arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۱۵۶۰۳
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۶ - ۱۸ شهريور ۱۴۰۳

معرفی فیلم بی پولی

ایرج چیتچی طراح پوشاک است و در یک کارگاه بزرگ تولید لباس مردانه کار می‌کند. او جوان مغروری است که از خانواده متوسطی توانسته خودش را بالا بکشد و زندگی نسبتا مرفهی برای خود و همسرش شکوه فراهم کند، اما پس از بازگشت پسر جوان رییس کارگاه که در پاریس طراحی پوشاک خوانده و طرح‌های فعلی را دمده می‌داند، ایرج قهر می‌کند و برخلاف تصورش، آنها به‌دنبالش نمی‌آیند و چند روز بعد با او تسویه حساب می‌کنند. در همین روزها ایرج با یکی از دوستان قدیمی‌اش به‌نام پرویز افراشته برخورد می‌کند که خود را یک فعال بزرگ اقتصادی در زمینه پوشاک معرفی می‌کند...
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

نام فیلم: بی پولی

ژانر: طنز، درام

سال انتشار : 1388

کارگردان: حمید نعمت الله

تهیه کننده: مصطفی شایسته

 

 

 

بازیگران: 

بهرام رادان
لیلا حاتمی
رضا رشیدپور
حبیب رضایی
امیر جعفری
سیامک انصاری
بابک حمیدیان
افشین سنگ‌چاپ
ابراهیم بحرالعلومی
سوسن مقصودلو
جلال پیشوائیان
نادر فلاح
علی سلیمانی
علی علایی
کریم قربانی
زهره صفوی
زهرا طاهری‌منش
غزاله نظر
محمد زرین‌دست

 

 

 

 

داستان فیلم بی پولی

داستان فیلم بی پولی از این قرار است؛ ایرج چیتچی طراح پوشاک است و در یک کارگاه بزرگ تولید لباس مردانه کار می‌کند. او جوان مغروری است که از خانواده متوسطی توانسته خودش را بالا بکشد و زندگی نسبتا مرفهی برای خود و همسرش شکوه فراهم کند، اما پس از بازگشت پسر جوان رییس کارگاه که در پاریس طراحی پوشاک خوانده و طرح‌های فعلی را دمده می‌داند، ایرج قهر می‌کند و برخلاف تصورش، آنها به‌دنبالش نمی‌آیند و چند روز بعد با او تسویه حساب می‌کنند. در همین روزها ایرج با یکی از دوستان قدیمی‌اش به‌نام پرویز افراشته برخورد می‌کند که خود را یک فعال بزرگ اقتصادی در زمینه پوشاک معرفی می‌کند. او به ایرج سفارش طراحی لباس می‌دهد و بابتش یک چک با تاریخ دو ماه دیگر می‌دهد؛ همزمان با تاریخ احتمالی زایمان شکوه. ایرج می‌کوشد بیکاری‌اش را بی‌اهمیت جلوه دهد و سعی می‌کند با صرف پس‌اندازش، سطح قبلی زندگی خود را حفظ کند. شکوه دچار زایمان زودرس می‌شود و ایرج برای مخارج بیمارستان از پرویز می‌خواهد که چک را زودتر نقد کند. او پولی ندارد و پیشنهاد می‌کند از دوست مشترک‌شان احمد رنجه پول قرض کنند. احمد رنجه جوان شوریده‌مسلک و متوسطی است که ذره‌ذره پولی جمع کرده تا ازدواج کند.

لیلا حاتمی در فیلم بی پولی

دستاوردها و آمار فروش فیلم بی پولی

بی‌پولی در بیست‌وهفتمین دوره جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد و دو سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن (لیلا حاتمی) و بهترین فیلم از نگاه تماشاگران (به‌طور مشترک با فیلم درباره الی…) را از بخش مسابقه و دیپلم افتخار بهترین فیلمنامه را از بخش نوعی نگاه (بهترین فیلم‌های اول و دوم) دریافت کرد هرچند در هیچ رشته دیگری نامزد جایزه نشد.

کسب دو جایزه بهترین بازیگر زن و بهترین فیلمنامه از سومین دوره جشن انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران، نامزدی تندیس حافظ بهترین بازیگر زن از دوازدهمین دوره جشن حافظ (جشن سینمایی و تلویزیونی دنیای تصویر) و دو نامزدی در رشته‌های بهترین بازیگر نقش مکمل مرد (بابک حمیدیان) و بهترین طراحی صحنه (کیوان مقدم) از چهاردهمین دوره جشن سینمای ایران (جشن خانه سینما) از دیگر دستاوردهای فیلم بی‌پولی محسوب می‌شود.

بی‌پولی از ۲۵ شهریور ۱۳۸۸ روی پرده رفت و با جذب ۴۶۵ هزار و ۹۰۳ تماشاگر در رتبه یازدهم پرمخاطب‌ترین و رتبه دهم پرفروش‌ترین فیلم‌های سال قرار گرفت.

بهرام رادان و حبیب رضایی در فیلم بی پولی

سخن نهایی

 بی‌پولی در واقع یک اثر پیشگویانه بود.

بحران اقتصادی که از ابتدای دهه ۹۰ با افزایش قیمت ارز جدی شد و حالا مدت‌ها است که به وضعیتی وخیم رسیده است (و روزبه‌روز هم وخیم‌تر می‌شود)، طبقه اقتصادی خیلی از مردم را عوض کرد و به لاغر شدن آشکار طبقه متوسط انجامید. با چنین توضیحی، نعمت‌الله چند سال قبل از جهش قیمت دلار به تبعات سقوط طبقه اقتصادی جوانان اشاره کرده بود. هرچند فیلم بی‌پولی با خوبی و خوشی به پایان رسید اما در واقعیت، فرجام ماجرا تا امروز که چندان خوش نبوده است!

لیلا حاتمی در فیلم بی پولی

نظرات بینندگان