arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۱۲۹۵۹
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۲۳ - ۰۷ شهريور ۱۴۰۳

حسین زاده، رئیس اسبق شورای هماهنگی بانک‌ها: در شرایط فعلی و نیاز مبرم کشور، بانک‌ها باید بجای بنگاه‌داری، بنگاه سازی کنند

حسین زاده رئیس اسبق شورای هماهنگی بانک‌ها در پاسخ به این پرسش که یکی از آفت‌های اقتصادی کشور، بنگاه‌داری بانک هاست و چه راه حلی برای آن متصور است گفت: در صدور مجوز برای سرمایه گذاری بانک‌ها باید شرط گذاشت که به محض به بهره برداری رسیدن پروژه‌ها باید تا مدت سه سال نسبت به فروش و واگذاری پروژه‌های به بهره برداری رسیده اقدام نمایند. به بیان بهتر، بانک‌ها دیگر بنگاه‌داری نخواهند کرد و نقش بنگاه سازی را ایفا خواهند نمود و این بسیار برای کشور مفید واقع خواهد شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
حسین زاده رئیس اسبق شورای هماهنگی بانک‌ها و مدیرعامل پیشین بانک ملی ایران می‌گوید: در شرایط فعلی و نیاز مبرم کشور، بانک‌ها باید بجای بنگاه‌داری،   بنگاه سازی کنند.
 
حسین زاده در پاسخ به این سوال که در شرایط نگران کننده فعلی که سرمایه گذاری داخلی و خارجی تقریبا در حد صفر می‌باشد چاره کار برای رونق تولید و اشتغالزائی چیست گفت: مشابه شرایط و وضعیت فعلی را در دهه اول انقلاب و دوران جنگ هم شاهد بودیم. در آن مقطع به سبب بی ثباتی داخلی و اقتصادی، تقریبا هیچ سرمایه گذاری در کشور صورت نمی‌گرفت لذا مسئولین و دولتمردان وقت تصمیم گرفتند بانک‌ها که همه شان هم دولتی بودند در پروژه‌های زیرساختی و زیربنایی کشور سرمایه گذاری و مشارکت کنند؛ بنابراین بیشتر بزرگراه‌ها، تعداد زیادی از واحد‌های تولیدی مهمی، چون پتروشیمی، پالایشگاه، و دیگر واحد‌های تولیدی صنعتی توسط بانک‌ها در آن مقطع تاسیس و راه اندازی شدند. بنظرم آن تصمیمات در آن مقطع تجربه درست و موفقی بود و تا حدودی مشکلات تولید و اشتغال کشور را حل کرد.
 
وی درادامه افزود:، اما بعدا با توجه به گشایش‌های صورت گرفته خصوصا در دوران دولت اصلاحات، سرمایه گذاری‌های خارجی جذب و بخش خصوصی هم بدرستی مورد حمایت قرارگرفت و بانک‌ها نیز از سرمایه گذاری مستقیم منع شدند. در نتیجه، تولید و اشتغال رونق گرفتند و البته ثبات داخلی بویژه ثبات تصمیم گیری‌های اقتصادی خیلی در این موفقیت‌ها تاثیر گذار بود.
 
مدیرعامل پیشین بانک ملی ایران در ادامه توضیح داد: متاسفانه در ۶،۷ سال گذشته با توجه به روابط تنش آلود با کشور‌های متعدد، تحریم، عدم پیوستن به Fatf عملا سرمایه گذاری خارجی صورت نگرفته و همچنین با توجه به شرایط داخلی و مهمتر از همه عدم ثبات تصمیم گیری‌های اقتصادی بویژه در بعد ارز، نرخ تورم و آشفتگی‌های ناشی از صدور بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های پرشمار که اقتصاد کشور را قابل پیش بینی نکرده لذا سرمایه گذاری‌های داخلی هم بسیار اندک بوده است.   این اتفاقات دورنمای اشتغال و تولید کشور را بسیار خطرناک و نگران کننده نشان می‌دهد.
 
حسین زاده افزود: برای عبور از این وضعیت دشوار به مانند دههٔ اول انقلاب چاره‌ای جز کمک گرفتن از بانک‌ها برای سرمایه گذاری‌های جدید در پروژه‌های مهم بویژه زیرساختی و زیربنائی نیست تا شرایط روابط بیرونی و نیز ثبات اقتصادی داخلی بهبود یابد و بخش خصوصی ترغیب به سرمایه گذاری گردد.
 
حسین زاده در پاسخ به این پرسش که یکی از آفت‌های اقتصادی کشور، بنگاه‌داری بانک هاست و چه راه حلی برای آن متصور است گفت: در صدور مجوز برای سرمایه گذاری بانک‌ها باید شرط گذاشت که به محض به بهره برداری رسیدن پروژه‌ها باید تا مدت سه سال نسبت به فروش و واگذاری پروژه‌های به بهره برداری رسیده اقدام نمایند. به بیان بهتر، بانک‌ها دیگر بنگاه‌داری نخواهند کرد و نقش بنگاه سازی را ایفا خواهند نمود و این بسیار برای کشور مفید واقع خواهد شد.
 
وی در پایان اضافه کرد: البته توصیه بنده این است که به محض بهبود شرایط سرمایه گذاری برای بخش خصوصی، بانک‌ها از سرمایه گذاری مستقیم کنار بکشند تا راه برای بخش خصوصی باز شود و حداکثر حمایت از سرمایه گذاری بخش خصوصی هم صورت بگیرد، در این صورت نگرانی‌های آینده برطرف خواهد شد.
نظرات بینندگان