arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۱۳۳۵۴
تاریخ انتشار: ۰۵ : ۲۳ - ۰۹ شهريور ۱۴۰۳

کشته شدن ۶ نفر در حمله روسیه به خارکیف؛ فرمانده نیروی هوایی اوکراین برکنار شد

منابع محلی در خارکیف اوکراین خبرداده‌اند که در پی اصابت یک بمب هدایت‌شونده روسیه به مناطق مسکونی در این شهر، دست‌کم شش تن از جمله یک کودک کشته و ۵۵ نفر دیگر نیز زخمی شدند. اوله سینیه‌اوبوف، فرماندار خارکیف، روز جمعه نهم شهریور این آمار را منتشر کرد و سایر مقام‌های اوکراینی گفته‌اند کودک اوکراینی در زمین بازی بچه‌ها کشته شده و سه تن در یک بلوک آپارتمانی ۱۲ طبقه در این شهر شمال شرقی اوکراین، به دلیل اصابت بمب هدایت‌شونده جان خود را از دست داده‌اند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
منابع محلی در خارکیف اوکراین خبرداده‌اند که در پی اصابت یک بمب هدایت‌شونده روسیه به مناطق مسکونی در این شهر، دست‌کم شش تن از جمله یک کودک کشته و ۵۵ نفر دیگر نیز زخمی شدند.
 
اوله سینیه‌اوبوف، فرماندار خارکیف، روز جمعه نهم شهریور این آمار را منتشر کرد و سایر مقام‌های اوکراینی گفته‌اند کودک اوکراینی در زمین بازی بچه‌ها کشته شده و سه تن در یک بلوک آپارتمانی ۱۲ طبقه در این شهر شمال شرقی اوکراین، به دلیل اصابت بمب هدایت‌شونده جان خود را از دست داده‌اند.
 
مقام‌های اوکراینی محل کشته شدن دو نفر دیگر را اعلام نکرده‌اند، اما گفته‌اند به چهار منطقه در این شهر حمله شده است.
 
همچنین به گفته فرماندار خارکیف حال حدود ۲۰ تن از مجروحان این حمله روسیه وخیم گزارش شده است.
 
آندری یرماک، رئیس دفتر ولودمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، ویدئویی را در فضای مجازی منتشر کرد که در آن شعله‌های بزرگ آتش و دودی سیاه و غلیظ در طبقات بالای یک ساختمان قابل رویت است.
 
تعدادی از خودروهای اطراف این ساختمان نیز طعمه حریق شدند.
 
خارکیف، دومین شهر بزرگ اوکراین و مناطق اطراف آن مدت‌هاست که هدف حمله‌های روسیه، به‌ویژه بمب‌های هدایت‌شونده مخرب بوده است.
 
رئیس‌جمهور اوکراین، نیز پس از حمله روز جمعه روسیه، بار دیگر از متحدان غربی خواست تا اجازه حمله‌های هوایی دوربرد به پایگاه‌های هوایی ارتش روسیه را بدهند.
 
ولودیمیر زلنسکی در تلگرام گفت: «اگر نیروهای دفاعی اوکراین توانایی نابودی هواپیماهای نظامی روسیه در آشیانه را داشتند، این حمله مرگبار اتفاق نمی‌اقتاد.»
 
این در حالی است که روز پنجشنبه ستاد کل ارتش اوکراین اعلام کرد یکی از جنگنده‌های اف-۱۶ که این کشور از شرکای غربی خود برای کمک به مبارزه با تهاجم روسیه دریافت کرده بود، سقوط کرده و خلبان آن جان خود را از دست داده است.
 
به دنبال این اتفاق، رئیس‌جمهور اوکراین روز جمعه میکولا اولشچوک، فرمانده نیروی هوایی این کشور، را از سمتش برکنار کرد. آقای زلنسکی گفت که این تصمیم را برای «تقویت» رهبری نظامی اوکراین گرفته است.
 
میکولا اولشچوک تابستان ۲۰۲۱ به عنوان فرمانده نیروی هوایی جایگزین سرگئی دروزدوف منصوب شده بود.
 
نیروی هوایی اوکراین پنجشنبه اعلام کرده بود نیروهای روسیه پنج موشک و ۷۴ پهپاد شاهد را به سمت اهداف اوکراین پرتاب کرده‌اند.
 
روسیه همواره هدف قرار دادن عمدی غیرنظامیان را رد کرده، اما در دو سال و نیم جنگ فرسایشی به دلیل‌ حمله‌های این کشور به خاک اوکراین هزاران غیر نظامی کشته و زخمی شدند و هزاران اوکراینی نیز خانه و سرزمین خود را ترک کرده‌اند.
نظرات بینندگان