر می‌کنیم اگر یک حکم خدا را بالا پایین کنیم مگرچه می‌شود؟ نهایتش این است که خدا از ما ناراضی می‌شود، حریم و حرمت خدا را می‌شکنیم، در حالی که بدعت منشأ فتنه در بین بشر می‌شود، چون احکام الهی اگر هر کدام دقیقا در جایگاه خودش قرار گیرد موجب آرامش جامعه و انسان می‌شود. اما اگر بدعت گذاری شد و حلال خدا حرام شد و حرام خدا ، حلال گردید این منشأ درگیری و نزاع می‌شود.
 
وی بیان کرد: صراط مستقیم آن است که محورش ثقلین یعنی قرآن و عترت باشد، هر چه که محورش ثقلین باشد صراط مستقیم است، از این محور که خارج شد، انحراف است، من نمی‌خواهم وارد این بحث بشوم،‌ خودتان حتماً فضای مجازی را ببینید که چه حرف‌هایی را این فرقه‌ها مطرح ساخته و جوانان را گمراه می‌کنند، تمام اینها فتنه است. اگر انسان همان حکم خدا را بپذیرد دنبال منحرف کردن مردم نمی‌رود.
 
وی ادامه داد: ما باید در مباحث علمی ببینیم حق چیست، ببینیم خدا چه فرموده، خدا مبدأ و عین حق است، هر چه مرتبط به خدا باشد حق می‌شود و هر چه مرتبط به غیر خدا باشد باطل می‌شود، ما باید در مباحث علمی این را به عنوان محور و اصل قرار بدهیم که دنبال حق باشیم و ببینیم دین چه چیزی را بیان کرده و همان را برای مردم بیان کنیم، نیاییم از خودمان یک چیزی ببافیم و جعل کنیم و به خورد مردم دهیم.
نظرات بینندگان